Práce s kumulativní pohádkou v mateřské škole
Název práce v češtině: | Práce s kumulativní pohádkou v mateřské škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Working with Cumulative Tale in Kindergarten |
Klíčová slova: | Literatura pro děti, práce s knihou, čtenářské strategie, pohádka, kumulativní pohádka, lidová pohádka, moderní pohádka |
Klíčová slova anglicky: | Children's literature, working with a book, reading strategies, fairy tale, cumulative fairy tale, folk tale, modern fairy tale |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra české literatury (41-KCL) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 08.10.2021 |
Datum zadání: | 08.10.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 17.05.2022 00:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 19.04.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 17.05.2022 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS) |
Oponenti: | PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cíle bakalářské práce:
Vybrat 4 vhodné kumulativní (řetězové) pohádky pro děti předškolního věku(O koblížkovi, O veliké řepě, O kohoutkovi a slepičce, Jka dědeček měnil, až vyměnil, Boudo, budko apod.). Navrhnout lekce s vybranými knihami, realizovat je ve dvou třídách (věkově odlišných: 3-4 roky/povinné předškolní vzdělávání) a sledovat reakce dětí v různých očekávaných výstupech. Porovnat znalosti, dovednosti a zkušenosti dvou skupin dětí věkově odlišných při práci s kumulativní pohádkou. Navrhnout doporučení do praxe pro práci s kumulativní pohádkou Výzkumné otázky: a) Které kumulativní pohádky jsou vhodné pro děti předškolního věku? b) Které postupy, metody práce se osvědčily při práci s kumulativní pohádkou v mateřské škole? c) Jak se lišily výsledky skupin dětí věkově heterogenních? Zásady pro vypracování: 1. Studium odborné literatury k tématům: charakteristiky dětí předškolního věku v souvislosti s rozvoje čtenářské pregramotnosti, literární žánr pohádky, charakteristika kumulativní pohádky 2. Prostudovat kumulativní pohádky a vybrat vhodné verze pro realizaci lekcí, výběr řádně okomentovat 3. Na základě těchto poznatků sestavit konkrétní lekce, realizovat je, sledovat děti v jednotlivých očekávaných výstupech a reflektovat lekce. 4. Porovnat dvě věkově heterogenní skupiny dětí ve vybraných očekávaných výstupech a navrhnout doporučení do praxe. |
Seznam odborné literatury |
Monografie
Doláková, S. (2015). Umíme to s pohádkou? Praha: Portál. Gebhartová, V. (2011). Jak a co číst dětem v MŠ. Praha: Portál. Homolová, K. (2009). Čtenářská propedeutika. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta. CHALOUPKA, Otakar: O literatuře pro děti. Praha: Československý spisovatel, 1989 CHALOUPKA, Otakar – NEZKUSIL, Vladimír: Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I, II, III. Praha: Albatros, 1973, 1979, 1984. Lepilová, K. (2014). Cesty ke čtenářství. Brno: Edika. Lepilová, K. (2004). Text, obraz, zvuk: („Vyprávějte si s námi!“). Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta. SIROVÁTKA, Oldřich. Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře. Brno: Ústav pro etnografii a folkloristiku AV ČR, 1998. ISBN 80-85010-06-2. TOMAN, Jaroslav: Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. České Budějovice: Pedagogická fakulta v Českých Budějovicích, 1992 Tomášková, I., (2015), Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole, Praha: Portál. Vraspírová, P. (2009). Prostředí a projekty podporující dětskou četbu. Ikaros, 2009, roč. 13, č. 3. Dostupné z http://www.ikaros.cz/node/5304 Odborné publikace věnované Předškolní pedagogice a vývojové psychologii dané věkové skupiny. Články: Homolová, K. (2012). Rozvíjení čtenářské pregramotnosti a tvorba čtenářské nekompetence u předškolních dětí. In Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole (ed. Wildová), Praha: PedF UK. KROPÁČKOVÁ, Jana; WILDOVÁ, Radka; KUCHARSKÁ, Anna. (2014). Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. In Pedagogická orientace, 24(4), s. 488–509. Dostupné z https://journals.muni.cz/pedor/article/view/1896/1509 Internetové zdroje: Čtenářská gramotnost jako cíl pro každého žáka. Dostupné z http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka Tematická zpráva. Podpora rozvoje čtenářské gramotnosti v předškolním a základním vzdělávání. (2011). Praha: ČŠI. Dostupné z http://www.csicr.cz/cz/DOKUMENTY/Tematicke-zpravy/Tematicka-zprava-Podpora-rozvoje-ctenarske-gramot |