Rozvoj komunikační kompetence u žáka mladšího školního věku
Název práce v češtině: | Rozvoj komunikační kompetence u žáka mladšího školního věku |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Development of Communicative Competence in an Elementary School Pupil |
Klíčová slova: | Komunikační kompetence, dětská řeč, osvojování jazyka, komunikační prostředky, lexikální kompetence, slovní zásoba, gramatická kompetence |
Klíčová slova anglicky: | Communicative competence, child’s speech, first language acquisition, means of communication, lexical competence, vocabulary, grammatical competence |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra českého jazyka (41-KCJ) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 10.01.2022 |
Datum zadání: | 10.01.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2023 08:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R216, 216, 2. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 09.07.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2023 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Gabriela Babušová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Studentka bude nahrávat subjekt (dítě mladšího školního věku) v interakci s dospělým, pořídí minimálně 6 nahrávek (spontánní projev a připravená řečnická cvičení). Rozhovory transkribuje dle zásad ortografické transkripce CHAT. Ve vlastní analýze se zaměří na rozvoj lexikální a gramatické kompetence u dítěte ve sledovaném časovém období. Bude si všímat rozvoje lexika (TTR ratio) i složitosti syntaktických struktur. V závěru porovná výsledky, k nimž došla, s dosavadními výzkumy v Čechách a na Slovensku.
Studentka provede důkladnou jazykovou a formální korekturu práce. Jazykové nedostatky mohou být důvodem k vrácení práce a nutnosti jejího přepracování. Studentka provede důkladnou kontrolu citačního aparátu. Studentka zodpovídá za to, že veškerá použitá literatura je řádně citována v textu a seznamu literatury. |
Seznam odborné literatury |
FERNÁNDEZ, E. M.; CAIRNS, H. S. Základy psycholingvistiky. Praha: Karolinum, 2014.
CHEJNOVÁ, P. Jazykový vývoj u dítěte. Praha: PedF UK, 2016. online KESSELOVÁ, J. Syntax naratív detí predškolského veku. Studie z aplikované lingvistiky, vol. 2, 19–37, 2013. PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha. Grada, 2011. SLANČOVÁ, D. (ed.) Štúdie o detskej reči. FF Prešovskej univerzity v Prešove, Prešov, 2008. SLANČOVÁ, D. (ed.) Desať štúdií o detskej reči: Lexika - gramatika - pragmatika. FF Prešovskej univerzity v Prešove, Bratislava, 2018. SMOLÍK, F.; SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014. |
Předběžná náplň práce |
1) Úvod. 2) Cíle práce. 3) Teoretická východiska. 4) Popis analyzovaných dat. 5) Popis metodologie. 6) Vlastní výzkum. 7) Diskuse, srovnání s dosavadními výsledky. 8) Závěr. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
1) Introduction.
2) Objectives. 3) Theoretical background. 4) Description of analysed data. 5) Description of methodology. 6) Analysis of the data. 7) Discussion, comparison with previous reseach. 8) Conslusion. |