Ptáci v Královské oboře Stromovka jako výukové téma
Název práce v češtině: | Ptáci v Královské oboře Stromovka jako výukové téma |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Birds in Kralovska obora Stromovka as an Educational Topic |
Klíčová slova: | Ptáci, Královská obora Stromovka, 2. stupeň ZŠ, environmentální výukový program, terénní výuka |
Klíčová slova anglicky: | Birds, Kralovska obora Stromovka, lower secondary school, environmental education program, outdoor education |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Ing. Silvie Svobodová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 06.08.2022 |
Datum zadání: | 06.08.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2023 08:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R309, Studovna KBES, 3. patro, vpravo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.07.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2023 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD105BI) |
Oponenti: | doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce bude obsahovat včetně povinných tyto části:
Úvod Cíle práce Teoretická část - Výuka ptáků na 2. stupni ZŠ - Charakteristika lokality – Královská obora Stromovka - Ptáci v Královské oboře Stromovka - Ochrana ptáků - Terénní výuka/exkurze - Environmentální výukový program Praktická část - Charakteristika vybrané ZŠ - Navržený výukový program/aktivity - Průběh aplikace výukového programu/aktivit - Vyhodnocení aplikace výukového programu a zpětná vazba |
Seznam odborné literatury |
Dostál, J. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy. UPOL, Olomouc. ISBN 978-80-244-4393-5.
Hudec, K., Chytil, J., Šťastný K. & Bejček V. (1995). Ptáci České republiky. Sylvia 31, 97-149. MŠMT (2021). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Průcha, J., Walterová, E. & Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník. 7., aktualizované a rozšířené vydání. Portál, Praha. Reif, J., Voříšek, P., Šťastný, K., Bejček, V. & Petr J. (2007). Population increase of forest birds in the Czech Republic between 1982 and 2003. Bird study 54(2), 248-255. https://doi.org/10.1080/00063650709461481 učebnice přírodopisu, biologie atlasy ptáků |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce se zabývá navržením a ověřením výukového programu/aktivit formou terénní výuky pro žáky 2. stupně ZŠ zaměřené na ptáky žijící v Královské oboře Stromovka včetně jejich ekologie, významu a ochrany. Cílem práce je vytvořit environmentální výukový program (souhrn vzdělávacích aktivit), který propojí teoretické znalosti žáků o ptácích a principy environmentální výchovy s praxí ve smyslu výuky v přírodním prostředí a poznávání místa, v němž žáci žijí.
V teoretické části bude blíže specifikována výuka ptáků na 2. stupni ZŠ. Dále bude věnován prostor podrobné charakteristice vybrané lokality a místních ptačích druhů, jejich ekologii, významu a ochraně. Následně bude specifikována terénní výuka, environmentální výukový program včetně aplikovaných forem a metod práce. V rámci praktické části bude sestaven konkrétní výukový program, který bude následně ověřen v praxi, vyhodnocen a na základě zpětné vazby modifikován. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The diploma thesis deals with the design and validation of an educational program/activities in the form of outdoor education for secondary school students focused on the birds living in the park Kralovska obora Stromovka including their ecology, importance, and conservation. The thesis aims to create an environmental education program (a set of educational activities) that will connect students' theoretical knowledge about birds and the principles of environmental education with practice in the natural environment and the students learning about the place where they live.
The theoretical part will specify in more detail what is taught about birds in secondary school. Furthermore, there will be a detailed characterization of the selected site and the local bird species, their ecology, importance, and conservation. Subsequently, the outdoor education and the environmental program will be specified, as will the applied forms and methods of work. The practical part will focus on setting up a specific educational program, which will be tested in practice, evaluated, and modified based on feedback. |