Zřízení učitelských ústavů v českých zemích (1869-1948)
Název práce v češtině: | Zřízení učitelských ústavů v českých zemích (1869-1948) |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Establishment of Teachers’ Institutes in the Czech Lands. (1869-1948) |
Klíčová slova: | české země, 1869 – 1948, vzdělávání, dějiny školství, učitelské ústavy |
Klíčová slova anglicky: | Czech lands, 1869 – 1948, education, history of schooling, teachers’ institutes |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Magdaléna Pokorná, CSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 06.05.2022 |
Datum zadání: | 06.05.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 13.09.2022 00:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.07.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.09.2022 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | doc. PhDr. Jiří Hnilica, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Pojednat o historii zřízení učitelských ústavů v českých zemích. Popsat důležitost učitelských ústavů především jako vzdělávacích institucí pro budoucí pedagogy. Popsat události, které vedly v moderních dějinách k nutnému rozšíření učitelského vzdělávání. Zdůraznit učitelské ústavy jako podstatný faktor pro vývoj moderní pedagogiky. Uvést požadavky, které byly na budoucí učitele kladeny. Vysvětlit důležitost založení preparand, které jako jediné do poloviny 19. století zajišťovaly „úřední“ formu přípravy na učitelské povolání. Věnovat pozornost průběhu změn v podobě učitelského vzdělávání v době zakládání čtyřletých učitelských ústavů v českých zemích v důsledku Hasnerovy reformy. V neposlední řadě z důvodu kontextu zmínit i další historický vývoj učitelských ústavů až po jejich hromadné rušení v roce 1948. Průběh těchto změn a reforem doložit na příkladu Učitelského ústavu v Soběslavi a také demonstrovat na příkladu vlivných osobností. |
Seznam odborné literatury |
Archivní prameny SOkA Tábor, B 134 Učitelský ústav Soběslav (1866) 1870 - 1948, Pamětní kniha 1894 – 1911, inv. č. 500, kniha č. 500. SOkA Tábor, B 134 Učitelský ústav Soběslav (1866) 1870 - 1948, Pamětní kniha 1911 – 1939, inv. č. 501, kniha č. 501. SOkA Tábor, B 134 Učitelský ústav Soběslav (1866) 1870 - 1948, Pamětní kniha 1939 - 1945, inv. č. 502, kniha č. 502. Periodika Beseda učitelská. Praha: Josef Auštěcký, 1869 – 1914. MORKES, František. Škola minulosti - učitelé a výuka. Učitelské noviny: týdeník pro učitele a přátele školy. Praha: Josef Král 1883-, 1999, č. 27, s. 19 – 20. Národní škola. Týdenník vychovatelský pro národní učitelstvo v Čechách, na Moravě, v Slezsku a na Slovensku. Praha: F. J. Řezáč, 1863 - 1869. Posel z Budče: týdenník vychovatelský pro učitelstvo národních škol v Čechách, na Moravě, v Slezsku a na Slovensku. Praha: J. S. Skrejšovský, 1909. Literatura ČORNEJOVÁ, Ivana, Tomáš KASPER, Dana KASPEROVÁ, Miroslav NOVOTNÝ, Jiří POKORNÝ et al. Velké dějiny zemí Koruny české. Tematická řada, Školství a vzdělanost. V Praze: Nakladatelství Paseka, 2020. ISBN 978-80-7432-985-2. KÁDNER, Otakar. Vývoj a dnešní soustava školství. Praha: Česká akademie věd a umění, 1938. KASPER, Tomáš a Markéta PÁNKOVÁ. Učitel ve střední a jihovýchodní Evropě: profesionalizace učitelského vzdělávání: historické a systematické aspekty. Praha: Academia, 2015. Historie. ISBN 978-80-200-2473-2. KASPEROVÁ, Dana. Československá obec učitelská: v kontextu reformy vzdělávání učitelů (ŠVSP) a reformy školy. Praha: Academia, 2018. Historie. ISBN 978-80-200-2860-0. NEUMANN, Eugen. Na rozloučenou s učitelským ústavem v Soběslavi 1870 – 1948. Tábor 1948. NOVOTNÝ, Miroslav. Dějiny vyššího školství a vzdělanosti na jihu Čech od středověkých počátků do současnosti. V Českých Budějovicích: Jihočeská univerzita, 2006. OTCOVSKÝ, Ivan. Soupis učitelských a školských spolků v Čechách do roku 1900. Praha: Ústav československých a světových dějin ČSAV, 1977. Práce oddělení novějších československých dějin. ŠAFRÁNEK, Jan. Školy české: obraz jejich vývoje a osudů. II. svazek, r. 1848-1913. V Praze: Nákladem Matice české, 1918. Spisův musejních, č. 183. ŠTVERÁK, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. Učebnice pro vysoké školy. VOŠAHLÍKOVÁ, Pavla. Rákoska v dílně lidskosti. Praha: Academia, 2016. |
Předběžná náplň práce |
Tato bakalářská práce pojednává o historii zřízení učitelských ústavů v českých zemích. Cílem je popsat důležitost učitelských ústavů především jako vzdělávacích institucí pro budoucí pedagogy. Výchozími prameny byly především současná, ale i prvorepubliková literatura o historii školství v českých zemích a vzdělávání učitelů, jako další podstatný zdroj sloužily i kroniky učitelského ústavu v Soběslavi. Jako prameny posloužily i dobová a současná učitelská periodika. Práce popisuje události, které vedly v moderních dějinách k nutnému rozšíření učitelského vzdělávání. Zdůrazňuje učitelské ústavy jako podstatný faktor pro vývoj moderní pedagogiky. Text uvádí i požadavky, které byly na budoucí učitele kladeny. Vysvětluje důležitost založení preparand, které jako jediné do poloviny 19. století zajišťovaly „úřední“ formu přípravy na učitelské povolání. Nejvíce pozornosti věnuje průběhu změn v podobě učitelského vzdělávání v době zakládání čtyřletých učitelských ústavů v českých zemích v důsledku Hasnerovy reformy. V neposlední řadě z důvodu kontextu zmiňuje i další historický vývoj učitelských ústavů až po jejich hromadné rušení v roce 1948. Průběh těchto změn a reforem dokládá na příkladu Učitelského ústavu v Soběslavi. Text obsahuje informace o klíčových osobnostech, které měly na založení učitelských ústavů nejvýznamnější podíl a zkoumá jejich činnost, kterou přispěly k jejich založení. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This bachelor thesis deals with the history of the establishment of teachers' institutes in the Czech lands. The aim of this text is to describe the importance of teachers' institutes especially as educational institutions for future teachers. The primary sources for this work were mainly contemporary, but also the literature of the First Czechoslovak Republic on the history of education in the Czech lands and the education of teachers. Like sources were used contemporary, but also period teachers´ magazies. The chronicles of the teachers' institute in Soběslav served as another important source. The work describes the events that led to the necessary expansion of teacher education in modern history. It emphasizes the teachers' institutes as an essential factor in the development of modern pedagogy. The text also lists the requirements that were imposed on future teachersIt explains the importance of the establishment of preparatory courses, which were the only ones to provide a kind of 'official' form of training for the teaching profession until the mid-19th century. Most attention is paid to the course of changes in the form of teacher education at the time of the establishment of four-year teachers‘ institutes in the Czech lands as a result of the Hasner reforms. Last but not least, to put things into perspective, it mentions the further historical development of teachers' institutes up to their mass abolition in 1948. The course of these changes and reforms is illustrated by the example of the Teachers' Institute in Soběslav. The text includes information about the key personalities who had the most significant contribution to the establishment of the teachers' institutes and examines their activities in this field.
|