Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Práce s příběhem u dětí předškolního věku
Název práce v češtině: Práce s příběhem u dětí předškolního věku
Název v anglickém jazyce: Working with a story in preschool children
Klíčová slova: Příběh, vyprávění, čtenářská pregramotnost, dítě předškolního věku, akční výzkum
Klíčová slova anglicky: Story, narration, reading preliteracy, preschool children, action research
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra české literatury (41-KCL)
Vedoucí / školitel: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 24.03.2022
Datum zadání: 24.03.2022
Datum a čas obhajoby: 06.09.2022 08:30
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:11.07.2022
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2022
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS)
Oponenti: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D.
 
 
 
Ocenění:Práce byla navržena na ocenění
Zásady pro vypracování
Studentka se bude v teoretické práci zabývat vymezením pojmu čtenářská gramotnost a pregramotnost a její rozvoj; práce s příběhem u dětí předškolního věku a charakteristice dítěte předškolního věku s ohledem na téma práce.

Empirická část je postavena jako akčním výzkumu. Nejprve je formou pretestu zjišten rozvoj čtenářské pregramtonosti ve vybraných očřekávaných výstupech; následně navržen a realizován integrovaný blok, který děti ve věku 5-6 let uvede do práce s příběhem a knihou. Jeho cílem je rozvíjet u dětí klíčové složky čtenářské pregramotnosti včetně čtenářských strategií. Po této intervenci je realouzován posttest, jež umožní sledovat, zda a v jakých oblastech se děti ve svých schopnostech a dovednostech rozvinuly.
Integrovaný blok je realizovánou s celou třídou, ale sledovány jsou výkony 6 záměrně vybraných dětí.
Kromě pretestu a posttestu je jako metoda sběru dat voleno rovněž pozorování (v jaké míře, kdy a jak v mateřské škole pracují děti s knihami a příběhy, v jaké míře mají děti přístup ke knize apod.).

Seznam odborné literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a ŠMARDOVÁ, Vlasta. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Brno: Edika, 2015.

DOLÁKOVÁ, Sylvie. Umíte to s pohádkou?: práce s příběhy v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0933-1.

HAVLÍNOVÁ, Hana. Chci číst jako táta s mámou: jak se stát čtenářem. Ilustroval Helena STRÁNSKÁ, ilustroval Eliška HAVLÍNOVÁ. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0743-8.

LAUFKOVÁ, Veronika. Čtenářský koutek v mateřské škole [online]. [Česko]: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. ISBN 978-80-7603-203-3.

LAUFKOVÁ, Veronika a Adéla GOLDMANNOVÁ. Rozvoj čtenářské pregramotnosti v praxi mateřské školy [online]. [Česko]: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. ISBN 978-80-7603-194-4.

PRŮCHA, Jan a KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Předškolní pedagogika: učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. 181 s. ISBN 978-80-262-0495-4.

TRÁVNÍČEK, Jiří. Vyprávěj mi něco--: jak si děti osvojují příběhy. V Příbrami: Pistorius & Olšanská, 2007. Scholares.

TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015. 140 s. ISBN 978-80-262-0790-0.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK