Možnosti využití pohybových chvilek u žáků se speciálními potřebami - "Moveo ergo disco"
Název práce v češtině: | Možnosti využití pohybových chvilek u žáků se speciálními potřebami - "Moveo ergo disco" |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Possibilities of using of movement exercies for pupils with special needs - „Move ergo disco" |
Klíčová slova: | tělovýchovné chvilky, pohyb, praktická škola, žáci se specifickými potřebami |
Klíčová slova anglicky: | physical education. Movement, practial school, pupils whit special needs |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra tělesné výchovy (41-KTV) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Martin Pádivý |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 11.04.2022 |
Datum zadání: | 11.04.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2022 00:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 8, Praha 1, S210 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.07.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2022 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Pro studii vyberu dvě skupiny dívek z dívčí katolické školy. Jedná se o dívky se specifickými potřebami, které jsou ve věku od 15 do 21 let. Dívky navštěvují praktické třídy. (převážně s mentálním postižením, autismem, downovým syndromem. Obě skupiny projdou stejným programem pohybových chvilek a budu sledovat vývoj v pohybových dovedností, ale i samotné přijetí programu. Program bude probíhat v rozmezí tří měsíců. Po ukončení cvičebního programu budu nejprve porovnávat změnu a nový rozsah pohybových dovedností u obou skupin. Dále se zaměřím na zpětnou vazbu k programu pohybových chvilek formou krátkého dotazníku. Na závěr zhodnotím náročnost pro pedagoga a pokusím se vytvořit finální verzi programu, která zůstane dívčí katolické škole pro její vlastní použití. |
Seznam odborné literatury |
NOVÁČEK, V., MUŽÍK, V., KOPŘIVOVÁ, J. Vybrané kapitoly z teorie a didaktiky tělesné výchovy. 1. vyd. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2001. 46 s. ISBN 80-210-2642-1.
HNÍZDILOVÁ, M. Tělovýchovné chvilky aneb pohyb nejen v tělesné výchově. Brno: Masarykova univerzita 2006 64 s. ISBN 80-210-4010-6 LEVITOVÁ, Andrea a Blanka HOŠKOVÁ. Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-4836-8. . THOROVÁ, K., Poruchy autistického spektra, Praha, Portál, 2006. ISBN: 978-80-262- 0768-9. VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie:Teoretické základy a metodika. Praha:Parta, 2003. ISBN: 80-7320-039-2 RYCHTECKÝ,A.,FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 1998. ISBN: 80-7184-659-7 PIPEKOVÁ, J., et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky,3.přepracované a rozšířené vydání, Brno:Paido,2010. ISBN: 978-80-7315-198-0 |
Předběžná náplň práce |
Vedení pohybových chvilek v rozsahu 3 min s cílem naučit děti řadu cviků zaměřené na pohybové dovednosti. Jednoduché protažení kosterního svalstva a cvičení s koordinací pohybu těla. Pozorovaní průběhu programu. Snaha o pozitivní motivaci ke cvičení daného programu a získávání zpětné vazby. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Leading of movement exercises in the range of 5 minutes in order to teach children a series of exercises focused on motor skills. Simple stretching of skeletal muscles and exercises with coordination of body movement. Observation of the course of the program. Striving for positive motivation to practice the program and get feedback. |