Téma Starověký Egypt a jeho vývoj ve výuce na českých základních školách
Název práce v češtině: | Téma Starověký Egypt a jeho vývoj ve výuce na českých základních školách |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Topic of Ancient Egypt and its Development in Education at Czech Elementary Schools |
Klíčová slova: | Starověký Egypt, historie, kultura, náboženství, učebnice dějepisu, vzdělávací programy a materiály pro školy |
Klíčová slova anglicky: | Ancient Egypt, history, culture, religion, Czech history textbooks, educational programmes materials for Elementary Schools |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Tomáš Mikeska |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 08.06.2022 |
Datum zadání: | 08.06.2022 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.04.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 22.01.2025 00:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 01.12.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 22.01.2025 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PaedDr. František Parkan |
Zásady pro vypracování |
Studentka se seznámí s vybranými učebnicemi napříč 20. a 21. století a analyzuje zpracování tématu dějin a kultury starověkého Egypta po didaktické a historiografické stránce. Dále studentka zanalyzuje vzdělávací programy a materiály v rámci vybraných výstav Národního muzea. |
Seznam odborné literatury |
Primární prameny:
Vybrané učebnice dějepisu pro základní školy používané ve 20. a 21. století RVP ZV Vzdělávací materiály Národní muzea Sekundární prameny: 1. BÁRTA, Miroslav. Život a smrt ve stínu pyramid. Hrobka v době stavitelů pyramid, Praha: Paseka 2008. 2. ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. 3. GOMBÁR, Eduard, Ladislav BAREŠ a Rudolf VESELÝ. Dějiny Egypta. Druhé, upravené a rozšířené vydání. Praha: NLN, 2021. 4. HAVLŮJOVÁ, H., NAJBERT, J. Hledání nového konsensu: Učíme dějepis ve veřejném zájmu? Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2018. 5. JANÁK, Jiří. Staroegyptské náboženství. Praha: OIKOYMENH, 2009. Oikúmené (OIKOYMENH). 6. LABISCHOVÁ, Denisa a Blažena GRACOVÁ. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. V Ostravě: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2008. 7. PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Přeložil Jiří FOLTÝN. Praha: Portál, 2013. 8. SHAW, Ian. Dějiny starověkého Egypta. 2. vyd. v českém jazyce. Praha: BB/art, 2010. 9. STROUHAL, Eugen. Život starých Egypťanů. Praha: Panorama, 1989. 10. Staroegyptská Kniha mrtvých: (překlad). Přeložil Břetislav VACHALA. Praha: Dokořán, 2009. 11. TYLDESLEY, Joyce A. Jak soudili faraoni: zločin a trest ve starém Egyptě. V Praze: Metafora, 2001. 12. VYMAZALOVÁ, Hana a Filip COPPENS. Moudrost svítků boha Thovta: vědecké poznání za vlády faraonů. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, 2011. 13. ŽÁBA, Zbyněk. Tesáno do kamene, psáno na papyrus. Praha: Svoboda, 1968. |
Předběžná náplň práce |
Cílem této práce bude analyzovat historiografické a didaktické zpracování dějin a kultury starověkého Egypta ve vybraných učebnicích z 20. a 21. století. Dále budou v této práce analyzovány vybrané vzdělávací programy a materiály Oddělení vzdělávání a kulturních aktivit Národního muzea. Praktická část práce bude věnována dotazníkovému šetření o výuce starověkého Egypta na českých základní školách a tvorbě vlastního tematického celku. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The diploma thesis aims to analyse historiographical and didactical adaptation of the history and culture of ancient Egypt in the Czech history textbooks from the 20. and 21. century. Furthermore, the next aim of the diploma thesis is to analyse selected educational programmes and materials from the Educational department of the National Museum. The practical part of the diploma thesis contains the questionnaire survey about teaching the topic of ancient Egypt in Czech Elementary Schools and the creation of original educational materials for teaching the topic. |