Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 381)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Implementace fonetických poznatků do výuky cizích jazyků na ZŠ
Název práce v češtině: Implementace fonetických poznatků do výuky cizích jazyků na ZŠ
Název v anglickém jazyce: State-of-the-art phonetics and its implementation into foreign-language teaching methods at elementary schools
Klíčová slova: osvojování řeči|osvojování L1|osvojování L2|osvojování L3|výuka cizích jazyků|CLIL|výuka na základní škole
Klíčová slova anglicky: language acquisition|L1 acquisition|L2 acquisition|L3 acquisition|foreign language teaching|CLIL|elementary education
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Fonetický ústav (21-FU)
Vedoucí / školitel: Kateřina Chládková, M.A., Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 24.08.2021
Datum zadání: 06.09.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 04.10.2021
Datum a čas obhajoby: 06.09.2022 12:30
Datum odevzdání elektronické podoby:12.08.2022
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Jitka Veroňková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce má za cíl navrhnout metodologii výuky cizích jazyků na základních školách, která bude inspirovaná poznatky z osvojování mateřského jazyka (L1), se zaměřením na řečovou rovinu. V první části práce diplomantka představí procesy osvojování řečové roviny L1 a cizích jazyků, zamyslí se nad jejich podobnostmi a odlišnostmi. Práce bude čerpat z poznatků z procesu akvizice mateřského jazyka a poznatků ze studií testujících různé metody fonetické akvizice cizích jazyků. Na jejich základě diplomantka navrhne metodu výuky cizího jazyka, která by měla proces osvojování řečové roviny cizích jazyků zefektivnit a učinit jej co nejvíce přirozeným. Navržené postupy budou diskutovány s pedagogy, např. připomínkováním dotazníkovou formou. V závěru práce diplomantka zhodnotí možnosti reálné implementace navržené metody do výuky na základních školách v ČR.
Seznam odborné literatury
Colantoni L, Escudero P, Marrero-Aguiar V and Steele J (2021) Evidence-Based Design Principles for Spanish Pronunciation Teaching. Front. Commun. 6:639889. doi: 10.3389/fcomm.2021.639889
Kartushina, N., & Martin, C. D. (2018). Talker and Acoustic Variability in Learning to Produce Nonnative Sounds: Evidence from Articulatory Training. Language Learning, 69(1), 71–105.
Lim, S-J., Holt, L. (2011). Learning Foreign Sounds in an Alien World: Videogame Training Improves Non‐Native Speech Categorization. Cognitive science. 35. 1390-405.
Llinares, A., Morton, T., Whittaker, R. (2012). The Roles of Language in CLIL. Cambridge University Press.
Mitterer, H., & McQueen, J. M. (2009). Foreign Subtitles Help but Native-Language Subtitles Harm Foreign Speech Perception. PLoS ONE, 4(11), e7785.
Richards, J. C., & Rodgers, T. S. (2014). Approaches and Methods in Language Teaching (Cambridge Language Teaching Library) (3rd ed.). Cambridge University Press.
Rost, G.C., McMurray, B. (2010). Finding the Signal by Adding Noise: The Role of Noncontrastive Phonetic Variability in Early Word Learning. Infancy, 15(6), 608-635
Saffran, J. R., Aslin, R. N., & Newport, E. L. (1996). Statistical Learning by 8-Month-Old Infants. Science, 274(5294), 1926–1928.
Saffran, J. R., Newport, E. L., & Aslin, R. N. (1996). Word Segmentation: The Role of Distributional Cues. Journal of Memory and Language, 35(4), 606–621.
Shonohara, Y, Iverson, P. (2018). High variability identification and discrimination training for Japanese speakers learning English /r/–/l. Journal of Phonetics, 66, 242-251.
Šmídová, T., Procházková, L., Vojtková, N. (2012). CLIL ve výuce: jak zapojit cizí jazyky do vyučování. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.
Winkler, I. Kujala, T., Tiitinen, H., et al. (1999). Brain responses reveal the learning of foreign language phonemes. Psychophysiology, 36(5), 638-642.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK