Návrh a ověření badatelsky orientované úlohy na téma kyseliny a zásady pro žáky ZŠ
Název práce v češtině: | Návrh a ověření badatelsky orientované úlohy na téma kyseliny a zásady pro žáky ZŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Design and verification of an inquiry-based task on the topic of acids and hydroxides for elementary school students |
Klíčová slova: | výuka chemie, badatelsky orientovaná výuka, kyseliny a zásady, základní škola, návrh a ověření úlohy, cíle výuky chemie |
Klíčová slova anglicky: | chemistry teaching, inquiry-based education, acids and hydroxides, elementary school, design and verification of a task, chemistry teaching goals |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra chemie a didaktiky chemie (41-KCHDCH) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Kateřina Chroustová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 10.11.2021 |
Datum zadání: | 10.11.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 16.01.2023 11:15 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R201, 201, seminární místnost chemie, 2. patro, vpravo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.12.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 16.01.2023 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. |
Konzultanti: | PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se v teoretické části zaměřuje na vymezení badatelsky orientované výuky a jejich specifik a rešerši publikovaných experimentálních námětů na téma kyseliny a zásady. V praktické části se věnuje tvorbě návrhu badatelsky orientované úloze na téma kyseliny a zásady pro výuku na základní škole a jejímu výzkumnému ověření ve výuce z pohledu výukových cílů badatelsky orientované výuky. |
Seznam odborné literatury |
BANCHI, Heather; BELL, Randy. The many levels of inquiry. Science and children, 2008, 46.2: 26.
BÍLEK, Martin a Veronika MACHKOVÁ. Badatelsky orientovaná výuka chemie: charakteristika a realizace v praxi. Hradec Králové: PřF UHK, 2015. ČÍŽKOVÁ, Věra; ČTRNÁCTOVÁ, Hana. Současnost a perspektivy badatelsky orientované výuky. Biológia, ekológia, chémia, 2016, 20(3), s. 10-13. ISSN 1338-1024. DOSTÁL, Jiří. Badatelsky orientovaná výuka: kompetence učitelů k její realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4515-1. DOSTÁL, Jiří. Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN: 978-80-244-4393-5 FEYZIOĞLU, Burak. The role of inquiry-based self-efficacy, achievement goal orientation, and learning strategies on secondary-school students’ inquiry skills. Research in Science & Technological Education, 2019, 37.3: 366-392. HOFER, E.; ABELS, Simone; LEMBENS, Anja. Inquiry-based learning and secondary chemistry education-a contradiction. RISTAL, 2018, 1: 51-65. PEDASTE, Margus, et al. Phases of inquiry-based learning: Definitions and the inquiry cycle. Educational research review, 2015, 14: 47-61. Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání [online]. . Praha: MŠMT, 2021 [cit. 2021-10-30]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani ŠKODA, Jiří, et al. The effectiveness of inquiry based science education in relation to the learners motivation types. Journal of Baltic science education, 2015, 14.6: 791. YANG, Wenyuan; LIU, Enshan. Development and validation of an instrument for evaluating inquiry-based tasks in science textbooks. International Journal of Science Education, 2016, 38.18: 2688-2711. |
Předběžná náplň práce |
Shrnutí cílů výuky chemie na základní škole
definice badatelsky orientované výuky a jejích principů rešerše běžně realizovaných pokusů na téma kyseliny a zásady vytvoření série úloh na toto téma v souladu s principy badatelsky orientované výuky praktické ověření vytvořených úloh |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Summary of chemistry teaching goals for elementary schools
definition of inquiry-based learning and its principles research of commonly realized tasks on the topic of acids and hydroxides designing inquiry-based task on this topic practical verification of the task |