Analýza sociálních kompetencí u učitelů základních škol
Název práce v češtině: | Analýza sociálních kompetencí u učitelů základních škol |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Analysis of social competencies of primary school teachers |
Klíčová slova: | sociální kompetence, standardizovaný dotazník, učitelé základních škol, kvantitativní výzkum |
Klíčová slova anglicky: | social competence, standardized questionnaire, primary school teachers, quantitative research |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 21.10.2020 |
Datum zadání: | 21.06.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 22.05.2023 08:00 |
Místo konání obhajoby: | Myslíkova 7, Praha 1, M103, multimediální učebna |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.07.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 22.05.2023 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005AN) |
Oponenti: | PhDr. Mgr. Vlastimil Hubert, MBA |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce bude zpracována v souladu s aktuálně platným zněním Opatření děkana č. 38/2020 „O podrobnostech pro závěrečné práce“. |
Seznam odborné literatury |
Bednář, V. et al. (2013). Sociální vztahy v organizaci a jejich management. Praha: Grada.
Belz, H., & Siegrist, M. (2015). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál. Fontana, D. (1997). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál. Hoskovcová, S., & Vašek, Z. (2017). Inventář sociálních kompetencí: Praha: Hogrefe-Testcentrum. Kyriacou, CH. (2004). Klíčové dovednosti učitele. Cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál. Mühleisen, S., & Oberhuber, N. (2008). Komunikační a jiné měkké dovednosti: soft skills v praxi. Praha: Grada. Veteška, J., & Tureckiová, M. (2008). Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada. |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce se bude zabývat analýzou sociálních kompetencí u učitelů základních škol. Cílem práce bude porovnat sociální kompetence u vybrané skupiny respondentů. Teoretická část se bude věnovat tématu sociálních kompetencí ve vztahu k učitelské profesi. Praktickou část budou tvořit výsledky standardizovaného dotazníkového šetření pomocí testu Inventáře sociálních kompetencí (Hoskovcová, Vašek, 2017). Cílem výzkumného šetření bude zjistit, nalézt a porovnat odlišnosti v sebehodnocení úrovně dosažených sociálních kompetencí u vybrané skupiny respondentů. Na základě výzkumu budou formulovány závěry a doporučení, která budou využitelná v praxi andragogiky a managementu vzdělávání.
Cíl práce: Cílem práce bude na základě komplexní teoretické analýzy a realizovaného výzkumného šetření analýza sociálních kompetencí u učitelů základních škol. Metody výzkumu: Standardizovaná dotazníková metoda Standardizovanou písemnou formou budou zjišťovány a zkoumány sociální kompetence u učitelů základních škol. Inventář sociálních kompetencí (Hoskovcová, Vašek, 2017) má dlouhou a krátkou verzi. Dlouhá verze ISK (bude využita v rámci diplomové práce) má 108 položek. Položky ISK sytí 17 primárních škál, které můžeme spojovat do 4 sekundárních škál. Mezi primární škály patří: Prosocialita, Převzetí perspektivy, Pluralita hodnot, Ochota ke kompromisu, Naslouchání, Schopnost prosadit se, Ochota ke konfliktu, Extraverze, Rozhodnost, Sebekontrola, Emocionální stabilita, Flexibilita chování, Internalita, Sebeprezentace, Přímá pozornost k sobě, Nepřímá pozornost k sobě, Vnímání osob. Sekundární škály jsou následně: Sociální orientace, Ofenzivita, Sebeovládání, Reflexibilita. Návrh osnovy: Úvod Kapitoly teoretické části - Problematika sociálních kompetencí - Obecná charakteristika profese učitele a učitelství Kapitoly empirické části - Obecná charakteristika projektu výzkumu - Vymezení a formulace výzkumného problému - Vymezení a formulace cílů výzkumu - Popis výzkumného nástroje – standardizovaný dotazník - Popis použitých technik statistické analýzy dat - Charakteristika předvýzkumu a jeho závěry - Výzkumné šetření diplomové práce Diskuze a závěr |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The diploma thesis will deal with the analysis of social competencies of primary school teachers. The aim of the work will be to compare the social competencies of a selected group of respondents. The theoretical part will deal with the topic of social competencies in relation to the teaching profession. The practical part will consist of the results of a standardized questionnaire survey using the Inventory of Social Competences test (Hoskovcová, Vašek, 2017). The aim of the research survey will be to find out, find and compare differences in self-assessment of the level of achieved social competencies in a selected group of respondents. Based on the research, conclusions and recommendations will be formulated, which will be usable in the practice of andragogy and management of education. |