Zkušenost školních psycholožek a psychologů s online poradenstvím
Název práce v češtině: | Zkušenost školních psycholožek a psychologů s online poradenstvím |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | School psychologists' experience with online counseling |
Klíčová slova: | školní psychologie, online poradenství, online prostředí, zkušenost s online poradenstvím, výhody online poradenství, úskalí online poradenství |
Klíčová slova anglicky: | school psychology, online counselling, online environment, online counselling experience, advantages of online counselling, disadvantages of online counselling. |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 23.12.2021 |
Datum zadání: | 23.12.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 16.09.2022 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.07.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 16.09.2022 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D. |
Ocenění: | Práce byla navržena na ocenění |
Seznam odborné literatury |
Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2018). Research design: qualitative, quantitative & mixed methods
approaches (5th ed). Los Angeles: SAGE Publications. Guideline Development Panel for the Treatment of Depressive Disorders. (2021). Summary of the clinical practice guideline for the treatment of depression across three age cohorts [Online]. The American Psychologist. https://doi.org/10.1037/amp0000904 Hendl, J., & Remr, J. (2017). Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál. Kraus, R., Zack, J. S., & Stricker, G. (2010). Online counseling a handbook for mental health professionals (2nd ed). Amsterdam: Elsevier. Miller, J. (2021). Telepractice and the WISC-V. London: Pearson. Peterson, M. R., & Beck, R. L. (2003). E-mail as an adjunctive tool in psychotherapy: Response and responsibility [Online]. American Journal Of Psychotherapy, 57(2), 167-181. https://doi.org/10.1176/appi.psychotherapy.2003.57.2.167 Peck, D. (2007). Computer-guided cognitive–behavioural therapy for anxiety states [Online]. Psychiatry (Abingdon, England), 6(4), 166-169. https://doi.org/10.1016/j.mppsy.2007.01.008 Vybíral, Z., & Vondráčková, P. (2012). Co vyplývá z výzkumů účinnosti online psychoterapie? [Online]. Československá Psychologie, 56(6), 545-557. Tindall, L. (2009). J.A. Smith, P. Flower and M. Larkin (2009), Interpretative Phenomenological Analysis: Theory, Method and Research [Online]. Qualitative Research In Psychology, 6(4), 346-347. https://doi.org/10.1080/14780880903340091 Řiháček, T., Čermák, I., & Hytych, R. (2013). Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita. |
Předběžná náplň práce |
Tato diplomová práce se zabývá zkušenostmi školních psychologů s online poradenstvím. Teoretická část pojednává o školní psychologii jako oboru, dále následuje vhled do současného stavu online poradenství a popis online poradenství z pohledu školních psycholožek a psychologů na základě analýzy odborných článků. Cílem této diplomové práce je popsat zkušenost školních psychologů s online poradenstvím. Pro výzkumné účely byl zvolen kvalitativní design. Metoda sběru dat spočívala v realizaci polostrukturovaných rozhovorů. Výzkumný soubor obsahoval čtyři školní psycholožky a jednoho školního psychologa. Analýza dat byla uskutečněna na základě interpretativní fenomenologické analýzy textu. Výsledky výzkumu ukázaly, že souhrnná zkušenost školních psychologů s online poradenstvím spočívala v celkové redukci poradenských služeb, což bylo především zapříčiněno řešením etických otázek jako soukromí a vybudování si pracovních a profesních hranic, dále technickými překážkami a změnou formy práce v online prostředí. Za největší výhodu online prostředí považovali školní psychologové flexibilitu času a místa, resp. možnost se přizpůsobit časovým požadavkům klientů a připojovat se na schůzky z různých míst. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This thesis explores school psychologists' experiences with online counselling. The theoretical part discusses school psychology as a field, followed by an insight into the current state of online counselling and a description of online counselling from the perspective of school psychologists based on an analysis of scholarly articles. The aim of this thesis is to describe school psychologists' experiences with online counselling. A qualitative design was chosen for the research purposes. The method of data collection consisted of conducting semi-structured interviews. The research population included four school psychologists and one school psychologist. Data analysis was conducted based on interpretative phenomenological text analysis. The results of the research showed that the school psychologists' cumulative experience of online counseling consisted of an overall reduction in counseling services, which was primarily due to dealing with ethical issues such as privacy and establishing work and professional boundaries, as well as technical barriers and a change in the form of work in the online environment. School psychologists considered the flexibility of time and place, or the ability to adapt to clients' time requirements and join appointments from different locations to be the most significant advantage of the online environment. |