Populismus a přesvědčovací propaganda v českém stranickém systému
Název práce v češtině: | Populismus a přesvědčovací propaganda v českém stranickém systému |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Populism and persuasive propaganda in Czech party system |
Klíčová slova: | Populismus, parlamentní volby, politická komunikace, Česká republika |
Klíčová slova anglicky: | Populism, parliamentary elections, political communication, Czech Republic |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra marketingové komunikace a public relations (23-KMKPR) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Anna Shavit, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 17.09.2021 |
Datum zadání: | 17.09.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 15.09.2022 08:00 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H012, 12, Hollar - místn. č. 012 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.07.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.09.2022 |
Oponenti: | Mgr. Ing. Jana Rosenfeldová, Ph.D. |
Kontrola URKUND: | ![]() |
Seznam odborné literatury |
Balík, S. and Havlík, V., 2011. Koaliční vládnutí ve střední Evropě–základní východiska. Balík, S.; Havlík, V. a kol. Koaliční vládnutí ve střední Evropě (1990-2010). Vyd, 1, pp.9-37.
Berelson, B., 1952. Content analysis in communication research. Bossetta, M. and Husted, E., 2017. Introduction: Populism in the 21st century: Critical reflections on a global phenomenon. Politik, 20(4). Butler, P. and Collins, N., 1994. Political marketing: Structure and process. European journal of marketing. Canovan, M., 1984. ‘People’, Politicians and Populism1. Government and Opposition, 19(3), pp.312-327. Canovan, M., 1999. Trust the people! Populism and the two faces of democracy. Political studies, 47(1), pp.2-16. Canovan, M., 2002. Taking politics to the people: Populism as the ideology of democracy. In Democracies and the populist challenge (pp. 25-44). Palgrave Macmillan, London. Císař, O. and Štětka, V., 2016. Czech Republic: The rise of populism from the fringes to the mainstream. In Populist political communication in Europe (pp. 285-298). Routledge. Čaloud, D., Foltýn, T., Havlík, V. and Matušková, A., 2006. Volby do Poslanecké sněmovny v roce 2006. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury. De la Torre, C., 2010. Populist Seduction in Latin America. Ohio University Press. De Vreese, C.H., Esser, F., Aalberg, T., Reinemann, C. and Stanyer, J., 2018. Populism as an expression of political communication content and style: A new perspective. The international journal of press/politics, 23(4), pp.423-438. Dvořáková, I., 2010. Obsahová analýza/formální obsahová analýza/kvantitativní obsahová analýza. AntropoWebzin, 6(2), pp.95-99. Esser, F. and Vliegenthart, R., 2017. Comparative research methods. The international encyclopedia of communication research methods, pp.1-22. Esser, F., Stępińska, A. and Hopmann, D.N., 2016. Populism and the media: Cross-national findings and perspectives. In Populist political communication in Europe (pp. 365-380). Routledge. EUROPE, P. and Mudde, C., 2007. Populist radical right parties in Europe (p. 234). Cambridge: Cambridge university press. Fiala, P., Večerník, J., Mareš, M., Matějů, P. and Pšeja, P., 1999. The development of political parties and the party system. Freeden, M., 2017. After the Brexit referendum: revisiting populism as an ideology. Journal of Political Ideologies, 22(1), pp.1-11. Freeden., 1996 in Aslanidis, P., 2016. Is populism an ideology? A refutation and a new perspective. Political studies, 64(1_suppl), pp.88-104. Gidron, N. and Bonikowski, B., 2013. Varieties of populism: Literature review and research agenda. Haughton, T. and Havlík, V., 2017. A few cracks in the cement: Regulation and the development of party politics in the Czech Republic. In The regulation of post-communist party politics (pp. 85-105). Routledge. Haughton, T. and Havlík, V., 2017. A few cracks in the cement: Regulation and the development of party politics in the Czech Republic. In The regulation of post-communist party politics(pp. 85-105). Routledge. Havlík, Vlastimil. Staré a nové formy populismu ve střední Evropě: Populismus: od ideologie k politické strategii [online]. 28.4.2016. CEVRO Institut [cit. 2022-02-06]. Dostupné z: https://www.cevroinstitut.cz/cs/akce/stare-a-nove-formy-populismu-ve-stredni-evrope/ Havlík V, Pinková A. 2015. Populist Political Parties in East-Central Europe. Masarykova univerzita. Havlík, V. and Hloušek, V., 2014. Dr Jekyll and Mr Hyde: The story of the populist public affairs party in the Czech Republic. Perspectives on European Politics and Society, 15(4), pp.552-570. Hloušek, V. and Kopeček, L., 2002. The Green Parties in the Central and Eastern Europe. Postmaterial Issues and Political Relevance. Contemporary Questions of Central European Politics. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, pp.221-233. Holsti, O.R., 1968. Content analysis. The handbook of social psychology, 2, pp.596-692. Chlumská, K., 2012. Volební kampaně a právo. Trend marketing. Jagers, J. and Walgrave, S., 2007. Populism as political communication style: An empirical study of political parties' discourse in Belgium. European journal of political research, 46(3), pp.319-345. Jagers, J. and Walgrave, S., 2007. Populism as political communication style: An empirical study of political parties' discourse in Belgium. European journal of political research, 46(3), pp.319-345. Kaltwasser, C.R., Taggart, P.A., Espejo, P.O. and Ostiguy, P. eds., 2017. The Oxford handbook of populism. Oxford University Press. Kavanagh, D., 1996. New campaign communications: consequences for British political parties. Harvard International Journal of Press/Politics, 1(3), pp.60-76. Kopeček, L., Hloušek, V., Chytilek, R. and Svačinová, P., 2018. Já platím, já rozhoduji! Političtí podnikatelé a jejich strany. P Publishing. Kostadinova, T. and Levitt, B., 2014. Toward a theory of personalist parties: Concept formation and theory building. Politics & Policy, 42(4), pp.490-512. Kriesi, H. 2014. „The Populist Challenge“ West European Politics 37 (2): 361-378. Laclau, E. 1977. Politics and ideology in Marxist theory: capitalism, fascism, populism. Laclau, E., 2005. On populist reason. Verso. Laclau, E., 2013. Emancipace a radikální demokracie. Karolinum Laclau, Ernesto. Emancipace a radikální demokracie. Praha: Karolinum, 2013., p. 191 Lees-Marshment, J., 2001. The marriage of politics and marketing. Political studies, 49(4), pp.692-713. Lees‐Marshment, J., 2001. The product, sales and market‐oriented party‐How Labour learnt to market the product, not just the presentation. European Journal of Marketing, 35(9/10), pp.1074-1084. March, L. and Mudde, C., 2005. What's left of the radical left? The European radical left after 1989: Decline and mutation. Comparative European Politics, 3(1), pp.23-49. Marr, D.G., 1986. Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. By Benedict Anderson. London: Verso Editions, 1983. 160 pp. Notes, Bibliography, Index. 6.50 (paper).(Distributed in North America by Schocken Books, 200 Madison Avenue, New York, NY 10016.). The Journal of Asian Studies, 45(4), pp.807-808. Mazzoleni, Gianpietro. 2008. “Populism and the Media.” In Twenty-First Century Populism: The Spectre of Western European Democracy, ed. Daniele Albertazzi and Duncan McDonnell, 49–64. Basingstoke: Palgrave Macmillan., s. 50. Mudde, C. and Kaltwasser, C.R., 2017. Populism: A very short introduction. Oxford University Press. Mudde, C. in Kaltwasser, C.R., 2017. Populism: A very short introduction. Oxford University Press. Mudde, C., 2004. The populist zeitgeist. Government and opposition, 39(4), pp.541-563. Olson, D.M., 1998. Party formation and party system consolidation in the new democracies of Central Europe. Political Studies, 46(3), pp.432-464. Ormrod, R.P., 2006. A critique of the Lees-Marshment market-oriented party model. Politics, 26(2), pp.110-118. Pankowski, R., 2010. The populist radical right in Poland: The patriots. Routledge. Rooduijn, M., 2014. The nucleus of populism: In search of the lowest common denominator. Government and opposition, 49(4), pp.573-599. Rosanvallon, P., 2011. Penser le populisme. La vie des idées, 27(9). Rueda, D., 2021. Is populism a political strategy? A critique of an enduring approach. Political studies, 69(2), pp.167-184. Rueda, D., 2021. Is populism a political strategy? A critique of an enduring approach. Political studies, 69(2), pp.167-184. Říchová, Blanka, 2008. Komparativní metoda v politologii. In: Dvořáková, Vladimíra. Základní modely demokratických systémů: Komparace politických systémů. Praha: Oeconomia, s. 7-35. Sehnálková, J., 2019. Strategická nejednoznačnost: Americká politika vůči Tchaj-wanu od r.1987. Springerová, P., 2010. Analýza vývoje a činnosti Moravistických politických subjektů v letech 1989-2005. Centrum pro studium demokracie a kultury. Stoica, M.S., 2018. Romanian populism: between radical nationalism and communist nostalgia. Populism on the Loose, pp.99-117. Strmiska, M., 2007. The Czech party system: a few observations on the properties and working logic of the Czech party arrangement. Strömbäck, J., 2009. A framework for comparing political market-orientation. In Global political marketing (pp. 34-51). Routledge. Taggart, P.A., 2000. Populism. Open University Press. Ware, A., 2002. The United States: populism as political strategy. In Democracies and the populist challenge (pp. 101-119). Palgrave Macmillan, London. Weyland, K., 2001. Clarifying a contested concept: Populism in the study of Latin American politics. Comparative politics, pp.1-22. Weyland, K., 2013. Latin America's authoritarian drift: the threat from the populist left. Journal of democracy, 24(3), pp.18-32. Weyland, K., 2021. Populism as a political strategy: An approach’s enduring—and increasing—advantages. Political studies, 69(2), pp.185-189. Weyland, K., 2021. Populism as a political strategy: An approach’s enduring—and increasing—advantages. Political studies, 69(2), pp.185-189. Winder, G. and Tenscher, J., 2012. Populism as political marketing technique. In Routledge Handbook of Political Marketing (pp. 242-254). Routledge. Wodak, R., 2015. The politics of fear: What right-wing populist discourses mean. Sage. Zúquete, J.P., 2007. Missionary politics in contemporary Europe. Syracuse University Press. Webové zdroje ČSSD. Člověk na prvním místě: volební program 2002. [online] 2002. [cit. 2022-02-06]. Dostupné z http://www.cssd.cz/dokumenty/archiv/volebni-programy. Idnes.cz. Volby 2017. [online] 2017. [cit. 2022-17-07]. Dostupné z: https://www.idnes.cz/volby/parlamentni/2017 Ceskatelevize.cz. Předvolební debaty, konané ve dnech 15.09.2017-19.10.2017. [online] 2017. [cit. 2022-17-07]. Dostupné z: https://www.ceskatelevize.cz/porady/11966400156-parlamentni-volby-2017/217411033190915/ Volby.cz. Volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky konané ve dnech 14. - 15.6.2002. [online] 2013. [cit. 2022-10-07]. Dostupné z: https://www.volby.cz/pls/ps2002/ps2?xjazyk=CZ Volby.cz. Volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky konané ve dnech 25.10. – 26.10.2013, [online] 2013. [cit. 2022-10-07]. Dostupné z: https://www.volby.cz/pls/ps2013/ps?xjazyk=CZ Poslanecká sněmovna parlamentu české republiky. Poslanecký klub Svoboda a přímá demokracie [online]. 2017. [cit. 9. července 2022]. Dostupné na https://www.psp.cz/sqw/hp.sqw?k=6800. ČT24. Jsme radikální hnutí. Okamura má novou stranu – SPD. Česká televize [online]. 2015-06-16 [cit. 2022-07-09]. SPD. „Politický dlouhodobý program SPD“. Spd.cz. [online]. 2021. [cit. 2022-09-07]. Dostupné z: https://www.spd.cz/program-vypis/ ANO2011. ANO, bude líp. Jsme hnutí ANO. Nelžeme, nekrademe a pracujeme pro vás. anobudelip.cz [online]. 2011. [cit. 2022-09-07]. Dostupné z: https://www.anobudelip.cz/cs/o-nas/par-slov-o-ano/ Institut politického marketingu. Slovník politického marketingu: Lees-Marshment Jennifer. Politickymarketing.com. [online]. 2013. [cit. 2022-09-07]. Dostupné na https://politickymarketing.com/glossary/jennifer-lees-marshment Politicalfact.„Build a wall, and make Mexico pay for it.“ Politifact.com [online]. 2020 [cit. 2022-02-06]. Dostupné z: https://www.politifact.com/truth-o-meter/promises/trumpometer/promise/1397/build-wall-and-make-mexico-pay-it/ Demagog.cz. Tomio Okamura. Demagog.cz [online]. 2013 [cit. 2022-02-06]. Dostupné z: https://demagog.cz/politici/tomio-okamura-180?hodnoceni=nepravda&page=9 Demagog.cz. Andrej Babiš (ANO). [online]. 2021 [cit. 2022-02-06]. Dostupné z: https://demagog.cz/vyrok/20932) Idnes. Výsledky voleb v České republice: Volby do Poslanecké sněmovny 2013 (konečné výsledky). Idnes.cz [online]. 2013 [cit. 2019-07-24]. ANO, bude líp. Teď nebo nikdy. Ten jediný program, který potřebujete. Anobudelip.cz [online]. 2017. [cit. 2022-02-06]. Dostupné z: https://www.anobudelip.cz/cs/makame/aktuality/novinky/ted-nebo-nikdy-35720.shtml Transparentní volby. Financování. Transparentnivolby.cz. [online]. 2017. [cit. 2022-02-06]. Dostupné z: https://www.transparentnivolby.cz/snemovna2017/financovani/ Historie ANO. ANO. Anobudelip.cz. [online]. 2017. [cit. 2020-07-27]. Dostupné z: https://www.anobudelip.cz/cs/o-nas/historie/) CSSD. Hodnoty, cíle a principy ČSSD. Cssd.cz [online]. 2017 [cit. 2019-05-12]. Dostupné z: https://www.cssd.cz/program/hodnoty-cile-a-principy-cssd/ ODS. Základní informace o Občanské demokratické straně. Ods.cz [online]. 2017. [cit. 2022-07- 28]. Dostupné z: https://www.ods.cz/o-nas SPD. Politický program SPD. Spd.cz. [online]. 2017. [cit. 2022-07-28]. Dostupné z: https://www.spd.cz/program KSČM. Program pro budoucnost: Volební program 2013 - 2017 [online]. 2017. [cit. 2022-07-28]. Dostupné z: http://old.kscm.cz/uvodni-stranka/nas- program/volebni-program KDU-ČSL. Zodpovědně pro společný domov: Řešení pro tři generace a jednu společnou budoucnost České republiky. Volební program KDU-ČSL pro sněmovní volby v roce 2017 [online]. 2017 [cit. 2022-07-29]. Dostupné z: https://www.kdu.cz/getattachment/f3c301fb-b96a-4915-87e4- 6ad5713164a3/Volebni-program-2017-2021.aspx TOP 09. Úspěšná země – odolná společnost: Volební program [online]. 2017. [cit. 2022-07-29]. Dostupné z: https://www.top09.cz/files/soubory/volebni-program- 2017-doposlanecke-snemovny_1717.pdf STAN. Program STAN 2017: Chceme vrátit stát zodpovědným občanům. Umíme se postarat o naše obce, postaráme se i o náš stát [online]. 2017. [cit. 2022-07-29]. Dostupné z: https://www.starostove- nezavisli.cz/fmfile/0/files/volby17/STAN_program_17_final.pdf E15. (2017.10.13). Volební klip ANO 2011. [Video]. [cit. 2022-07-29]. Dostupné z: https://www.e15.cz/volby/volby-2017/volebni-klipy-vypadaji-jako-skolacke-reklamy-rikaji-odbornici-podivejte-se-1338505 E15. (2017.10.13). Volební klip ODS. [Video]. [cit. 2022-07-29]. Dostupné z: https://www.e15.cz/volby/volby-2017/volebni-klipy-vypadaji-jako-skolacke-reklamy-rikaji-odbornici-podivejte-se-1338505 E15. (2017.10.13). Volební klip Pirátlské strany. [Video]. [cit. 2022-07-29]. Dostupné z: https://www.e15.cz/volby/volby-2017/volebni-klipy-vypadaji-jako-skolacke-reklamy-rikaji-odbornici-podivejte-se-1338505 E15. (2017.10.13). Volební klip SPD. [Video]. [cit. 2022-07-29]. Dostupné z: https://www.e15.cz/volby/volby-2017/volebni-klipy-vypadaji-jako-skolacke-reklamy-rikaji-odbornici-podivejte-se-1338505 E15. (2017.10.13). Volební klip KŠČM. [Video]. [cit. 2022-07-29]. Dostupné z: https://www.e15.cz/volby/volby-2017/volebni-klipy-vypadaji-jako-skolacke-reklamy-rikaji-odbornici-podivejte-se-1338505 E15. (2017.10.13). Volební klip ČSSD. [Video]. [cit. 2022-07-29]. Dostupné z: https://www.e15.cz/volby/volby-2017/volebni-klipy-vypadaji-jako-skolacke-reklamy-rikaji-odbornici-podivejte-se-1338505 YouTube. (2017). Volební klip KDU-ČSL. [Video]. [cit. 2022-07-29]. Dostupné z: https://youtu.be/LN_z3bIT4uo E15. (2017.10.13). Volební klip TOP-09 [Video]. [cit. 2022-07-29]. Dostupné z: https://www.e15.cz/volby/volby-2017/volebni-klipy-vypadaji-jako-skolacke-reklamy-rikaji-odbornici-podivejte-se-1338505 YouTube. (2017). Volební klip STAN. [Video]. [cit. 2022-07-29]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=eHZjVWse6D4 |
Předběžná náplň práce |
Tato diplomová práce se věnuje problematice populistických výroků, které se objevují v reklamních kampaních politických stran během předvolebního období. Práce je pojata jako průzkum diskurzu populismu v rámci parlamentních voleb v České republice, které probíhaly v roce 2017. Práce si klade za cíl analyzovat a popsat použití populistických prvků u devíti politických subjektů, které prošly 5% klauzulí. Práce se odrážela od teorie populismu jako marketingové strategie od Windera a Tenschera (2012). Vzhledem tomu, že je populismus rozšířeným fenoménem, snahou bylo prokázat, že se tento fenomén prolíná skrz každou zkoumanou politickou stranu. Nehledě na to, zda je strana populistická či nikoliv. Diplomová práce vychází z obsahové analýzy venkovních a televizních reklam politických stran. Závěrem této práce je, že populismus je velmi populární a dobře fungující koncept, jehož prvky může uplatnit prakticky kterýkoliv politický aktér.
|
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This diploma thesis aims to study populist statements that appear in the advertising campaigns of political parties during the pre-election period. The main idea is to examine the discourse of this phenomenon during parliamentary elections in the Czech Republic held in 2017. The aim of the work is to identify and describe the use of populist elements in nine political entities that passed the 5% clause. Our work is based on the theory of populism as a marketing strategy by Winder and Tenscher (2012). Since populism is a widespread phenomenon, we wanted to show that it permeates through every political party, whether populist or not. The diploma thesis uses content analysis of outdoor and television advertisements of political parties. This study concludes that populism is a very popular and well-functioning concept whose elements can be applied by practically any political actor. |