Adaptace dětí v mateřské škole v hodnocení rodičů a pedagogů
Název práce v češtině: | Adaptace dětí v mateřské škole v hodnocení rodičů a pedagogů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Adaptation of children in kindergarten from the point of view of parents' and teachers' evaluation |
Klíčová slova: | Adaptace, adaptační období, předškolní vzdělávání, socializace, psychosociální potřeby dítěte, případová studie |
Klíčová slova anglicky: | Adaptation, adaptation period, preschool education, socialization, child's psychosocial needs, case study |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
Datum přihlášení: | 18.11.2021 |
Datum zadání: | 28.11.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 15.01.2024 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.12.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.01.2024 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD105PP) |
Oponenti: | MgA. Alžběta Ferklová |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se zabývá problematikou adaptace dětí v předškolním zařízení, a to především z pohledu rodičů. Řeší problém očekávání, průběhu i zpětného hodnocení rodičů ve vztahu k adaptaci jejich dítěte v mateřské škole. Cílem diplomové práce je reflektovat problematiku adaptace dětí v MŠ ve vztahu k rodičům a rodině dítěte. V dosavadních pracích je věnovaná pozornost v rámci této tematiky zvláště na subjekt dítěte, pedagoga a mateřské školy v rámci procesu adaptace. Navržená diplomová práce intenduje zkoumat problematiku adaptace z hlediska třetích aktérů v procesu, jimiž jsou rodiče.
V teoretické části bude zpracována kapitola zaměřující se na legislativní a kurikulární dokumenty v České republice, které vytváří rámec pro proces adaptace dítě v MŠ a spolupráci s rodinou. Dále bude zpracována analýza dosud publikovaných doporučení k průběhu adaptace dítěte v MŠ, a to v českých i anglických odborných zdrojích. Studentka zpracuje přehled již řešených dílčích problémů ve vztahu k procesu adaptace v MŠ, což jí poslouží jako východisko pro formulaci specifických výzkumných otázek a vlastního empirického šetření. Empirická část diplomové práce bude analyzovat očekávání, zkušenosti a hodnocení rodičů k adaptaci jejich dětí v MŠ. Designem šetření bude případová studie jedné mateřské školy. Budou osloveni rodiče-respondenti, kteří mají děti v jedné MŠ v době zápisu. Následně bude podrobně dokumentován a analyzován průběh 3 měsíců adaptace dětí v dané MŠ. Klíčovým nástrojem sběru dat budou rozhovory s rodiči, které budou reflektovat jejich očekávání, zkušenosti a hodnocení průběhu celé adaptační fáze. Doplňující metodami bude pozorování, analýza školních dokumentů a dokumentace k vzdělávání jednotlivých dětí a rozhovory s pedagogy dané MŠ. Výzkumné šetření bude realizováno v MŠ, kde studentka působí. Výsledky šetření by měly vést k navržení doporučení pro tvorbu adaptačního plánu dané MŠ. |
Seznam odborné literatury |
DITTRICHOVÁ, Jaroslava, Mechthild PAPOUŠEK a Karel PAUL. Chování dítěte raného věku a rodičovská péče. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0399-8.
GAVORA, Peter. Výzkumné metody: Příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Nakladatelství Paido, 1996. ISBN 80-85931-15-X. HAEFELE, Bettina a Maria WOLF-FILSINGER. Každý začátek v mateřské škole je těžký. Praha: Portál, 1993. ISBN 80-85282-57-7. HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0. JEDLIČKA, Richard. Psychický vývoj dítěte a výchova: Jak porozumět socializačním obtížím. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0096-5. KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1. LIPNICKÁ, Milena. Poradenská činnost učitele v mateřské škole. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1179-2. MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0870-1. NIELSEN, Renate a Wilfried GRIEBEL. Poprvé v mateřské škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-989-5. ZÁLESKÁ, Klára. Podpora školní adaptace dětí-cizinců: Náhled do české a norské praxe. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9649-3. |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce se zabývá problematikou adaptace dětí v mateřské škole, a to především z pohledu rodičů a pedagogů. Cílem diplomové práce je zpracovat relevantní teoretické rámce a východiska týkající se adaptace v předškolním vzdělávání a v empirickém šetření reflektovat problematiku adaptace skrze případovou studii jedné mateřské školy. V závěru jsou formulována doporučení pro další rozvoj pedagogické práce vybrané mateřské školy směrující k podpoře adaptačních procesů dětí, které zahajují docházku do předškolního vzdělávání.
Teoretická část se orientuje nejprve na vymezení základních termínů týkajících se průběhu adaptačního období a socializace dítěte v předškolním věku. Dále řeší legislativní dokumenty, o které se proces adaptace opírá. V poslední části je vymezena problematika komunikace, spolupráce a psychosociálních potřeb dítěte, kterým je žádoucí věnovat pozornost specificky v tomto období. Designem výzkumu v empirické části je případová studie jedné mateřská školy. Šetření se zaměřuje na analýzu očekávání, zkušeností a hodnocení průběhu a výsledku adaptačního období z pohledu rodičů a pedagogů ve vybrané mateřské škole. Klíčovým nástrojem sběru dat je dotazníkové šetření mezi rodiči a následně vedené polostrukturované rozhovory s pedagogy a rodiči. Výzkumným šetřením bylo zjištěno, že mezi klíčové aspekty, které vedou k úspěšné adaptaci dítěte, se řadí kvalitní informovanost rodičů o průběhu adaptačního období na třídních schůzkách, průběžné sdělování aktuálních obtíží a nejistot v komunikaci rodiče a pedagoga. Dalším podstatným faktorem je přítomnost rodiče ve třídě do doby, která je individuální pro každé dítě. V poslední řadě bylo zjištěno, že pedagogové podporují zpracování adaptačního plánu, který by dopomáhal v komunikaci rodičů a pedagogů v procesu adaptace. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The diploma thesis deals with the issue of children's adaptation in kindergarten, primarily from the perspective of parents and teachers. The aim of the thesis is to develop relevant theoretical frameworks and starting points regarding adaptation in preschool education and to reflect on the issue of adaptation through a case study of a kindergarten in an empirical investigation. In the conclusion, recommendations are formulated for the further development of the pedagogical work of the selected kindergarten aimed at supporting the adaptation processes of children who start attending preschool education.
The theoretical part first focuses on the definition of basic terms related to the course of the adaptation period and the socialization of the child in preschool age. It also deals with legislative documents on which the adaptation process is based. In the last part, the issues of communication, cooperation and psychosocial needs of the child are defined, which it is desirable to pay attention to specifically in this period. The research design in the empirical part is a case study of one kindergarten. The investigation focuses on the analysis of expectations, experiences and evaluation of the course and outcome of the adaptation period from the perspective of parents and teachers in the selected kindergarten. The key tool for data collection is a questionnaire survey among parents followed by semi-structured interviews with teachers and parents. A research investigation found that among the key aspects that lead to a child's successful adaptation are parents' high-quality information about the course of the adaptation period at class meetings, ongoing communication of current difficulties and uncertainties in communication between parents and teachers. Another important factor is the presence of the parent in the classroom for a period that is individual for each child. Finally, it was found that educators support the development of an adaptation plan, which would help parents and educators communicate in the adaptation process. |