Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Přehled anatomických struktur podílejících se na neurovizuálním tréninku (rešeršní práce)
Název práce v češtině: Přehled anatomických struktur podílejících se na neurovizuálním tréninku (rešeršní práce)
Název v anglickém jazyce: Overview of anatomical structures involved in neurovisual training (literary research)
Klíčová slova: oko, mozek, neurovizuální trénink, senzorické systémy, neurotracker, literární rešerše
Klíčová slova anglicky: eye, brain, neurovisual training, sensory system, neurotracker, literary research
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra atletiky, sportů a pobytu v přírodě (51-300500)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Mgr. Aleš Kaplan, MBA, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 30.06.2022
Datum zadání: 30.06.2022
Datum a čas obhajoby: 13.06.2024 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:31.05.2024
Datum odevzdání tištěné podoby:31.05.2024
Datum proběhlé obhajoby: 13.06.2024
Oponenti: PhDr. Pavel Hráský, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
1. Formulovat cíle, úkoly, výzkumné otázky a stanovit si metodiku bakalářské práce
2. Provést studium vědecké a odborné literatury na vybranou tematiku práce a následně se zaměřit na literární rešerši
3. Vytvořit přehledovou studii členěnou do tematických celků
4. Formulovat závěry a provést doporučení pro bádání v této problematice v dalších letech
Seznam odborné literatury
BIAN, Y., OI, H., ZHAO, L., MING, D., GUO, T., & FU, X. (2019). Dynamic visual guidance with complex task improves intracortical source activities during motor imagery. Neuroreport, 30(9), 645–652. https://doi.org/10.1097/WNR.0000000000001251
CLARK-GAMBELUNGHE, M. B., & CLARK, D. A. (2015). Sensory development. Pediatric clinics of North America, 62(2), 367–384. https://doi.org/10.1016/j.pcl.2014.11.003
CORBIN-BERRIGAN, L. A., KOWALSKI, K., FAUBERT, J., CHRISTIE, B., & GAGNON, I. (2020). Could Neurotracker be used as a clinical marker of recovery following pediatric mild traumatic brain injury? An exploratory study. Brain injury, 34(3), 385–389. https://doi.org/10.1080/02699052.2020.1723699
CULLEN K. E. (2023). Vestibular motor control. Handbook of clinical neurology, 195, 31–54. https://doi.org/10.1016/B978-0-323-98818-6.00022-4
DOTY R. L. (2019). Psychophysical testing of smell and taste function. Handbook of clinical neurology, 164, 229–246. https://doi.org/10.1016/B978-0-444-63855-7.00015-0
EMERY, C. A., BLACK, A. M., KOLSTAD, A., MARTINEZ, G., NETTEL-AGUIRRE, A., ENGEBRETSEN, L., JOHNSTON, K., KISSICK, J., MADDOCKS, D., TATOR, C., AUBRY, M., DVOŘÁK, J., NAGAHIRO, S., & SCHNEIDER, K. (2017). What strategies can be used to effectively reduce the risk of concussion in sport? A systematic review. British journal of sports medicine, 51(12), 978–984. https://doi.org/10.1136/bjsports-2016-097452
FOGT, J. S., & FOGT, N. (2023). Studies of Vision in Cricket-A Narrative Review. Vision (Basel, Switzerland), 7(3), 57. https://doi.org/10.3390/vision7030057
GOU, Q., & LI, S. (2023). Study on the correlation between basketball players' multiple-object tracking ability and sports decision-making. PloS one, 18(4), e0283965. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0283965
HERRERA, E., AGUDO-BARRIUSO, M., & MURCIA-BELMONTE, V. (2019). Cranial Pair II: The Optic Nerves. Anatomical record, (Hoboken, N.J.: 2007), 302(3), 428–445. https://doi.org/10.1002/ar.23922
HOFF, H.; SEITELBERGER, F. (1952). The History of the Neurogical School of Vienna. The Journal of Nervous and Mental Disease 116(6): p 495-505.
JANICIJEVIC, D., MIRAS-MORENO, S., PÉREZ CASTILLA, A., VERA, J., REDONDO, B., JIMÉNEZ, R., & GARCÍA-RAMOS, A. (2022). Association of military-specific reaction time performance with physical fitness and visual skills. PeerJ, 10, e14007. https://doi.org/10.7717/peerj.14007
JIN, P., LI, X., MA, B., GUO, H., ZHANG, Z., & MAO, L. (2020). Dynamic visual attention characteristics and their relationship to match performance in skilled basketball players. PeerJ, 8, e9803. https://doi.org/10.7717/peerj.9803
KNÖLLNER, A., MEMMERT, D., VON LEHE, M., JUNGILLIGENS, J., & SCHARFEN, H. E. (2022). Specific relations of visual skills and executive functions in elite soccer players. Frontiers in psychology, 13, 960092. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.960092
KUNG, S. M., SUSKREEPHAISAN, T. K., PERRY, B. G., PALMER, B. R., & PAGE, R. A. (2020). The Effects of Anticipation and Visual and Sensory Performance on Concussion Risk in Sport: A Review. Sports medicine – open, 6(1), 54. https://doi.org/10.1186/s40798-020-00283-6
MASTRANGELO, A., BONATO, M., & CINQUE, P. (2021). Smell and taste disorders in COVID-19: From pathogenesis to clinical features and outcomes. Neuroscience letters, 748, 135694. https://doi.org/10.1016/j.neulet.2021.135694
MEHRA, D., & MOSHIRFAR, M. (2023). Neuroanatomy, Optic Tract. In StatPearls. StatPearls Publishing
NASCIMENTO, H., ALVAREZ-PEREGRINA, C., MARTINEZ-PEREZ, C., & SÁNCHEZ-TENA, M. Á. (2021). Differences in Visuospatial Expertise between Skeet Shooting Athletes and Non-Athletes. International journal of environmental research and public health, 18(15), 8147. https://doi.org/10.3390/ijerph18158147
OMAR, R., KUAN, Y. M., ZUHAIRI N. A., MANAN, F. A., & KNIGHT, V. F. (2017). Visual efficiency among teenaged athletes and non-athletes. International journal of ophthalmology, 10(9), 1460–1464. https://doi.org/10.18240/ijo.2017.09.20
PRESTA, V., VITALE, C., AMBROSINI, L., & GOBBI, G. (2021). Stereopsis in Sports: Visual Skills and Visuomotor Integration Models in Professional and Non-Professional Athletes. International journal of environmental research and public health, 18(21), 11281. https://doi.org/10.3390/ijerph182111281
RAICHLE M. E. (2015). The brain's default mode network. Annual review of neuroscience, 38, 433–447. https://doi.org/10.1146/annurev-neuro-071013-014030
REHMAN, I., MAHABADI, N., MOTLAGH M., et al. (2023). Anatomy, Head and Neck, Eye Fovea. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2024 Jan-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK482301/
SÁNCHEZ-TENA, M. Á., RODRÍGUEZ-ALONSO, X., MARTINEZ-PEREZ, C., TORNERO-AGUILERA, J. F., CLEMENTE-SUÁREZ, V. J., SANCHEZ-RAMOS, C., & ALVAREZ-PEREGRINA, C. (2023). Comparison of Visual Skills between Federated and Non-Federated Athletes. International journal of environmental research and public health, 20(2), 1047. https://doi.org/10.3390/ijerph20021047
SHEMESH, A. A., & ZEE, D. S. (2019). Eye Movement Disorders and the Cerebellum. Journal of clinical neurophysiology: official publication of the American Electroencephalographic Society, 36(6), 405–414. https://doi.org/10.1097/WNP.0000000000000579
SCHALL, J. D. (2015). Visuomotor Functions in the Frontal Lobe. Annual review of vision science, 1, 469–498. https://doi.org/10.1146/annurev-vision-082114-035317
Simpson-Jones, M. E., & Hunt, A. W. (2019). Vision rehabilitation interventions following mild traumatic brain injury: a scoping review. Disability and rehabilitation, 41(18), 2206–2222. https://doi.org/10.1080/09638288.2018.1460407
SMITH, A. M., & CZYZ, C. N. (2022). Neuroanatomy, Cranial Nerve 2 (Optic). In StatPearls. StatPearls Publishing.
SOKOLOV, A. A., MIALL, R. C., & IVRY, R. B. (2017). The Cerebellum: Adaptive Prediction for Movement and Cognition. Trends in cognitive sciences, 21(5), 313–332. https://doi.org/10.1016/j.tics.2017.02.005
VATER, C., GRAY, R., & HOLCOMBE, A. O. (2021). A critical systematic review of the Neurotracker perceptual-cognitive training tool. Psychonomic bulletin & review, 28(5), 1458–1483. https://doi.org/10.3758/s13423-021-01892-2
XU, T., WU, Y., ZHANG, Y., ZUO, X. N., CHEN, F., & ZHOU, C. (2024). Reshaping the Cortical Connectivity Gradient by Long-Term Cognitive Training During Development. Neuroscience bulletin, 40(1), 50–64. https://doi.org/10.1007/s12264-023-01108-8
ZAPAŁA, D., ZABIELSKA-MENDYK, E., CUDO, A., JAŚKIEWICZ, M., KWIATKOWSKI, M., & KWIATKOWSKA, A. (2021). The Role of Motor Imagery in Predicting Motor Skills in Young Male Soccer Players. International journal of environmental research and public health, 18(12), 6316. https://doi.org/10.3390/ijerph18126316
ZHAO, C., LI, S., & ZHAO, X. (2023). Empirical study on visual attention characteristics of basketball players of different levels during free-throw shooting. PeerJ, 11, e16607. https://doi.org/10.7717/peerj.16607
ZHOU J. (2021). Differences on Prosaccade Task in Skilled and Less Skilled Female Adolescent Soccer Players. Frontiers in psychology, 12, 711420. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.711420
Předběžná náplň práce
Cílem této bakalářské práce je za pomocí literární rešerše nashromáždění, zjištění a popsání anatomie oka a anatomie mozku, jakožto orgánů podílejících se na kognitivně-funkčních procesech při neurovizuálním tréninku. Na základě získaných informací je cílem vytvořit přehlednou studii o problematice neurovizuálního tréninku v posledních 10 letech a popsání anatomie oka a mozku. V bakalářské práci bude využita literární rešerše z dostupných zdrojů, které řeší danou problematiku neurovizuálního tréninku v posledních 10 letech (od roku 2014 - doposud) ze zahraničních studií a dostupné informace ohledně mozku a oka na základě literární rešerše z literatury, převážně české. Byla stanovena klíčová slova v češtině: oko, mozek, neurovizuální trénink, senzorické systémy, neurotracker, literární rešerše, i angličtině: eye, brain, neurovisual training, sensory system, neurotracker, literary research.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The goal of this bachelor's thesis is to collect, find out and describe the anatomy of the eye and the anatomy of the brain, as organs involved in cognitive-functional processes during neurovisual training, with the help of literature research. Based on the information obtained, the goal is to create a comprehensive study on the issue of neurovisual training in the last 10 years and describe the anatomy of the eye and brain.In bachelor's thesis, I use the literary research from available sources that solve the given issue of neurovisual training in the last 10 years (from 2014 - until now) from foreign studies and available information about the brain and the eye based on a literature search from the literature, mainly Czech. Key words were determined in Czech: eye, brain, neurovisual training, sensory systems, literary research and in English: eye, brain, neurovisual training, sensory system, literary research.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK