Didaktické pomůcky na rozvoj počáteční čtenářské gramotnosti
Název práce v češtině: | Didaktické pomůcky na rozvoj počáteční čtenářské gramotnosti |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Didactic aids for the development of initial reading literacy |
Klíčová slova: | Počáteční čtenářská gramotnost, didaktické prostředky, didaktické pomůcky, metody výuky čtení, pozorování |
Klíčová slova anglicky: | Initial reading literacy, didactic resources, didactic aids, methods of teaching reading, observation |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Jolana Ronková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 02.01.2022 |
Datum zadání: | 02.01.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 18.05.2022 10:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 16.04.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.05.2022 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy |
Zásady pro vypracování |
Teoretická část - počáteční čtení, historické metody čtení, současné metody čtení a jaké jsou alternativní metody čtení, aspekty ovlivňující nácvik čtení, specifické poruchy čtení, didaktická pomůcka v teoretické rovině. Didaktické prostředky materiální a nemateriální, didaktická pomůcka a její charakteristiky
Praktická část - dotazník pro učitele 1. roč. ZŠ. Návrh didaktických pomůcek pro konkrétního pedagoga, jejich aplikace, hodnocení a inovace, přenositelnost a využití v praxi |
Seznam odborné literatury |
KOŘÍNEK, M.; KŘIVÁNEK, Z. a kol. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní, Univerzita Karlova v Praze, Státní pedagogické nakladatelství, Praha, 1989, ISBN 80-7066-052-X
KŘIVÁNEK, Z. Mimotřídní práce v počátečním čtení, Pedagogická fakulta UK, Praha 1997 KŘIVÁNEK, Z.; WILDOVÁ, R. a kol. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní, Pedagogická fakulta UK, Praha, 1998, ISBN 80-86039-55-2 LINHART, J.; TURKOVÁ, M. Procesy učení v počátečním čtení a psaní - na pomoc zaostávajícím čtenářům, Univerzita Karlova v Praze, Státní pedagogické nakladatelství, Praha, 1984 MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 2003. ISBN 80-210-3123-9. PRŮCHA, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-029-4. WILDOVÁ, R. Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní, Pedagogická fakulta UK, Praha, 2002, ISBN 80-7290-103-6 WILDOVÁ, R. Rozvíjení počáteční čtenářské gramotnosti, Pedagogická fakulta UK, Praha, 2005, ISBN 80-7290-228-8 |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce se zaměřuje na práci s didaktickými pomůckami pro počáteční čtenářskou gramotnost. Je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část je rozdělena na dvě části. V první části je popsáno, co to je počáteční čtenářská gramotnost, jsou zde vypsané a popsané metody výuky počátečního čtení, zaostávající čtenáři, vývojové poruchy učení, hodnocení výuky a typické chyby v počátečním čtení. V druhé části teoretické části jsou vypsané i popsané didaktické prostředky materiální i nemateriální a učební pomůcky. Empirická část je rozdělena na tři části, v první části je cílem ověření funkčnosti vyrobených pomůcek a zjištění jejich efektivnosti, jsou zde popsané vyrobené pomůcky pro vybranou školu a následně jsou ověřené žáky. V druhé části je cílem vyrobit didaktické pomůcky na počáteční gramotnost, a tím inspirovat další učitele. Jsou zde vyrobené pomůcky pro počáteční čtenářskou gramotnost, které jsou popsané a u nich jsou vymyšlené další inovace. A ve třetí části je cílem zjistit pomocí dotazníku, jaké metody, strategie a didaktické pomůcky využívají učitelé při podpoře žáků v počáteční čtenářské gramotnosti. Jsou zde shrnuté odpovědi na dotazník, který mi zodpověděl, jaké metody, formy, zásady a didaktické pomůcky používají učitelé nejvíce při výuce počátečního čtení. V empirické části jsou používány tři metody, a to pozorování, ústní dotazování a dotazování pomocí dotazníku. Prokázalo se, že mé pomůcky jsou funkční a efektivní a že nejvíce používaná metoda je analyticko – syntetická, nejvíce používaná organizační forma je hromadná a nejdůležitější zásada je názornost.
|
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The thesis focuses on the work with didactic aids for initial reading literacy. It is divided into theoretical and empirical parts. The theoretical part is divided into two parts. The first part describes what early literacy is, lists and describes methods of teaching early reading, stunted readers, developmental learning disabilities, assessment of instruction, and typical errors in early reading. In the second part of the theoretical part, didactic resources, both material and non-material, and teaching aids are listed and described. The empirical part is divided into three parts, in the first part the aim is to verify the functionality of the produced aids and to find out their effectiveness, the produced aids for the selected school are described and then they are verified with students. In the second part, the aim is to produce didactic aids for early literacy and thus inspire other teachers, the produced aids for early literacy are described and further innovations are devised for them. And in the third part, the aim is to find out through a questionnaire what methods, strategies and didactic aids are used by teachers in supporting students in early literacy, the answers to the questionnaire are summarized here, which answered me what methods, forms, principles and didactic aids are used most by teachers in teaching early reading. In the empirical part, three methods are used namely observation, oral questioning and questionnaire interviewing. It has been proved that my aids are functional and effective and that the most used method is analytical-synthetic, the most used organizational form is collective and the most important principle is demonstrative.
|