Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Práce s kumulativní pohádkou v mateřské škole
Název práce v češtině: Práce s kumulativní pohádkou v mateřské škole
Název v anglickém jazyce: Working with Cumulative Tale in Kindergarten
Klíčová slova: Literatura pro děti, práce s knihou, čtenářské strategie, pohádka, kumulativní pohádka, lidová pohádka, moderní pohádka
Klíčová slova anglicky: Children's literature, working with a book, reading strategies, fairy tale, cumulative fairy tale, folk tale, modern fairy tale
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra české literatury (41-KCL)
Vedoucí / školitel: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 08.10.2021
Datum zadání: 08.10.2021
Datum a čas obhajoby: 17.05.2022 00:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:19.04.2022
Datum proběhlé obhajoby: 17.05.2022
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS)
Oponenti: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cíle bakalářské práce:
Vybrat 4 vhodné kumulativní (řetězové) pohádky pro děti předškolního věku(O koblížkovi, O veliké řepě, O kohoutkovi a slepičce, Jka dědeček měnil, až vyměnil, Boudo, budko apod.).
Navrhnout lekce s vybranými knihami, realizovat je ve dvou třídách (věkově odlišných: 3-4 roky/povinné předškolní vzdělávání) a sledovat reakce dětí v různých očekávaných výstupech.
Porovnat znalosti, dovednosti a zkušenosti dvou skupin dětí věkově odlišných při práci s kumulativní pohádkou.
Navrhnout doporučení do praxe pro práci s kumulativní pohádkou

Výzkumné otázky:
a) Které kumulativní pohádky jsou vhodné pro děti předškolního věku?
b) Které postupy, metody práce se osvědčily při práci s kumulativní pohádkou v mateřské škole?
c) Jak se lišily výsledky skupin dětí věkově heterogenních?

Zásady pro vypracování:
1. Studium odborné literatury k tématům: charakteristiky dětí předškolního věku v souvislosti s rozvoje čtenářské pregramotnosti, literární žánr pohádky, charakteristika kumulativní pohádky

2. Prostudovat kumulativní pohádky a vybrat vhodné verze pro realizaci lekcí, výběr řádně okomentovat

3. Na základě těchto poznatků sestavit konkrétní lekce, realizovat je, sledovat děti v jednotlivých očekávaných výstupech a reflektovat lekce.

4. Porovnat dvě věkově heterogenní skupiny dětí ve vybraných očekávaných výstupech a navrhnout doporučení do praxe.
Seznam odborné literatury
Monografie
Doláková, S. (2015). Umíme to s pohádkou? Praha: Portál.
Gebhartová, V. (2011). Jak a co číst dětem v MŠ. Praha: Portál.
Homolová, K. (2009). Čtenářská propedeutika. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita,
Pedagogická fakulta.
CHALOUPKA, Otakar: O literatuře pro děti. Praha: Československý spisovatel,
1989
CHALOUPKA, Otakar – NEZKUSIL, Vladimír: Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I, II, III. Praha: Albatros, 1973, 1979, 1984.
Lepilová, K. (2014). Cesty ke čtenářství. Brno: Edika.
Lepilová, K. (2004). Text, obraz, zvuk: („Vyprávějte si s námi!“). Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta.
SIROVÁTKA, Oldřich. Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře. Brno: Ústav pro etnografii a folkloristiku AV ČR, 1998. ISBN 80-85010-06-2.
TOMAN, Jaroslav: Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. České Budějovice: Pedagogická fakulta v Českých Budějovicích, 1992
Tomášková, I., (2015), Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole, Praha: Portál.
Vraspírová, P. (2009). Prostředí a projekty podporující dětskou četbu. Ikaros, 2009, roč. 13, č. 3. Dostupné z http://www.ikaros.cz/node/5304
Odborné publikace věnované Předškolní pedagogice a vývojové psychologii dané věkové skupiny.

Články:
Homolová, K. (2012). Rozvíjení čtenářské pregramotnosti a tvorba čtenářské nekompetence u předškolních dětí. In Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole (ed. Wildová), Praha: PedF UK.
KROPÁČKOVÁ, Jana; WILDOVÁ, Radka; KUCHARSKÁ, Anna. (2014). Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. In Pedagogická orientace, 24(4), s. 488–509. Dostupné z https://journals.muni.cz/pedor/article/view/1896/1509

Internetové zdroje:
Čtenářská gramotnost jako cíl pro každého žáka. Dostupné z http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka

Tematická zpráva. Podpora rozvoje čtenářské gramotnosti v předškolním a základním vzdělávání. (2011). Praha: ČŠI. Dostupné z http://www.csicr.cz/cz/DOKUMENTY/Tematicke-zpravy/Tematicka-zprava-Podpora-rozvoje-ctenarske-gramot
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK