Implementace fonetických poznatků do výuky cizích jazyků na ZŠ
Název práce v češtině: | Implementace fonetických poznatků do výuky cizích jazyků na ZŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | State-of-the-art phonetics and its implementation into foreign-language teaching methods at elementary schools |
Klíčová slova: | osvojování řeči|osvojování L1|osvojování L2|osvojování L3|výuka cizích jazyků|CLIL|výuka na základní škole |
Klíčová slova anglicky: | language acquisition|L1 acquisition|L2 acquisition|L3 acquisition|foreign language teaching|CLIL|elementary education |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Fonetický ústav (21-FU) |
Vedoucí / školitel: | Kateřina Chládková, M.A., Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 24.08.2021 |
Datum zadání: | 06.09.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 04.10.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2022 12:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.08.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Jitka Veroňková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce má za cíl navrhnout metodologii výuky cizích jazyků na základních školách, která bude inspirovaná poznatky z osvojování mateřského jazyka (L1), se zaměřením na řečovou rovinu. V první části práce diplomantka představí procesy osvojování řečové roviny L1 a cizích jazyků, zamyslí se nad jejich podobnostmi a odlišnostmi. Práce bude čerpat z poznatků z procesu akvizice mateřského jazyka a poznatků ze studií testujících různé metody fonetické akvizice cizích jazyků. Na jejich základě diplomantka navrhne metodu výuky cizího jazyka, která by měla proces osvojování řečové roviny cizích jazyků zefektivnit a učinit jej co nejvíce přirozeným. Navržené postupy budou diskutovány s pedagogy, např. připomínkováním dotazníkovou formou. V závěru práce diplomantka zhodnotí možnosti reálné implementace navržené metody do výuky na základních školách v ČR. |
Seznam odborné literatury |
Colantoni L, Escudero P, Marrero-Aguiar V and Steele J (2021) Evidence-Based Design Principles for Spanish Pronunciation Teaching. Front. Commun. 6:639889. doi: 10.3389/fcomm.2021.639889
Kartushina, N., & Martin, C. D. (2018). Talker and Acoustic Variability in Learning to Produce Nonnative Sounds: Evidence from Articulatory Training. Language Learning, 69(1), 71–105. Lim, S-J., Holt, L. (2011). Learning Foreign Sounds in an Alien World: Videogame Training Improves Non‐Native Speech Categorization. Cognitive science. 35. 1390-405. Llinares, A., Morton, T., Whittaker, R. (2012). The Roles of Language in CLIL. Cambridge University Press. Mitterer, H., & McQueen, J. M. (2009). Foreign Subtitles Help but Native-Language Subtitles Harm Foreign Speech Perception. PLoS ONE, 4(11), e7785. Richards, J. C., & Rodgers, T. S. (2014). Approaches and Methods in Language Teaching (Cambridge Language Teaching Library) (3rd ed.). Cambridge University Press. Rost, G.C., McMurray, B. (2010). Finding the Signal by Adding Noise: The Role of Noncontrastive Phonetic Variability in Early Word Learning. Infancy, 15(6), 608-635 Saffran, J. R., Aslin, R. N., & Newport, E. L. (1996). Statistical Learning by 8-Month-Old Infants. Science, 274(5294), 1926–1928. Saffran, J. R., Newport, E. L., & Aslin, R. N. (1996). Word Segmentation: The Role of Distributional Cues. Journal of Memory and Language, 35(4), 606–621. Shonohara, Y, Iverson, P. (2018). High variability identification and discrimination training for Japanese speakers learning English /r/–/l. Journal of Phonetics, 66, 242-251. Šmídová, T., Procházková, L., Vojtková, N. (2012). CLIL ve výuce: jak zapojit cizí jazyky do vyučování. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. Winkler, I. Kujala, T., Tiitinen, H., et al. (1999). Brain responses reveal the learning of foreign language phonemes. Psychophysiology, 36(5), 638-642. |