Řízení rizik ve školském prostředí
Název práce v češtině: | Řízení rizik ve školském prostředí |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Risk management in the school environment |
Klíčová slova: | Lidský faktor, management kvality, motivace, řízení rizik, řízení změny školské prostředí |
Klíčová slova anglicky: | Human factor, change management, motivation, quality management, risk management, school environmentt |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
Datum přihlášení: | 02.11.2020 |
Datum zadání: | 14.06.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 16.05.2022 08:00 |
Místo konání obhajoby: | Myslíkova 7, Praha 1, M006, velká posluchárna |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 05.03.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 16.05.2022 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (SMG) (OSZD004SM) |
Oponenti: | Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. |
Ocenění: | Práce byla navržena na ocenění |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce bude zpracována v souladu s aktuálně platným zněním Opatření děkana č. 38/2020 „O podrobnostech pro závěrečné práce“. |
Seznam odborné literatury |
Organizace a struktura vzdělávacího systému [online]. [vid. 2021-01-16] Dostupné z: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/organisation-education-system-and-its-structure-21_cs
Metodologie provedení analýzy rizik a zpracování Katalogu rizik, Příloha č. 1 Příkazu ministra č. 2/2015 [online]. © 2013-2020 MŠMT [vid. 2021-03-10]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/34666/ MIKULÁŠTÍK, M., 2015. Manažerská psychologie. Vydání 3. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-9836-3 (e-Pub). Dostupné z: https://www.bookport.cz/e-kniha/manazerska-psychologie-383075/ PISA in Focus #92 – How is students´motivation related to their performance and anxiety? [online]. © OECD 2019 [vid. 2021-01-23]. Dostupné z: https://read.oecd-ilibrary.org/education/how-is-students-motivation-related-to-their-performance-and-anxiety_d7c28431-en#page1 Prioritise and minimise: Risk management for schools [online]. © 2021 Every [vid. 2021-01-23] Dostupné z: http://www.theeverydirectory.com/wp-content/uploads/2015/09/Prioritise-and-Minimise-Risk-Management-for-Schools.pdf PRŮCHA, J., 2014. Andragogický výzkum. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5232-7. PRŮCHA, J. a J. VETEŠKA, 2014. Andragogický slovník. 2., aktualizované a rozšířené znění. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4748-4. SMEJKAL, V. a K. RAIS, 2013. Řízení rizik ve firmách a jiných organizacích. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4644-9. TURECKIOVÁ, M., 2007. Klíč k účinnému vedení lidí. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-6207-4 (ePub). Dostupné z: https://www.bookport.cz/e-kniha/klic-k-ucinnemu-vedeni-lidi-383169/ VEBER, J. et al., 2014. Management. Základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. 2. aktual. vyd. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-274-1. VETEŠKA, J., 2016. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1026-9. |
Předběžná náplň práce |
Abstrakt (ČJ):
Bakalářská práce nesoucí název Řízení rizik ve školském prostředí se zabývá řízením rizik ve školském prostředí. Teoretická východiska zahrnují představení vzdělávacího systému České republiky včetně jeho hlavních rysů a vzdělávací politiky. Řízení rizik je popsáno v širším kontextu z pohledu odborné literatury. Následně jsou rizika pojednána s ohledem na specifika školského prostředí s legislativním ukotvením. Prostřednictvím dotazníkového šetření jsou zjišťována rizika, která ředitelé škol vnímají jako klíčová, nejzávažnější, přijímaná opatření k řízení rizik, bariéry v řízení rizik apod. Na základě výstupů z obdržených dat jsou formulována doporučení, která mohou vést ke zkvalitnění systému řízení rizik v souladu se stanoveným cílem práce. Cíl práce: Cílem práce je zjistit, jaká rizika považují ředitelé základních a středních škol za klíčová s ohledem na kvalitu školy a jakým způsobem přistupují k řízení rizik. Metody výzkumu: K výzkumnému šetření bude použita metoda deskriptivního kvantitativního výzkumu s využitím elektronického dotazníku. Návrh osnovy: Úvod 1 Vzdělávací systém a vzdělávací politika ČR 2 Řízení rizik 3 Rizika specifická pro školské prostředí 4 Metodologie výzkumného šetření 5 Vlastní výzkumné šetření 6 Návrhy a doporučení Závěr |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The bachelor's thesis entitled Risk Management in the School Environment deals with risk management in the school environment. Theoretical background includes an introduction to the educational system of the Czech Republic, including its main features and educational policy. Risk management is described in a broader context from the perspective of the literature. Subsequently, the risks are discussed with regard to the specifics of the school environment with legislative anchoring. Through a questionnaire survey, risks are identified that school principals perceive as key, most serious, measures taken to manage risks, barriers to risk management, etc. Based on the outputs of the data received, recommendations are formulated that can lead to improved risk management system in accordance with the aim of the work. |