Práce s příběhem u dětí předškolního věku
Název práce v češtině: | Práce s příběhem u dětí předškolního věku |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Working with a story in preschool children |
Klíčová slova: | Příběh, vyprávění, čtenářská pregramotnost, dítě předškolního věku, akční výzkum |
Klíčová slova anglicky: | Story, narration, reading preliteracy, preschool children, action research |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra české literatury (41-KCL) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 24.03.2022 |
Datum zadání: | 24.03.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2022 08:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.07.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2022 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS) |
Oponenti: | Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. |
Ocenění: | Práce byla navržena na ocenění |
Zásady pro vypracování |
Studentka se bude v teoretické práci zabývat vymezením pojmu čtenářská gramotnost a pregramotnost a její rozvoj; práce s příběhem u dětí předškolního věku a charakteristice dítěte předškolního věku s ohledem na téma práce.
Empirická část je postavena jako akčním výzkumu. Nejprve je formou pretestu zjišten rozvoj čtenářské pregramtonosti ve vybraných očřekávaných výstupech; následně navržen a realizován integrovaný blok, který děti ve věku 5-6 let uvede do práce s příběhem a knihou. Jeho cílem je rozvíjet u dětí klíčové složky čtenářské pregramotnosti včetně čtenářských strategií. Po této intervenci je realouzován posttest, jež umožní sledovat, zda a v jakých oblastech se děti ve svých schopnostech a dovednostech rozvinuly. Integrovaný blok je realizovánou s celou třídou, ale sledovány jsou výkony 6 záměrně vybraných dětí. Kromě pretestu a posttestu je jako metoda sběru dat voleno rovněž pozorování (v jaké míře, kdy a jak v mateřské škole pracují děti s knihami a příběhy, v jaké míře mají děti přístup ke knize apod.). |
Seznam odborné literatury |
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a ŠMARDOVÁ, Vlasta. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Brno: Edika, 2015.
DOLÁKOVÁ, Sylvie. Umíte to s pohádkou?: práce s příběhy v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0933-1. HAVLÍNOVÁ, Hana. Chci číst jako táta s mámou: jak se stát čtenářem. Ilustroval Helena STRÁNSKÁ, ilustroval Eliška HAVLÍNOVÁ. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0743-8. LAUFKOVÁ, Veronika. Čtenářský koutek v mateřské škole [online]. [Česko]: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. ISBN 978-80-7603-203-3. LAUFKOVÁ, Veronika a Adéla GOLDMANNOVÁ. Rozvoj čtenářské pregramotnosti v praxi mateřské školy [online]. [Česko]: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. ISBN 978-80-7603-194-4. PRŮCHA, Jan a KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Předškolní pedagogika: učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. 181 s. ISBN 978-80-262-0495-4. TRÁVNÍČEK, Jiří. Vyprávěj mi něco--: jak si děti osvojují příběhy. V Příbrami: Pistorius & Olšanská, 2007. Scholares. TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015. 140 s. ISBN 978-80-262-0790-0. |