Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Analýza sociálních kompetencí u učitelů základních škol
Název práce v češtině: Analýza sociálních kompetencí u učitelů základních škol
Název v anglickém jazyce: Analysis of social competencies of primary school teachers
Klíčová slova: sociální kompetence, standardizovaný dotazník, učitelé základních škol, kvantitativní výzkum
Klíčová slova anglicky: social competence, standardized questionnaire, primary school teachers, quantitative research
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 21.10.2020
Datum zadání: 21.06.2021
Datum a čas obhajoby: 22.05.2023 08:00
Místo konání obhajoby: Myslíkova 7, Praha 1, M103, multimediální učebna
Datum odevzdání elektronické podoby:10.07.2022
Datum proběhlé obhajoby: 22.05.2023
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005AN)
Oponenti: PhDr. Mgr. Vlastimil Hubert, MBA
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zpracována v souladu s aktuálně platným zněním Opatření děkana č. 38/2020 „O podrobnostech pro závěrečné práce“.
Seznam odborné literatury
Bednář, V. et al. (2013). Sociální vztahy v organizaci a jejich management. Praha: Grada.
Belz, H., & Siegrist, M. (2015). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál.
Fontana, D. (1997). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál.
Hoskovcová, S., & Vašek, Z. (2017). Inventář sociálních kompetencí: Praha: Hogrefe-Testcentrum.
Kyriacou, CH. (2004). Klíčové dovednosti učitele. Cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál.
Mühleisen, S., & Oberhuber, N. (2008). Komunikační a jiné měkké dovednosti: soft skills v praxi. Praha: Grada.
Veteška, J., & Tureckiová, M. (2008). Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada.
Předběžná náplň práce
Diplomová práce se bude zabývat analýzou sociálních kompetencí u učitelů základních škol. Cílem práce bude porovnat sociální kompetence u vybrané skupiny respondentů. Teoretická část se bude věnovat tématu sociálních kompetencí ve vztahu k učitelské profesi. Praktickou část budou tvořit výsledky standardizovaného dotazníkového šetření pomocí testu Inventáře sociálních kompetencí (Hoskovcová, Vašek, 2017). Cílem výzkumného šetření bude zjistit, nalézt a porovnat odlišnosti v sebehodnocení úrovně dosažených sociálních kompetencí u vybrané skupiny respondentů. Na základě výzkumu budou formulovány závěry a doporučení, která budou využitelná v praxi andragogiky a managementu vzdělávání.

Cíl práce:
Cílem práce bude na základě komplexní teoretické analýzy a realizovaného výzkumného šetření analýza sociálních kompetencí u učitelů základních škol.

Metody výzkumu:
Standardizovaná dotazníková metoda
Standardizovanou písemnou formou budou zjišťovány a zkoumány sociální kompetence u učitelů základních škol. Inventář sociálních kompetencí (Hoskovcová, Vašek, 2017) má dlouhou a krátkou verzi. Dlouhá verze ISK (bude využita v rámci diplomové práce) má 108 položek. Položky ISK sytí 17 primárních škál, které můžeme spojovat do 4 sekundárních škál. Mezi primární škály patří: Prosocialita, Převzetí perspektivy, Pluralita hodnot, Ochota ke kompromisu, Naslouchání, Schopnost prosadit se, Ochota ke konfliktu, Extraverze, Rozhodnost, Sebekontrola, Emocionální stabilita, Flexibilita chování, Internalita, Sebeprezentace, Přímá pozornost k sobě, Nepřímá pozornost k sobě, Vnímání osob. Sekundární škály jsou následně: Sociální orientace, Ofenzivita, Sebeovládání, Reflexibilita.

Návrh osnovy:
Úvod
Kapitoly teoretické části
- Problematika sociálních kompetencí
- Obecná charakteristika profese učitele a učitelství
Kapitoly empirické části
- Obecná charakteristika projektu výzkumu
- Vymezení a formulace výzkumného problému
- Vymezení a formulace cílů výzkumu
- Popis výzkumného nástroje – standardizovaný dotazník
- Popis použitých technik statistické analýzy dat
- Charakteristika předvýzkumu a jeho závěry
- Výzkumné šetření diplomové práce
Diskuze a závěr
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The diploma thesis will deal with the analysis of social competencies of primary school teachers. The aim of the work will be to compare the social competencies of a selected group of respondents. The theoretical part will deal with the topic of social competencies in relation to the teaching profession. The practical part will consist of the results of a standardized questionnaire survey using the Inventory of Social Competences test (Hoskovcová, Vašek, 2017). The aim of the research survey will be to find out, find and compare differences in self-assessment of the level of achieved social competencies in a selected group of respondents. Based on the research, conclusions and recommendations will be formulated, which will be usable in the practice of andragogy and management of education.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK