Linie v kresbě a malbě
Název práce v češtině: | Linie v kresbě a malbě |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Line in the Drawing and Painting |
Klíčová slova: | linie, geometrizace, obrys, kresba, malba |
Klíčová slova anglicky: | line, geometrization, outline, drawing, painting |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | MgA. Jan Pfeiffer, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 24.06.2022 |
Datum zadání: | 24.06.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2022 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.07.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2022 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | MgA. Adam Vačkář |
Zásady pro vypracování |
V bakalářské práce se zaměřte na zkoumání možností využití linie v kresbě a malbě. S důrazem na to, kdy je linie ve vybraných dílech výrazná, dominantní a kdy naopak potlačená. Dále analyzujte, odlišné přístupů využití linieu vybraných autorů, to především ve figurativní tvorbě. V praktické části se snažte o průřezu svou vlastní tvorbou se záměrem ukázat typické výhody využití dominantních linií, ale i jejich možná úskalí. Ukázky své práce doplňte komentáři, popisem historicko-uměleckých kontextů a inspiračními východisky. V Didaktické části práce navrhněte na příkladu výtvarné řady možná řešení využití tématu linie v edukačních činnostech, tak aby utvářela nové představy a jiná východiska k tématu. |
Seznam odborné literatury |
ROESELOVÁ, Věra. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, c2004. ISBN 8090226752.
SÝKOROVÁ, Lenka, ed. Postkonceptuální přesahy v české kresbě. V Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2015. ISBN 9788074149566. SCHNECKENBURGER, M., FRICKE, CH., HONNEF, K., Umění . století, Köln: Taschen, 2011. ISBN 978-80-7391-572-8. Slovník světové kresby a grafiky umělci výtvarné techniky informace pro sběratele. Praha: Odeon,1997. ISBN 80-207-0550-3. KANDINSKY, W., Bod, linie, plocha příspěvek k analýze malířských prostředků. Praha: Triáda, 2000.ISBN 80-86138-16-X SIRIGATTI, C. Vincent van Gogh – Život, osobnost a dílo. Praha: Rebo, 2018. ISBN 978-80-255-1092-3 |
Předběžná náplň práce |
Teoretická část
Prostudujte využití linie v kresbě a malbě v historickém kontextu, hledejte polohy mezi linií dominantní či potlačenou atd. Zkoumejte různé přístupy u vybraných autorů, použití linie se zaměřením na figurativní tvorbu. Praktická část Vytvořte průřez svou vlastní tvorbou se záměrem ukázat typické výhody využití dominantních linií, ale i jejich možná úskalí. Ukázky své práce doplňte komentáři, popisem historicko - uměleckých kontextů a inspiračními východisky. Didaktická část Navrhněte řešení využití tématu linie v edukačních činnostech, tak aby utvářela nové představy a jiná východiska k tématu. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Teoretical part
Study the use of the line in drawing and painting in historical context. Looking for locations between dominant and suppressed line etc. Examine different approaches for selected authors who use line with focus on figurative art. Practical part Create create a cross section of your own creation with the intention of showing the typical advantages of using dominant lines but also their possible pitfalls. Supplement the examples of your work with comments, descriptions of historical and artistic contexts and inspirational starting points. Didactic part Suggest a solution for the use of the topic of the line in educational activities, so that it forms new ideas and other starting points for the topic. ení využití tématu linie v edukačních činnostech, tak aby utvářela nové představy a jiná východiska k tématu. |