Badatelské dovednosti žáků na 2. stupni základní školy
Název práce v češtině: | Badatelské dovednosti žáků na 2. stupni základní školy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Student’s inquiry skills at lower secondary school |
Klíčová slova: | vědecké myšlení, badatelsky orientovaná výuka, 2. stupeň základní školy, přírodovědná gramotnost, badatelsky orientované úlohy, badatelsky orientované dovednosti |
Klíčová slova anglicky: | scientific thinking, inquiry based science education, lower secondary school, scientific literacy, research-oriented tasks, inquiry sklills |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | rigorózní práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES) |
Vedoucí / školitel: | |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 01.03.2022 |
Datum zadání: | 01.03.2022 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 01.03.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 20.09.2023 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 01.03.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.09.2023 |
Předmět: | obhajoba rigorózní práce (OSZD002) |
Seznam odborné literatury |
- Minner, D. D., Levy, A. J. & Century, J. (2010). Inquiry-Based Science Instruction – What is it and does it matter? Results from a research synthesis years 1984 to 2002. Journal of Research in Science Teaching, 47(4), 474–496.
- Rokos, L. & Vomáčková, V. (2017). Hodnocení efektivity badatelsky orientovaného vyučování v laboratorních pracích při výuce fyziologie člověka na základní škole a nižším stupni gymnázia. Scientia in educatione 8(1), 32-45. - Škoda, J., Doulík, P., Bílek, M. & Šimonová, I. (2015). The effectiveness of inquiry-based science instruction in relation to the learners’ motivation types. Journal of Baltic Science Education, 14(6), 791–803. - Hejnová, E. & Hejna, D. (2016). Rozvoj vědeckého myšlení žáků prostřednictvím přírodovědného vzdělávání. Scientia in educatione, 7(2), 2-17. - Dunbar, K. N. & Klahr, D. (2012). Scientific Thinking and Reasoning. In Holyoak, K. J. & Morrison, R. G. (Eds.). The Oxford Handbook of Thinking and Reasoning. Oxford university press. ISBN:9780199734689. - Feyzioglu, B. (2019). The role of inquiry-based self-efficacy, achievement goal orientation, and learning strategies on secondary-school students' inquiry skills. Research in Science & Technological education, 37(3), 366-392. |
Předběžná náplň práce |
- zpracování rešerše zaměřené na charakteristiku vědeckého myšlení a badatelsky orientovaného vyučování
- popsat cíle přírodovědného vzdělávání. - charakterizovat badatelsky orientované přírodovědné vzdělávání. - charakterizovat dovednosti žáků, které jsou rozvíjené badatelsky orientovanou výukou. - vytvořit sérii badatelsky orientovaných úloh - zjistit, jaké jsou dovednosti žáků v oblasti formulování výzkumné otázky a formulace odpovědi na výzkumnou otázku |