Emoční inteligence v období vynořující se dospělosti a výchovné styly rodičů
Název práce v češtině: | Emoční inteligence v období vynořující se dospělosti a výchovné styly rodičů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Emotional intelligence in emerging adulthood and parenting styles |
Klíčová slova: | emoční inteligence|výchovné styly|výchovné řízení|vynořující se dospělost |
Klíčová slova anglicky: | Emotional Intelligence|Parenting Styles|Parental Control|Emerging Adulthood |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Renata Jardin Kocourek |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 15.11.2021 |
Datum zadání: | 15.11.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 24.01.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 15.06.2023 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 23.04.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.06.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Katarína Širancová |
Zásady pro vypracování |
Cílem bakalářské práce je shrnout současné poznatky o emoční inteligenci (EI) a jejím významu ve vývoji člověka, krátce popsat rozdílnosti obou pohlaví v EI, styly výchovy v rodině a případné souvislosti mezi nimi. Literárně přehledová část vymezuje emoční inteligenci, stručně seznámí s jejími klíčovými komponentami a dále se bude zabývat problematikou genderových rozdílů v emoční inteligenci, charakterizující období vynořující se dospělosti a jeho specifika. Dále popíše vývoj emoční inteligence v souvislosti s rodičovskými styly výchovy. Návrh výzkumného projektu si klade za úkol zjistit pomocí Dotazníku pro zjišťování způsobu výchovy v rodině a testu emoční inteligence MSCEIT, souvislost mezi výchovným stylem rodičů a emoční inteligencí adolescentů ve věku 18-22 let. Počítá s kvantitativním výzkumným designem, výzkumu by se mělo účastnit nejméně 300 respondentů). Hlavní otázky, které si výzkum bude klást, se zaměřují např. na vztah mezi zjištěnou mírou emoční inteligencí u adolescentů a příznivými/optimálními styly výchovy oproti těm s méně příznivými styly výchovy, jak je tomu u adolescentů reflektujících u svých rodičů kladný emoční vztah a různé formy vedení (slabá, rozporná, střední a silná). Výsledky mohou přinést další informace k poznávání emoční inteligence a faktorům, které působí na její rozvoj. Následně by mohly být využity v pedagogické praxi za účelem intervencí ve výchově pro optimální rozvoj dětí a dospívajících. |
Seznam odborné literatury |
Čáp, J. (1998). Způsob výchovy v rodině a osobnost dítěte. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 33, 1, 35-44. Čáp, J. (1996). Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. ISV. Goleman, D. (2006). Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ (10th ed.). Bantam Books. Mayer, J.D., & Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? In P. Salovey, & D. Sluyter (Eds.). Emotional development and emotional intelligence: educational implications (pp. 3-31). Basic Books. Mayer, J. D., Salovey, P., & Caruso, D. R. (2004). Emotional intelligence: Theory, findings, and implications. Psychological Inquiry, 15(3), (pp. 197-215). https://doi.org/10.1207/s15327965pli1503_02 Nǎstasǎ, L. E., & Sala, K. (2012). Adolescents’ emotional intelligence and parental styles. In Procedia - Social and Behavioral Sciences, 33, (pp. 478–482). https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.01.167 |