Význam biblického příběhu v etické výchově v malotřídní škole
Název práce v češtině: | Význam biblického příběhu v etické výchově v malotřídní škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Importance of the Biblical Story in Ethical Education in a Small Class School |
Klíčová slova: | biblický příběh, malotřídní škola, etická výchova |
Klíčová slova anglicky: | biblical story, small class school, ethical education |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. ThDr. Noemi Bravená, Th.D., Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 18.05.2022 |
Datum zadání: | 22.09.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 04.09.2023 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.07.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.09.2023 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1.Seznámit se se zásadami odborného zpracování textů, včetně formálních požadavků pro psaní kvalifikačních prací na fakultě.
2.Prostudovat scénáře lekcí České biskupské konference na téma postav Starého a Nového zákona. 3.Předložit osnovu teoretické části a připravit design akčního výzkumu. 4.Sepsání teoretické části, realizace výzkumu. 5.Vyhodnocení výzkumu, závěry pro etickou výchovu. Průběžné předkládání hotových částí diplomové práce. |
Seznam odborné literatury |
PARKER, Michael a Viola SOMOGYI. Etika pro děti. V Praze: Stanislav Juhaňák - Triton, 2017. ISBN 978-80-7553-152-0.
VÁCLAVÍK, David. Náboženství a moderní česká společnost. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2468-3. MUCHOVÁ, Ludmila. Cíle a cesty k hlubšímu lidství: didaktika náboženství v České republice pro 21. století. České Budějovice: Petrinum, [2016]. ISBN 978-80-87900-05-5. MUCHOVÁ, Ludmila. Morální výchova v nemorální společnosti?. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2015. ISBN 978-80-7325-386-8. MUCHOVÁ, Ludmila. Cíle a cesty: metody, cíle a prostředky vyučování z pohledu obecné didaktiky pro učitele náboženství. Olomouc: Matice cyrilometodějská, 1996. ELSER, M., G. MURRER a S. EWALD. Encyklopedie náboženství. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 1997. ISBN 80-7192-188-2. HELUS, Zdeněk, Noemi BRAVENÁ a Marta FRANCLOVÁ. Perspektivy učitelství. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-596-6. BRAVENÁ, Noemi. Přesah a jeho význam pro socializaci a formování dítěte jako osobnosti. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7290-773-1. PRŮCHA, Jan, Jiří MAREŠ a Eliška WALTEROVÁ. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8. LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9. JŮVA, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. 4. rozš. vyd. Brno: Paido, 1997. ISBN 80-85931-43-5. LIGUŠ, Ján. Náboženská výchova a výuka: sborník. Brno: L. Marek, 2005. ISBN 80-86263-59-2. ŘÍČAN, Pavel. Psychologie náboženství. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-547-4. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie II.: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5. ALBERICH SOTOMAYOR, Emilio a Ludvík DŘÍMAL. Katechetika. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-382-6. KALHOUS, Zdeněk. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X. Katechismus katolické církve. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2002. ISBN 8071924733. |
Předběžná náplň práce |
Teoretická část reflektuje téma biblického příběhu jako učiva pro výuku etické výchovy, jsou také zmíněny didaktické možnosti učitele v malotřídní škole. V empirické části bude uskutečněn akční výzkum v malotřídní škole v hodinách etické výchovy. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The theoretical part reflects the topic of the biblical story as a curriculum for teaching ethics, the didactic possibilities of a teacher in a small class school are also mentioned. In the empirical part, action research will be carried out in a small school in ethics classes. |