Přehled anatomických struktur podílejících se na neurovizuálním tréninku (rešeršní práce)
Název práce v češtině: | Přehled anatomických struktur podílejících se na neurovizuálním tréninku (rešeršní práce) |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Overview of anatomical structures involved in neurovisual training (literary research) |
Klíčová slova: | oko, mozek, neurovizuální trénink, senzorické systémy, neurotracker, literární rešerše |
Klíčová slova anglicky: | eye, brain, neurovisual training, sensory system, neurotracker, literary research |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra atletiky, sportů a pobytu v přírodě (51-300500) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Mgr. Aleš Kaplan, MBA, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 30.06.2022 |
Datum zadání: | 30.06.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 13.06.2024 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.05.2024 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 31.05.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.06.2024 |
Oponenti: | PhDr. Pavel Hráský, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Formulovat cíle, úkoly, výzkumné otázky a stanovit si metodiku bakalářské práce
2. Provést studium vědecké a odborné literatury na vybranou tematiku práce a následně se zaměřit na literární rešerši 3. Vytvořit přehledovou studii členěnou do tematických celků 4. Formulovat závěry a provést doporučení pro bádání v této problematice v dalších letech |
Seznam odborné literatury |
BIAN, Y., OI, H., ZHAO, L., MING, D., GUO, T., & FU, X. (2019). Dynamic visual guidance with complex task improves intracortical source activities during motor imagery. Neuroreport, 30(9), 645–652. https://doi.org/10.1097/WNR.0000000000001251
CLARK-GAMBELUNGHE, M. B., & CLARK, D. A. (2015). Sensory development. Pediatric clinics of North America, 62(2), 367–384. https://doi.org/10.1016/j.pcl.2014.11.003 CORBIN-BERRIGAN, L. A., KOWALSKI, K., FAUBERT, J., CHRISTIE, B., & GAGNON, I. (2020). Could Neurotracker be used as a clinical marker of recovery following pediatric mild traumatic brain injury? An exploratory study. Brain injury, 34(3), 385–389. https://doi.org/10.1080/02699052.2020.1723699 CULLEN K. E. (2023). Vestibular motor control. Handbook of clinical neurology, 195, 31–54. https://doi.org/10.1016/B978-0-323-98818-6.00022-4 DOTY R. L. (2019). Psychophysical testing of smell and taste function. Handbook of clinical neurology, 164, 229–246. https://doi.org/10.1016/B978-0-444-63855-7.00015-0 EMERY, C. A., BLACK, A. M., KOLSTAD, A., MARTINEZ, G., NETTEL-AGUIRRE, A., ENGEBRETSEN, L., JOHNSTON, K., KISSICK, J., MADDOCKS, D., TATOR, C., AUBRY, M., DVOŘÁK, J., NAGAHIRO, S., & SCHNEIDER, K. (2017). What strategies can be used to effectively reduce the risk of concussion in sport? A systematic review. British journal of sports medicine, 51(12), 978–984. https://doi.org/10.1136/bjsports-2016-097452 FOGT, J. S., & FOGT, N. (2023). Studies of Vision in Cricket-A Narrative Review. Vision (Basel, Switzerland), 7(3), 57. https://doi.org/10.3390/vision7030057 GOU, Q., & LI, S. (2023). Study on the correlation between basketball players' multiple-object tracking ability and sports decision-making. PloS one, 18(4), e0283965. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0283965 HERRERA, E., AGUDO-BARRIUSO, M., & MURCIA-BELMONTE, V. (2019). Cranial Pair II: The Optic Nerves. Anatomical record, (Hoboken, N.J.: 2007), 302(3), 428–445. https://doi.org/10.1002/ar.23922 HOFF, H.; SEITELBERGER, F. (1952). The History of the Neurogical School of Vienna. The Journal of Nervous and Mental Disease 116(6): p 495-505. JANICIJEVIC, D., MIRAS-MORENO, S., PÉREZ CASTILLA, A., VERA, J., REDONDO, B., JIMÉNEZ, R., & GARCÍA-RAMOS, A. (2022). Association of military-specific reaction time performance with physical fitness and visual skills. PeerJ, 10, e14007. https://doi.org/10.7717/peerj.14007 JIN, P., LI, X., MA, B., GUO, H., ZHANG, Z., & MAO, L. (2020). Dynamic visual attention characteristics and their relationship to match performance in skilled basketball players. PeerJ, 8, e9803. https://doi.org/10.7717/peerj.9803 KNÖLLNER, A., MEMMERT, D., VON LEHE, M., JUNGILLIGENS, J., & SCHARFEN, H. E. (2022). Specific relations of visual skills and executive functions in elite soccer players. Frontiers in psychology, 13, 960092. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.960092 KUNG, S. M., SUSKREEPHAISAN, T. K., PERRY, B. G., PALMER, B. R., & PAGE, R. A. (2020). The Effects of Anticipation and Visual and Sensory Performance on Concussion Risk in Sport: A Review. Sports medicine – open, 6(1), 54. https://doi.org/10.1186/s40798-020-00283-6 MASTRANGELO, A., BONATO, M., & CINQUE, P. (2021). Smell and taste disorders in COVID-19: From pathogenesis to clinical features and outcomes. Neuroscience letters, 748, 135694. https://doi.org/10.1016/j.neulet.2021.135694 MEHRA, D., & MOSHIRFAR, M. (2023). Neuroanatomy, Optic Tract. In StatPearls. StatPearls Publishing NASCIMENTO, H., ALVAREZ-PEREGRINA, C., MARTINEZ-PEREZ, C., & SÁNCHEZ-TENA, M. Á. (2021). Differences in Visuospatial Expertise between Skeet Shooting Athletes and Non-Athletes. International journal of environmental research and public health, 18(15), 8147. https://doi.org/10.3390/ijerph18158147 OMAR, R., KUAN, Y. M., ZUHAIRI N. A., MANAN, F. A., & KNIGHT, V. F. (2017). Visual efficiency among teenaged athletes and non-athletes. International journal of ophthalmology, 10(9), 1460–1464. https://doi.org/10.18240/ijo.2017.09.20 PRESTA, V., VITALE, C., AMBROSINI, L., & GOBBI, G. (2021). Stereopsis in Sports: Visual Skills and Visuomotor Integration Models in Professional and Non-Professional Athletes. International journal of environmental research and public health, 18(21), 11281. https://doi.org/10.3390/ijerph182111281 RAICHLE M. E. (2015). The brain's default mode network. Annual review of neuroscience, 38, 433–447. https://doi.org/10.1146/annurev-neuro-071013-014030 REHMAN, I., MAHABADI, N., MOTLAGH M., et al. (2023). Anatomy, Head and Neck, Eye Fovea. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2024 Jan-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK482301/ SÁNCHEZ-TENA, M. Á., RODRÍGUEZ-ALONSO, X., MARTINEZ-PEREZ, C., TORNERO-AGUILERA, J. F., CLEMENTE-SUÁREZ, V. J., SANCHEZ-RAMOS, C., & ALVAREZ-PEREGRINA, C. (2023). Comparison of Visual Skills between Federated and Non-Federated Athletes. International journal of environmental research and public health, 20(2), 1047. https://doi.org/10.3390/ijerph20021047 SHEMESH, A. A., & ZEE, D. S. (2019). Eye Movement Disorders and the Cerebellum. Journal of clinical neurophysiology: official publication of the American Electroencephalographic Society, 36(6), 405–414. https://doi.org/10.1097/WNP.0000000000000579 SCHALL, J. D. (2015). Visuomotor Functions in the Frontal Lobe. Annual review of vision science, 1, 469–498. https://doi.org/10.1146/annurev-vision-082114-035317 Simpson-Jones, M. E., & Hunt, A. W. (2019). Vision rehabilitation interventions following mild traumatic brain injury: a scoping review. Disability and rehabilitation, 41(18), 2206–2222. https://doi.org/10.1080/09638288.2018.1460407 SMITH, A. M., & CZYZ, C. N. (2022). Neuroanatomy, Cranial Nerve 2 (Optic). In StatPearls. StatPearls Publishing. SOKOLOV, A. A., MIALL, R. C., & IVRY, R. B. (2017). The Cerebellum: Adaptive Prediction for Movement and Cognition. Trends in cognitive sciences, 21(5), 313–332. https://doi.org/10.1016/j.tics.2017.02.005 VATER, C., GRAY, R., & HOLCOMBE, A. O. (2021). A critical systematic review of the Neurotracker perceptual-cognitive training tool. Psychonomic bulletin & review, 28(5), 1458–1483. https://doi.org/10.3758/s13423-021-01892-2 XU, T., WU, Y., ZHANG, Y., ZUO, X. N., CHEN, F., & ZHOU, C. (2024). Reshaping the Cortical Connectivity Gradient by Long-Term Cognitive Training During Development. Neuroscience bulletin, 40(1), 50–64. https://doi.org/10.1007/s12264-023-01108-8 ZAPAŁA, D., ZABIELSKA-MENDYK, E., CUDO, A., JAŚKIEWICZ, M., KWIATKOWSKI, M., & KWIATKOWSKA, A. (2021). The Role of Motor Imagery in Predicting Motor Skills in Young Male Soccer Players. International journal of environmental research and public health, 18(12), 6316. https://doi.org/10.3390/ijerph18126316 ZHAO, C., LI, S., & ZHAO, X. (2023). Empirical study on visual attention characteristics of basketball players of different levels during free-throw shooting. PeerJ, 11, e16607. https://doi.org/10.7717/peerj.16607 ZHOU J. (2021). Differences on Prosaccade Task in Skilled and Less Skilled Female Adolescent Soccer Players. Frontiers in psychology, 12, 711420. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.711420 |
Předběžná náplň práce |
Cílem této bakalářské práce je za pomocí literární rešerše nashromáždění, zjištění a popsání anatomie oka a anatomie mozku, jakožto orgánů podílejících se na kognitivně-funkčních procesech při neurovizuálním tréninku. Na základě získaných informací je cílem vytvořit přehlednou studii o problematice neurovizuálního tréninku v posledních 10 letech a popsání anatomie oka a mozku. V bakalářské práci bude využita literární rešerše z dostupných zdrojů, které řeší danou problematiku neurovizuálního tréninku v posledních 10 letech (od roku 2014 - doposud) ze zahraničních studií a dostupné informace ohledně mozku a oka na základě literární rešerše z literatury, převážně české. Byla stanovena klíčová slova v češtině: oko, mozek, neurovizuální trénink, senzorické systémy, neurotracker, literární rešerše, i angličtině: eye, brain, neurovisual training, sensory system, neurotracker, literary research. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The goal of this bachelor's thesis is to collect, find out and describe the anatomy of the eye and the anatomy of the brain, as organs involved in cognitive-functional processes during neurovisual training, with the help of literature research. Based on the information obtained, the goal is to create a comprehensive study on the issue of neurovisual training in the last 10 years and describe the anatomy of the eye and brain.In bachelor's thesis, I use the literary research from available sources that solve the given issue of neurovisual training in the last 10 years (from 2014 - until now) from foreign studies and available information about the brain and the eye based on a literature search from the literature, mainly Czech. Key words were determined in Czech: eye, brain, neurovisual training, sensory systems, literary research and in English: eye, brain, neurovisual training, sensory system, literary research. |