Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Přírodní školní zahrada v Mateřské škole Večerníček: Případová studie
Název práce v češtině: Přírodní školní zahrada v Mateřské škole Večerníček: Případová studie
Název v anglickém jazyce: Natural School Garden in the Kindergarten Večerníček: Case study
Klíčová slova: přírodní školní zahrada, environmentální výchova, předškolní vzdělávání
Klíčová slova anglicky: natural school garden, environmental education, preschool education
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 24.11.2021
Datum zadání: 24.11.2021
Datum a čas obhajoby: 05.09.2023 08:30
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:09.07.2023
Datum proběhlé obhajoby: 05.09.2023
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS)
Oponenti: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Vypracování BP se řídí opatřením děkana č. 38/2020, Č. j. UKPedF/474824/2020.
Studentka bude vedoucího práce nejméně 1x za 14 dnů informovat o postupu. Studentka přijetím tématu dává souhlas k publikování odborného článku (pokud se BP) podaří ve spoluautorství se školitelkou.
Seznam odborné literatury
Články z WoS, které se zabývají tématem přírodních školních zahrad mateřských škol.


BUREŠOVÁ, K. Učíme se v zahradě. Chaloupky, 2007.

JANČAŘÍKOVÁ, K., MAZÁČOVÁ, N. Bádání na zahradě : metodická příručka ke kurzu Badatelské činnosti na školní zahradě. Praha : Univerzita karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 43str. ISBN 978-80-7290-691-8.

KŘIVÁNKOVÁ, D. Školní zahrada jako přírodní učebna. Brno : Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2014.

KŘIVÁNKOVÁ, D., MACHÁTOVÁ, I. Cesta k ukázkové školní přírodní zahradě. 1. vyd. Brno: Lipka ‐ školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 27 s. Metodický materiál pro učitele. ISBN 978‐80‐87604‐27‐ 4.

BARTÁK, M. Ekologie řízených autotrofních ekosystémů. Power-print, Praha. 2002.

BURBANK, L. Training of the Human Plant. New Yourk : Century, 1907. 1. vyd.

KRČMA, L., PETROVÁ, M., KŘIVÁNKOVÁ, D. (ed.) Moje přírodní zahrada. Umweltschutzverein Bürger und Umwelt, o. s. Přírodní zahrada, 232s. 2013. ISBN 978-80-260-5326-2.

MOLLISON, B. Úvod do permakultury. Alter-Nativa, 2012. 244s. ISBN: 9788096975488

ŠTORCH, E. Dětská farma, eubiotické reforma školy. 1. vyd. Brno : vyd. neuved, 1929. ISBN neuvedeno.
Předběžná náplň práce
Práce bude koncipována jako rešeršně výzkumná. Jejím cílem je zachytit proměnu zahrady MŠ Večerníček v Praze Stodůlkách na zahradu přírodní, reflektovat ji (za pomoci aktérů, tj. učitelek a dětí) a připravit seznam aktivity, které umožní její efektivní využívání pro realizace environmentální výchovy, rozvoj přírodovědné pregramotnosti a komplexní. Zvolenou metodou je akční výzkum.

1. Úvod
2. Teoretická část (informace získané z práce s literaturou – na téma přírodní zahrady, aktivit na zahradu pro její efektivní využívání)
4. Praktickou část – akční výzkum (případová studii, rozhovory, kvalitativní hodnocení kresby, hodnocení aktivit)
- Popis záměru, realizace proměny školní zahrady na zahradu přírodní
- Zachycení změny učitelkami a dětmi
(strukturované rozhovory s učitelkami – porovnání před a po, rozhovory s dětmi – obrázky cca 20 dětí)
- Příprava (vyhledávání či návrhy) aktivit na zahradu pro její efektivní využívání a jejich reflexe
5. Diskuse
6. Závěr
7. Literatura
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The work will be designed as a research. Its aim is to capture the transformation of the Večerníček kindergarten garden in Prague Stodůlky into a natural garden, to reflect it (with the help of actors, ie teachers and children) and to prepare a list of activities that will enable its effective use for environmental education, development of science and literacy. The chosen method is action research.

1. Introduction
2. Theoretical part (information obtained from working with literature - on the topic of natural gardens, garden activities for its effective use)
4. Practical part - action research (case study, interviews, qualitative evaluation of drawing, evaluation of activities)
- Description of the plan, implementation of the transformation of the school garden into a natural garden
- Capturing change by teachers and children
(structured interviews with teachers - comparison before and after, interviews with children - pictures of about 20 children)
- Preparation (search or suggestions) of activities for the garden for its effective use and their reflection
5. Discussion
6. Conclusion
7. Literature
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK