Řízení základních škol v podmínkách přechodu na distanční vzdělávání
Název práce v češtině: | Řízení základních škol v podmínkách přechodu na distanční vzdělávání |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Management of primary schools in the transition to distance education |
Klíčová slova: | Distanční vzdělávání, základní škola, řízení změny, krizový management, krizový manažer, Česká školní inspekce (ČŠI) |
Klíčová slova anglicky: | Distance education, primary school, change management, crisis management, crisis manager, Czech School Inspectorate (ČŠI) |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Jindřich Kitzberger |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 15.10.2021 |
Datum zadání: | 15.10.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 14.09.2022 00:00 |
Místo konání obhajoby: | Myslíkova 7, Praha 1, M006, velká posluchárna |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 09.07.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.09.2022 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (SMG) (OSZD004SM) |
Oponenti: | PhDr. Mgr. Vlastimil Hubert, MBA |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce bude zpracována v souladu s aktuálně platným zněním Opatření děkana č 38/2020 „O podrobnostech pro závěrečné práce“. |
Seznam odborné literatury |
1, ČERNÝ, Michal, Dagmar CHYTKOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ a Gabriela ŠIMKOVÁ, 2015. Distanční vzdělávání pro učitele. Brno: Flow. ISBN 978-80-905480-7-7.
2, ZUZÁK, Roman a Martina FEJFAROVÁ, 2009. Krizové řízení podniku. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, Expert (Grada). ISBN 978-80-247-3156-8. 3, ZLÁMALOVÁ, Helena, 2008. Distanční vzdělávání a elearning. Praha: UJAK Praha. ISBN 978-80-86723-56-3. 4, ANTUŠÁK, Emil a Josef VILÁŠEK., 2016. Základy teorie krizového managementu. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-3454-8. 5, ČŠI, Tematická zpráva, 2021. Distanční vzdělávání v základních a středních školách. Přístupy, posuny a zkušenosti škol rok od nástupu pandemie nemoci covid-19. Praha: Česká školní inspekce. 6, KOTTER, John P, 2015. Vedení procesu změny: osm kroků úspěšné transformace podniku v turbulentní ekonomice. 2. aktualizované vydání. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-314-4. 7, GRASSEOVÁ, Monika, Miroslav MAŠLEJ a Bohumil BRECHTA, 2010. Manažerské rozhodování: teoretická východiska a praktické příklady. Brno: Univerzita obrany. ISBN 978-80-7231-730-1. 8, VEBER, Jaromír, 2014. Management: základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. 2., aktualizované vydání. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-274-1. 9, PAULOVČÁKOVÁ, Lucie, 2019. Strategie řízení vzdělávacích organizací. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. ISBN 978-80-7603-107-4. 10, TRUNDA, Jiří a Kamil BŘÍZA, 2012. Řízení školy ve znalostní společnosti. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-541-6. |
Předběžná náplň práce |
Obsah závěrečné bakalářské práce na téma „Řízení základních škol v podmínkách přechodu na distanční vzdělávání.“ se zabývá náhlou, zvenčí vynucenou změnou, spojenou s rychlým a neplánovaným přechodem z prezenční formy výuky na formu distanční a řešením nových situací spojených s řízením základní školy v těchto podmínkách.
Teoretická část bakalářské práce vychází z teorie řízení změny, zejména z Kotterova modelu Osm kroků změny (Eight Step Change Model) a z teorie krizového řízení. Tyto modely jsou usouvztažněny s materiálem České školní inspekce (ČŠI), který shrnuje poznatky o zavádění a průběhu distanční výuky na základní škole v souvislosti s příchodem pandemie nemoci SARS-CoV-2 v České republice z kraje roku 2020. Výzkumná část je zaměřena na problémy přechodu základní školy na distanční výuku a její podobu. Nástrojem pro sběr potřebných dat je dotazníkové šetření mezi řediteli základních škol vybrané městské části hlavního města Prahy a strukturované rozhovory na základě závěrů dotazníkového šetření. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The content of the final bachelor thesis on the topic "Management of primary schools in the transition to distance education." Deals with a sudden, externally forced change, associated with a rapid and unplanned transition from full-time to distance learning and solving new situations associated with primary school management in these conditions.
The theoretical part of the thesis is based on the theory of change management, especially on Kotter's Eight Step Change Model and the theory of crisis management. These models are related to the material of the Czech School Inspectorate (ČŠI), which summarizes the findings on the introduction and course of distance education in primary school in connection with the outbreak of the SARS-CoV-2 pandemic in the Czech Republic from 2020. The research part is focused on the problems of the transition of primary school to distance learning and its form. The tool for collecting the necessary data is a questionnaire survey among primary school principals of a selected city district of the capital city of Prague and structured interviews based on the conclusions of the questionnaire survey. |