Případová studie: Výuka literatury v žánrově-tematických celcích na úrovni ISCED 3 v kontextu alternativního studijního programu
Název práce v češtině: | Případová studie: Výuka literatury v žánrově-tematických celcích na úrovni ISCED 3 v kontextu alternativního studijního programu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Teaching literature in genre-thematic units at the ISCED level in the context of an alternative study programme |
Klíčová slova: | literární výchova, alternativní školství, ISCED 3, gymnázium, případová studie |
Klíčová slova anglicky: | teaching literature, alternative education, ISCED 3, high school, case study |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra české literatury (41-KCL) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
Datum přihlášení: | 12.04.2022 |
Datum zadání: | 12.04.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2022 00:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R218, 218, 2. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.07.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2022 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Mgr. Jaroslava Simonová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Zamýšlená práce reaguje na poslední dostupné šetření doc. Hníka (2014), z něhož vyplynulo, v současné podobě výuky literatury v ISCED 2 a 3 stále převládá důraz na literární historii, která je realizována frontálně, učitelé nenabádají žáky k interpretaci textů, práce s nimi se smršťuje na pouhý popis dějové linky a biografické údaje o autorovi doplněné literárně-historickým kontextem jeho tvorby.
Jestliže vnímáme jako jednu ze zásadních složek čtenářské gramotnosti motivaci k četbě, měla by se proměnit nejen výuka literární výchovy na SŠ, ale rovněž pojetí povinné četby. Diplomantka v teoretické části uvede všechny aktuální koncepty výuky literární výchovy, provede analýzu RVP SOŠ a GV, zprostředkuje výsledky výzkumů a zavede všechny důležité pojmy vztahující se k tématu práce. Praktická část bude realizována jako případová studie. Autorka prosteřdnictvím kvalitativního výzkumu (strategie případové studie) popíše možný přístup k výuce literatury na střední škole (gymnáziu), a to záměrně vybraném a popíše studijní program, v rámci kterého je tato výuka realizována. Jako metody sběru dat využije dotazník, rozhovory se všemi aktéry a obsahovou analýzu dokumentů. Bude takto zajištěna triangulace dat (na úrovni respondentů i využitých metod). |
Seznam odborné literatury |
BOUDOVÁ, Simona, Zuzana JANOTOVÁ, Josef BASL, Ondřej ANDRYS, Tomáš ZATLOUKAL a Dana PRAŽÁKOVÁ. Čtenářství ve 21. století: sekundární analýza PISA 2018. Praha: Česká školní inspekce, [2021]. ISBN 978-80-88087-67-0.
DOLEŽALOVÁ, Jana. Čtenářská gramotnost: (Práce s textovými informacemi napříč kurikulem). Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-520-2. HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2626-0. CHALOUPKA, Otakar. Rodina a počátky dětského čtenářství. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85865-40-8. LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9. PIRLS ...: koncepce mezinárodního výzkumu čtenářské gramotnosti. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2010. ISBN 978-80-211-0607-9. ŠLAPAL, Miloš, Hana KOŠŤÁLOVÁ a Ondřej HAUSENBLAS a kol. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum Nový Jičín, 2012. ISBN 978-80-905036-8-7. VÁGNEROVÁ, Marie a Lidka LISÁ. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání třetí, přepracované a doplněné. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4961-0. VALA, Jaroslav. Didaktika literární výchovy: vybrané kapitoly pro učitele základní školy. Olomouc: Hanex, 2017. ISBN 978-80-7409-086-8. Elektornické zdroje: Elektronické zdroje ALTMANOVÁ, J. a kol. Gramotnosti ve vzdělávání: příručka pro učitele. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2010 [cit. 2022-04-09]. ISBN 978-80-87000-41-0. Dostupné z: https://www.nuv.cz/uploads/Publikace/vup/Gramotnosti_ve_vzdelavani11.pdf ALTMANOVÁ, Jitka a kol. Čtenářská gramotnost ve výuce [online]. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV), divize VÚP, 2011 [cit. 2022-03-19]. ISBN 978-80-87000-99-1. Dostupné z: https://www.nuv.cz/uploads/Publikace/vup/ctenarskagramotnost_final.pdf ČESKÁ ŠKOLNÍ INSPEKCE. Mezinárodní šetření PISA 2018: Koncepční rámec hodnocení čtenářské gramotnosti. Praha, 2019 [cit. 2022-03-19]. Dostupné také z: https://www.csicr.cz/CSICR/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Mezin%C3%A1rodn%C3%AD%20%C5%A1et%C5%99en%C3%AD/ID_99_Koncepcni-ramec-PISA-2018_pro_web.pdf Česká školní inspekce - O šetření PIRLS. Object moved [online]. Copyright © 2022b Česká školní inspekce ČR [cit. 19.03.2022]. Dostupné z: https://csicr.cz/cz/Mezinarodni-setreni/PIRLS/O-setreni-PIRLS Česká školní inspekce - Sekundární analýza PISA 2018: Čtenářství ve 21. století. Object moved [online]. Copyright © 2022a Česká školní inspekce ČR [cit. 19.03.2022]. Dostupné z: https://csicr.cz/cz/Dokumenty/Publikace-a-ostatni-vystupy/Sekundarni-analyza-PISA-2018-Ctenarstvi-ve-21-stol Česká školní inspekce zveřejňuje výsledky Mezinárodního šetření PIRLS 2016. Česká školní inspekce [online]. 2017 [cit. 2022-03-19]. Dostupné z: https://csitest.testdomain.cz/getattachment/495acf4d-0d8f-446c-83d9-b83519070b99/PIRLS-2016-zakladni-informace-4-12-2017.pdf HAVLÍNOVÁ, Hana. Čtenářské strategie od prvních školních dní. Metodický portál RVP.CZ [online]. 2018 [cit. 2022-04-02]. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/P/21877/CTENARSKE-STRATEGIE-OD-PRVNICH-SKOLNICH-DNI.html LAUFKOVÁ, Veronika. Čtenářská gramotnost z pohledu rámcových a školních vzdělávacích programů. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání [online]. 2018, 2(1), 29-61 [cit. 2022-04-09]. ISSN 2533-7890. Dostupné z: https://www.pablikado.cz/dokument/MoQ7T7x0evkIWt1b Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. ISBN 978-80-87000-11-3. |