Grafové úlohy ve výuce informatiky na 2. stupni ZŠ
Název práce v češtině: | Grafové úlohy ve výuce informatiky na 2. stupni ZŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Graph theory exercises in lower secondary computer science |
Klíčová slova: | teorie grafů, 2. stupeň ZŠ, výuka informatiky, revize RVP ZV, metodický postup, úlohy |
Klíčová slova anglicky: | graph theory, lower secondary school, computer science education, curriculum revision, methodological approach, tasks |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV) |
Vedoucí / školitel: | doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 03.03.2022 |
Datum zadání: | 30.06.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 11.09.2023 00:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R013B, 013B, Zelená učebna, přízemí, KITTV |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 09.07.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.09.2023 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Jiří Štípek, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
(1) Zjistěte, jakým způsobem jsou v zahraničí grafové úlohy zařazeny do výuky na 2. stupni ZŠ.
(2) Dotazníkovým šetřením mezi učiteli 2. stupně ZŠ (resp. učiteli informatiky nižších stupňů víceletých gymnázií) zjistěte, na jaké pojmy a didaktické postupy se učitelé zaměřují, resp. budou zaměřovat ve výuce informatiky na téma grafy. (3) Navrhněte didaktickou transformaci pro zařazení klíčových pojmů z teorie grafů (ohodnocený a orientovaný graf, aj.) do výuky informatiky na 2. stupni ZŠ. (4) Navrhněte soubor grafových úloh a metodický postup, jak tyto úlohy zařadit do výuky. (5) Navržený postup ověřte v praxi. |
Seznam odborné literatury |
Revidované RVP ZV. https://revize.edu.cz/prehled-zmen-v-rvp-zv
ŠVP. Kurikulární dokumenty pro slovenské školy. Cordero, A., Jordán C., Murillo-Arcila M., Sanabria-Codesal, E. (2022) A Game for Learning How to Model in Graph Theory. Mathematics 2022, 10, 1969. https://doi.org/10.3390/math10121969 Futschek, G. (2006) Algorithmic Thinking: The Key for Understanding Computer Science. R.T. Mittermeir (Ed.): ISSEP 2006, LNCS 4226, pp. 159 – 168, 2006. Springer-Verlag Berlin Heidelberg 2006. Flovik, V. (2020) What is Graph Theory, and why should you care? https://towardsdatascience.com/what-is-graph-theory-and-why-should-you-care-28d6a715a5c2 Gibson, J.P. (2012) Teaching Graph Algorithms To Children Of All Ages. ITiCSE’12, July 3–5, 2012, Haifa, Israel. S. N. Pozdniakov, V. Dagiene˙ (Eds.) (2018) Informatics in Schools. Fundamentals of Computer Science and Software Engineering. 11th International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution, and Perspectives, ISSEP 2018. St. Petersburg, Russia, October 10–12, 2018, Proceedings. |
Předběžná náplň práce |
Návrh struktury diplomové práce:
TEORETICKÁ ČÁST: Analýza kurikulí informatiky pro 2. stupeň ZŠ ve vybraných zemích. Dotazníkové šetření mezi učiteli 2. st. ZŠ. Návrh souboru učebních úloh pro výuku tématu o grafech. EMPIRICKÁ ČÁST Návrh metodického postupu a realizace výuky se žáky 2. st. ZŠ. Vyhodnocení dopadu výuky, identifikace problémů (miskonceptů). Doporučení pro praxi. |