Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Grafové úlohy ve výuce informatiky na 2. stupni ZŠ
Název práce v češtině: Grafové úlohy ve výuce informatiky na 2. stupni ZŠ
Název v anglickém jazyce: Graph theory exercises in lower secondary computer science
Klíčová slova: teorie grafů, 2. stupeň ZŠ, výuka informatiky, revize RVP ZV, metodický postup, úlohy
Klíčová slova anglicky: graph theory, lower secondary school, computer science education, curriculum revision, methodological approach, tasks
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Vedoucí / školitel: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 03.03.2022
Datum zadání: 30.06.2022
Datum a čas obhajoby: 11.09.2023 00:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R013B, 013B, Zelená učebna, přízemí, KITTV
Datum odevzdání elektronické podoby:09.07.2023
Datum proběhlé obhajoby: 11.09.2023
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PhDr. Jiří Štípek, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
(1) Zjistěte, jakým způsobem jsou v zahraničí grafové úlohy zařazeny do výuky na 2. stupni ZŠ.
(2) Dotazníkovým šetřením mezi učiteli 2. stupně ZŠ (resp. učiteli informatiky nižších stupňů víceletých gymnázií) zjistěte, na jaké pojmy a didaktické postupy se učitelé zaměřují, resp. budou zaměřovat ve výuce informatiky na téma grafy.
(3) Navrhněte didaktickou transformaci pro zařazení klíčových pojmů z teorie grafů (ohodnocený a orientovaný graf, aj.) do výuky informatiky na 2. stupni ZŠ.
(4) Navrhněte soubor grafových úloh a metodický postup, jak tyto úlohy zařadit do výuky.
(5) Navržený postup ověřte v praxi.
Seznam odborné literatury
Revidované RVP ZV. https://revize.edu.cz/prehled-zmen-v-rvp-zv
ŠVP. Kurikulární dokumenty pro slovenské školy.
Cordero, A., Jordán C., Murillo-Arcila M., Sanabria-Codesal, E. (2022) A Game for Learning How to Model in Graph Theory. Mathematics 2022, 10, 1969. https://doi.org/10.3390/math10121969
Futschek, G. (2006) Algorithmic Thinking: The Key for Understanding Computer Science. R.T. Mittermeir (Ed.): ISSEP 2006, LNCS 4226, pp. 159 – 168, 2006. Springer-Verlag Berlin Heidelberg 2006.
Flovik, V. (2020) What is Graph Theory, and why should you care? https://towardsdatascience.com/what-is-graph-theory-and-why-should-you-care-28d6a715a5c2
Gibson, J.P. (2012) Teaching Graph Algorithms To Children Of All Ages. ITiCSE’12, July 3–5, 2012, Haifa, Israel.
S. N. Pozdniakov, V. Dagiene˙ (Eds.) (2018) Informatics in Schools. Fundamentals of Computer Science and Software Engineering. 11th International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution, and Perspectives, ISSEP 2018. St. Petersburg, Russia, October 10–12, 2018, Proceedings.
Předběžná náplň práce
Návrh struktury diplomové práce:
TEORETICKÁ ČÁST:
Analýza kurikulí informatiky pro 2. stupeň ZŠ ve vybraných zemích.
Dotazníkové šetření mezi učiteli 2. st. ZŠ.
Návrh souboru učebních úloh pro výuku tématu o grafech.
EMPIRICKÁ ČÁST
Návrh metodického postupu a realizace výuky se žáky 2. st. ZŠ.
Vyhodnocení dopadu výuky, identifikace problémů (miskonceptů).
Doporučení pro praxi.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK