Žákovské hodnocení vybraných prvků v učebnicích a pracovních sešitech českého jazyka
Název práce v češtině: | Žákovské hodnocení vybraných prvků v učebnicích a pracovních sešitech českého jazyka |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Pupils' Evaluation of Selected Elements in Czech Language Textbooks and Workbooks |
Klíčová slova: | učebnice, pracovní sešit, žák, hodnocení, obrazová a textová část, srozumitelnost zadání, základní škola |
Klíčová slova anglicky: | textbook, workbook, pupil, evaluation, pictorial and textual section, clarity of instructions, primary school |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra českého jazyka (41-KCJ) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 02.02.2022 |
Datum zadání: | 02.02.2022 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 09.04.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 15.01.2025 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R216, 216, 2. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 01.12.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.01.2025 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD105CJ) |
Oponenti: | prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Studentka provede samostatnou rešerši odborných zdrojů a sestaví databázi literatury.
Provede excerpci literatury pro teoretickou část a vyvodí závěry ve vztahu k práci. Práce bude podrobena důkladné jazykové a formální korektuře. Studentka provede důkladnou kontrolu citačního aparátu. Diplomantka zodpovídá za to, že veškerá použitá literatura je řádně citována v textu a v seznamu literatury. |
Seznam odborné literatury |
ČECHOVÁ, M., STYBLÍK, V. (1998). Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a pro studenty učitelství. Praha: SPN-pedagogické nakladatelství.
CHRÁSKA, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, Pedagogika (Grada). JANÍK, T. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání-obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita. KYRIACOU, Ch. (2004). Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. 2. vyd. Přeložil Dominik DVOŘÁK, přeložil Milan KOLDINSKÝ. Praha: Portál. MAŇÁK, J., KNECHT, P. (2007). Hodnocení učebnic. Brno: Paido. MAREŠ, J. (1996). Učitelovo pojetí výuky. Brno: Masarykova univerzita. PALENČÁROVÁ, J., ŠEBESTA, K. (2006). Aktivní naslouchání při vyučování: rozvíjení komunikačních dovedností na 1. stupni ZŠ. Praha: Portál. PRŮCHA, J. (1998). Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido. RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ. [online]. Praha: MŠMT, 2013. 142 s. [cit. 2023-01-02]. Dostupné z WWW: < https://revize.edu.cz/files/rvp-zv-2021-s-vyznacenymi-zmenami.pdf/> ŠMEJKALOVÁ, M. (2015). Didaktika českého jazyka. In Stuchlíková, I., Janík, T. & Beneš, Z. et al. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy (s. 17–40). Brno: Masarykova univerzita. ŠTĚPÁNÍK, S. (2018/2019). Kognitivně-komunikační princip jako základní východisko výuky českého jazyka: Communicative and Functional Principles as a Ground for Teaching Czech. Český jazyk a literatura. 1950-, 69(5), 214-223. ŠTĚPÁNÍK, S. (2019). Společné výzvy, společná řešení, společné prespektivy – závěr. In Štěpáník, S., Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi. (s. 212–218) Praha: Univerzita ŠTĚPÁNÍK, S. (2020a) Konstruktivistické a kognitivně-komunikační paradigma jako východisko koncepce výuky českého jazyka: A constructivist and cognitive-communicative paradigm as the basis of the conception of Czech language instruction. Pedagogika: časopis pro pedagogickou theorii a praxi.70(1), 5-28. ŠTĚPÁNÍK, S. (2020b). Výuka češtiny mezi tradicí a inovací. Praha: Academia. ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál. |
Předběžná náplň práce |
Prostudování možných informačních zdrojů.
Stanovení a příprava výzkumných nástrojů (dotazník, rozhovor). Provedení výzkumného šetření, analýza získaného materiálu, vyvození závěrů. |