Mediálně-stylistická analýza textů vybraného veřejného činitele
Název práce v češtině: | Mediálně-stylistická analýza textů vybraného veřejného činitele |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Media and Stylistic Analysis of Texts of Chosen Public Person |
Klíčová slova: | média, politika, styl, stylotvorné faktory, stylistická analýza |
Klíčová slova anglicky: | media, politics, style, stylistic factors, stylistic analysis |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra českého jazyka (41-KCJ) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Radka Holanová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 08.12.2021 |
Datum zadání: | 03.01.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 11.01.2023 10:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R216, 216, 2. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 02.12.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.01.2023 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | doc. Mgr. Robert Adam, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Studentka provede samostatnou rešerši odborných zdrojů a sestaví databázi literatury.
Provede excerpci literatury pro teoretickou část a vyvodí závěry ve vztahu k práci. Shromáždí korpus textů z médií a sociálních médií vybrané politické veřejné osobnosti. Provede detailní mediální a stylistickou (příp. pragmatickou) analýzu textů a zhodnotí prostředky, které jsou pro tento typ diskurzu typické. Svá zjištění se pokusí syntetizovat. Práce bude obsahovat tyto kapitoly: teoretickou část, cíle, metodologii, výzkum, závěr, diskusi. Práce bude podrobena důkladné jazykové a formální korektuře. Jazykové nedostatky mohou být důvodem k přepracování práce. Studentka provede důkladnou kontrolu citačního aparátu. Diplomantka zodpovídá za to, že veškerá použitá literatura je řádně citována v textu a v seznamu literatury. |
Seznam odborné literatury |
BRADOVÁ, E. a kol.: Negativní kampaně a politická reklama ve volbách. Olomouc: Periplum, 2008.
CARPENTIER – REIFOVÁ, I. a kol.: Analýza obsahu mediálních sdělení Praha: Karolinum, 2011. ČECHOVÁ, M., KRČMOVÁ, M., MINÁŘOVÁ, E.: Současná stylistika. Praha: NLN, 2008. ČMEJRKOVÁ, S., HOFFMANNOVÁ, J. (eds.): Jazyk, média, politika. Praha: Academia, 2003. HIRSCHOVÁ, M.: Pragmatika v češtině- Praha: Karolinum, 2013. HOFFMANNOVÁ, J. a kol.: Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia, 2016. HUANG, Y.: Pragmatika. Praha: Karolinum, 2019. JAKLOVÁ, A.: Persvaze a její prostředky v současných žurnalistických textech. Naše řeč. 2002, roč. 85, č. 4, s. 169–176. JANDOVÁ, E., DAVID, J., HOFFMANNOVÁ, J., SVOBODOVÁ, D.: Čeština na WWW chatu. Ostrava: Ostravská univerzita, 2006. JANDOVÁ, Eva. Konverzace na WWW chatu. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2007. JANOVEC, L.: Iniciační repliky v komunikaci na Facebooku. In: K. Dudová (ed.), Varia XXII. Zborník plných príspevkov z XXII. kolokvia mladých jazykovedcov (Nitra 5.-7. 12. 2012). Nitra: Katedra slovenského jazyka Filozofickej fakulty UKF v Nitre - Slovenská jazykovedná spoločnosť pri JÚĽŠ SAV, 2014, s. 153-161. JANOVEC, L.: Rysy obecné češtiny v komunikaci na Facebooku. In: M. Mladenova - R. Železarova (eds.), Slavjanskijte jezici otblizo. Sofia: Univerzitetsko izdatelstvo "Sv. Kliment Ochridski", 2013, s. 380-391. JÍLKOVÁ, L.: O internetovém šeptání. Naše řeč, roč. 96, č. 2, s. 15-20. KARLÍK, P., NEKULA, M., PLESKALOVÁ, J. a kol.: Nový encyklopedický slovník češtiny. Nakladatelství Lidové noviny, 2017. KARLÍK, P., NEKULA, M., RUSÍNOVÁ, Z., GREPL, M.: Příruční mluvnice češtiny. Praha: NLN, 2012. KUBÁČEK, J.: Slovník politického managementu a volebního marketingu. Praha: Grada, 2012. LEBEDOVÁ, E.: Voliči, strany a negativní kampaň. Praha: Sociologické nakladatelství, 2013. MINÁŘOVÁ, E.: Stylistika pro žurnalisty. Praha: Grada, 2011. MüLLER, J.: Co je to populismus? Dybbuk, 2018. PRAVDOVÁ, M.: K povaze reklamního diskurzu. Naše řeč. 2002, roč. 85, č. 4, s. 177–189. SVOBODOVÁ, J.: Manipulace a argumentace v politickém a mediálním diskurzu. Olomouc, 2016. ŠARADIN, P. (ed.): Politické kampaně, volby a politický marketing. Olomouc: Periplum, 2007. SCHNEIDEROVÁ, S.: Analýza diskurzu a mediální text. Praha: Karolinum, 2015. ŠEBESTA, K.: Jazyk a styl propagačních textů. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. Základní seznam bude postupně doplňován. |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce se zabývá projevem vybraného veřejného činitele (Tomia Okamury) v médiích. Práce obsahuje tři části, z nichž první pojednává o médiích obecně a také o jejich propojení s politikou. Druhá část se zabývá stylem projevu v mediální komunikační sféře, včetně konkrétních jazykových prvků, které jsou pro projev v této oblasti typické. Poslední, třetí, část obsahuje analýzu třech typů projevu: interview v rozhlase, interview v TV a debatu v TV. V každé z těchto tří skupin jsou analyzovány 4 projevy. V závěru práce dochází k syntéze charakteristických prvků a posouzení, jak tyto prvky působí na celkový styl projevu Tomia Okamury. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The diploma thesis concerns the discourse of a selected public official (Tomio Okamura) in the media. The thesis contains three parts. The first of them discusses the media in general and also their connection to politics. The second part deals with the discourse style in the media communication sphere and it includes specific language elements that are typical for discourse in this area. The last, third part contains the analysis of three discourse types: radio interview, TV interview and TV debate. In each of these three groups, 4 speeches are analyzed. At the end, the thesis comes to a synthesis of characteristic elements and assessment of how these elements affect the overall style of Tomio Okamura’s discourse.
|