Nová média, nová hegemonie? Teoretické perspektivy postmarxismu a afektové teorie
Název práce v češtině: | Nová média, nová hegemonie? Teoretické perspektivy postmarxismu a afektové teorie |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | New media, new hegemony? Theoretical perspectives of postmarxism and affect theory |
Klíčová slova: | postmarxismus|afektová teorie|hegemonie|nová média |
Klíčová slova anglicky: | postmarxism|affect theory|hegemony|new media |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav informačních studií - studia nových médií (21-UISKNM) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. et Mgr. Čeněk Pýcha, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 20.06.2022 |
Datum zadání: | 20.06.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 24.06.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 11.09.2023 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 01.08.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.09.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Josef Šlerka, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Hlavním tématem navrhované práce je vztah mezi médii a politikou, který již od Lippmannova kánonického díla Public Opinion platí za pevnou součást mediálních studií. Navrhovaná práce bude pro dnešní dobu ohledávat jeden aspekt tohoto vztahu vyjádřený v otázce: jak sociální média ovlivňují politiku? Aby bylo její zodpovězení vůbec možné, je třeba přesněji definovat, respektive zúžit vymezení obou fenoménů. Na straně politiky budu pracovat s konceptem hegemonie, jak jej definoval Gramsci a dále rozpracovali Mouffe a Laclau. Na straně mediální teorie budu vycházet z Hallova pojetí médií ve společnostech s ustanovenou hegemonií, podle kterého média pouze neodráží souhlas dominovaných vrstev, ale aktivně jej produkují. Konkrétní výzkumnou otázku proto formuluji následovně: Jak sociální média proměňují pojetí hegemonie ve třetí dekádě 21. století? Pro navrhovanou práci stanovuji tři cíle. V první řadě by měl výsledný text představit možnosti, jak odpovědět na stanovenou otázku, respektive uchopit výše popsanou část sociální reality. K tomu budou sloužit tři (novo)mediální teoretické proudy, které budou v práci představeny – postmarxismus, afektová teorie a spekulativní realismus. Každý směr bude reprezentován dvěma klíčovými texty (viz literatura), které budou doplněny o poznatky a kritiku z další literatury. Druhým cílem bude uvést tyto proudy do dialogu, který odhalí překryvy, sporné body a umožní pochopit silná a slabá místa těchto teorií. Za tímto účelem budou využity nejen teoretické komparace, ale také dílčí sondy, které budou uvádět teorie do interakcí s konkrétními příklady z českého prostředí. V těchto částech budou použity některé metody diskurzivní a obsahové analýzy. Třetí cíl lze označit za vedlejší. Tím bude posoudit, nakolik jsou teorie vznikající často v akademických a mocenských centrech použitelné na společnost středoevropské semiperiferie. Bakalářská/Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty. |
Seznam odborné literatury |
ANGERER, Marie-Luise. Ecology of affect: Intensive milieus and contingent encounters (p. 70). meson press. 2017 ISBN 978-3-95796-096-2 BRATTON, Benjamin H. The stack: on software and sovereignty. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press. 2015. Software studies. ISBN 978-0-262-02957-5. EASTERLING, Keller. Extrastatecraft: The Power of Infrastructure Space. London: Verso. 2014. ISBN 9781781685884. GRAMSCI, Antonio. Selections from the Prison Notebooks. Editovali Quintin Hoare a Geoffrey Nowell-Smith. London: Lawrence & Wishart. 1971. ISBN 190184305X LACLAU, Ernesto a Chantal MOUFFE. Hegemonie a socialistická strategie: za radikálně demokratickou politiku. Praha: Karolinum. Politeia (Karolinum). 2014. ISBN 978-80-246-2685-7. LIPPMANN, Walter. Public Opinion. Routledge. 1997. ISBN 9781560009993 PAPACHARISSI, Zizi. Affective publics: Sentiment, technology, and politics. Oxford University Press. 2015 ISBN 978–0–19–999973–6 SRNICEK, Nick. Platform capitalism. John Wiley & Sons. 2017. ISBN 978-1-5095-0490-9 WARK, McKenzie. Capital is dead. London: Verso. 2019. ISBN 9781788735308. |