Reakce matky na coming out dítěte s homosexuální či bisexuální orientací
| Název práce v češtině: | Reakce matky na coming out dítěte s homosexuální či bisexuální orientací |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | A Mother's Reaction to the Coming out of a Child with a Homosexual or Bisexual Orientation |
| Klíčová slova: | coming out, reakce rodiče na coming out, homosexualita, bisexualita, sexuální orientace |
| Klíčová slova anglicky: | coming out, parental reaction to coming out, homosexuality, bisexuality, sexual orientation |
| Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
| Typ práce: | bakalářská práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
| Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. |
| Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
| Datum přihlášení: | 20.06.2022 |
| Datum zadání: | 20.06.2022 |
| Datum a čas obhajoby: | 22.05.2023 08:00 |
| Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.04.2023 |
| Datum proběhlé obhajoby: | 22.05.2023 |
| Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
| Oponenti: | Mgr. Kateřina Machovcová, Ph.D. |
| Ocenění: | Práce byla navržena na ocenění |
| Zásady pro vypracování |
| Bakalářská práce se bude zabývat tím, jakým způsobem se rodiče vyrovnávají se zjištěním o homosexuální či bisexuální orientaci svého dítěte. Cílem je hlouběji nahlédnout do prožitků rodiče spojených se sekundárním coming outem prostřednictvím kvalitativního přístupu. Přínosem práce by mělo být zejména získání vhledu do problematiky coming outu z perspektivy samotných rodičů, nikoli osob, které si prochází svým vlastním coming outem a kterým je v psychologickém výzkumu tradičně věnováno více pozornosti. Data budou získána pomocí strukturovaných rozhovorů. Rozhovory se budou zaměřovat na pozitivní aspekty sekundárního coming outu (faktory přispívající k úspěšnému vyrovnání s coming outem, osobností růst, prohloubení vztahu mezi rodičem a dítětem). Toto zaměření se bude odrážet v teoretické i praktické části bakalářské práce. |
| Seznam odborné literatury |
| Chrisler, A. (2017). Understanding Parent Reactions to Coming Out as Lesbian, Gay, or Bisexual: A Theoretical Framework. Journal Of Family Theory & Review, 9(2), 165-181.
Miller, A. (2005). Determinant of parental satisfaction with a child´s disclosure of a gay or lesbian sexual orientation [Disertace]. Texas A&M University. Ghosh, A. (2020). After Coming Out: Parental Acceptance of Young Lesbian and Gay People. Sociology Compass, 14(1), 1-20. Baptist, J. A., & Allen, K. R. (2008). A Family’s Coming Out Process: Systemic Change and Multiple Realities. Contemporary Family Therapy, 30(2), 92-110. van Bergen, D. D., Wilson, B. D. M., Russell, S. T., & Gordon, A. G. (2020). Parental Responses to Coming out by Lesbian, Gay, Bisexual, Queer, Pansexual, or Two‐Spirited People across Three Age Cohorts. Journal Of Marriage And Family, 83(2), 1-17. Kircher, J. (2011). Developing an Understanding of the Experiences of Parents Whose Child Has Come Out of the Closet. North American Association Of Christians In Social Work. Saltzburg, S. (2004). Learning That an Adolescent Child Is Gay or Lesbian: The Parent Experience. Social Work, 49(1), 109-118. https://doi.org/10.1093/sw/49.1.109 Vaculík, M., & Červenková, P. (2007). Formování postoje k homosexualitě. Československá Psychologie, 51(1), 58-71. Řiháček, T., Čermák, I., & Hytych, R. (2013). Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Masarykova univerzita. Sobotková, I. (2001). Psychologie rodiny. Portál. |
| Předběžná náplň práce |
| Bakalářská práce se bude zabývat tím, jakým způsobem se rodiče vyrovnávají se zjištěním o homosexuální či bisexuální orientaci svého dítěte. Cílem je hlouběji nahlédnout do prožitků matky spojených s coming outem jejího dítěte prostřednictvím kvalitativního přístupu. Přínosem práce by mělo být zejména získání vhledu do problematiky coming outu z perspektivy samotných rodičů, nikoli osob, které si prochází svým vlastním coming outem a kterým je v psychologickém výzkumu tradičně věnováno více pozornosti. Data budou získána pomocí polostrukturovaných rozhovorů. Rozhovory se budou zaměřovat na pozitivní aspekty sekundárního coming outu (faktory přispívající k úspěšnému vyrovnání s coming outem, osobností růst, prohloubení vztahu mezi rodičem a dítětem). Toto zaměření se bude odrážet v teoretické i praktické části bakalářské práce. |
- zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem