Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 384)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Specifika edukace a aktivizace seniorů v rezidenčních zařízeních
Název práce v češtině: Specifika edukace a aktivizace seniorů v rezidenčních zařízeních
Název v anglickém jazyce: Specifics of education and activation of seniors in residential facilities
Klíčová slova: aktivizace seniorů, analýza vzdělávacích potřeb, další vzdělávání, vzdělávání senior, gerontagogika, stáří, kvalita života
Klíčová slova anglicky: activation of seniors, analyses of educational needs, further education, education of seniors, gerontagogy, old age, quality of life
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 22.10.2020
Datum zadání: 22.06.2021
Datum a čas obhajoby: 16.05.2022 07:30
Místo konání obhajoby: Myslíkova 7, Praha 1, M103, multimediální učebna
Datum odevzdání elektronické podoby:16.04.2022
Datum proběhlé obhajoby: 16.05.2022
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005AN)
Oponenti: PhDr. Mgr. Jaroslav Kříž, MBA
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zpracována v souladu s aktuálně platným zněním Opatření děkana č. 38/2020 „O podrobnostech pro závěrečné práce“.
Seznam odborné literatury
ČELEDOVÁ, Libuše, KALVACH, Zdeněk a Rostislav ČEVELA, 2016. Úvod do gerontologie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum. 152 s. ISBN 978-80-246-3404-3.
KALVACH, Zdeněk. Zdraví a nemoc: nárys problematiky pro studenty nezdravotnických programů. Vydání první. Středokluky: Zdeněk Susa, 2019. 190 s. ISBN 978-80-88084-21-1.
KRYSTOŇ, Miroslav a Erik SELECKÝ, 2021. Inovácie v edukácii seniorov. Praha: Česká andragogická společnost. 121 s. ISBN 978-80-907809-9-6.
MACHAČOVÁ, Kateřina, HOLMEROVÁ, Iva, et al., 2019 Aktivní gerontologie aneb Jak stárnout dobře. Praha: Mladá fronta. 247 s. ISBN 978-80-204-5489-8.
PRŮCHA, Jan a Jaroslav VETEŠKA, 2014. Andragogický slovník. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada. 320 s. ISBN 978-80-247-4748-4.
VOSTRÝ, Michal a Jaroslav VETEŠKA, J. et al., 2021. Kognitivní rehabilitace seniorů: psychosociální a edukační souvislosti. Praha: Grada. 173 s. ISBN 978-80-271-2866-2.
VETEŠKA, Jaroslav, 2017. Gerontagogika: psychologicko-andragogická specifika edukace a aktivizace seniorů. 2. doplň. a rozš. vyd. Praha: Česká andragogická společnost. 176 s. ISBN 978-80-905460-7-3.
VETEŠKA, Jaroslav, 2016. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál. 319 s. ISBN 978-80-262-1026-9.
VETEŠKA, Jaroslav (ed.), 2020. Vzdělávání dospělých 2019 – v kontextu profesního rozvoje a sociálního kapitálu = Adult Education 2019 – in the context of professional development and social capital : proceedings of the 9th International Adult Education Conference : 11-12 December 2019, Prague. Praha: Česká andragogická společnost. 379 s. ISBN 978-80-906894-8-0. ISSN 2571-3841. ISSN 2571-385X.
VETEŠKA, Jaroslav a Michaela TURECKIOVÁ, 2020. Kompetence ve vzdělávání a profesním rozvoji. Praha: Česká andragogická společnost. 171 s. ISBN 978-80-907809-5-8.
Předběžná náplň práce
Diplomová práce se zabývá problematikou edukace a aktivizace seniorů v rezidenčních zařízeních. V teoretické části se věnuje kvalitě života seniorů, motivaci k dalšímu vzdělávání, mezigeneračnímu učení, tematice stárnutí a stáří v kontextu demografických, sociálně-politických, zdravotních, kulturních a legislativních aspektů. Specifické integrační, poradenské a rehabilitační přístupy a konceptualizace jsou zasazeny do rámce andragogiky a gerontagogiky. Výzkum je zaměřený na dvě cílové skupiny: jednak samotné seniory, kteří absolvovali edukační a aktivizační programy a na odborné pracovníky, kteří tyto aktivity a činnosti realizují. Cílem je sledovat význam edukace a aktivizace pro rozvoj kognitivních schopností jedinců a jejich kvalitu života. Výzkumným předpokladem je, že aktivní a motivovaní jedinci jsou spokojenější a nejsou závislí na pomoci okolí.

Cíl práce:
Identifikovat a analyzovat vybrané aktivizační metody a techniky realizované u seniorů s cílem rozvíjet a podporovat jejich kognitivní schopnosti. Dále pak charakterizovat klíčové oblasti související s edukací seniorů v pobytových zařízeních, tj. rezidenčního charakteru.

Metody výzkumu:
Kvalitativní metodologie – dotazování (řízené polostrukturované rozhovory s odbornými pracovníky a realizace dotazníkového šetření mezi seniory).

Návrh osnovy:
Úvod
I. Teoretická východiska
Mezioborový rámec sledované problematiky
Teorie stárnutí a stáří
Teorie edukace a aktivizace seniorů – vývoj a východiska
Gerontagogické a andragogické souvislosti
Možnosti, metody a formy edukace a aktivizace
Motivace, kvalita života seniorů a mezigenerační učení
II. Metodologická východiska
Výzkum v zařízení pro seniory
Charakteristika výzkumného vzorku a harmonogram
Analýza a interpretace získaných dat
Shrnutí a diskuze
Závěr
Seznam použitých informačních zdrojů
Přílohy
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The diploma thesis deals with the issue of education and activation of seniors in residential facilities. The theoretical part deals with the quality of life of seniors, motivation for further education, intergenerational learning, the topic of aging, and old age in the context of demographic, socio-political, health, cultural and legislative aspects. Specific integration, counseling and rehabilitation approaches and conceptualizations are embedded in the framework of andragogy and gerontagogy. The research is focused on two target groups: on the one hand, the seniors themselves, who have completed educational and activation programs, and on the professional staff, who carry out these activities and activities. The aim is to monitor the importance of education and activation for the development of cognitive abilities of individuals and their quality of life. The research premise is that active and motivated individuals are happier and not dependent on the help of the environment.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK