Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Trestné činy v silniční dopravě
Název práce v češtině: Trestné činy v silniční dopravě
Název v anglickém jazyce: Road traffic offences
Klíčová slova: trestné činy v silniční dopravě, silniční dopravní nehoda, návyková látka
Klíčová slova anglicky: road traffic offences, road traffic accident, addictive substance
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: rigorózní práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra trestního práva (22-KTP)
Vedoucí / školitel: JUDr. Rudolf Vokoun, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 15.07.2021
Datum zadání: 15.07.2021
Datum potvrzení stud. oddělením: 15.07.2021
Datum a čas obhajoby: 29.03.2022 13:30
Místo konání obhajoby: m. 313
Datum odevzdání elektronické podoby:04.01.2022
Datum proběhlé obhajoby: 29.03.2022
Oponenti: JUDr. Bc. Jiří Říha, Ph.D.
 
 
 
Předběžná náplň práce
Tato rigorózní práce se zabývá právní úpravou trestných činů v silniční dopravě v České republice. Jedná se o specifickou trestní činnost. Pachatelé jsou zpravidla dosud bezúhonné osoby, které žijí řádným životem a nemají sklony k trestné činnosti. Trestní odpovědnost mnohdy vzniká zaviněním dopravní nehody se závažnými následky. Řízení motorového vozidla je přitom každodenní součástí života většiny dospělé populace.
Tato problematika se proto může dotknout kohokoliv z nás. Ve zvláštní části trestního zákoníku není vyčleněna samostatná hlava, která by obsahovala specifickou právní úpravu trestných činů v silniční dopravě. Jednání, které narušuje bezpečnost silničního provozu,
je postihováno podle obecných trestných činů, kterých se lze dopustit i jinak
než v souvislosti se silniční dopravou.
Cílem této rigorózní práce je poskytnout čtenáři rozbor právní úpravy trestných činů v silniční dopravě z hlediska trestního práva hmotného, upozornit na aktuální praktické problémy a případně nabídnout úvahy de lege ferenda o možném řešení nedostatků současné právní úpravy. Toho by mělo být dosaženo analýzou právní literatury a judikatury.
Rigorózní práce je rozdělena do pěti kapitol. První kapitola se zabývá vymezením trestných činů v silniční dopravě. Dále rozebírá zákonné znaky trestných činů.
Více pozornosti je věnováno subjektivní stránce trestného činu, která je při posuzování zavinění dopravních nehod nejsložitějším problémem. Druhá kapitola se zabývá výkladem důležitých pojmů, které s trestnou činností v silniční dopravě úzce souvisí.
Třetí kapitola rozebírá jednotlivé skutkové podstaty trestných činů v silniční dopravě. Teoretické zpracování je doplněno o četnou judikaturu a poznatky z odborné praxe. Rovněž nabízí úvahy de lege ferenda o možném zakotvení nových trestných činů, které postihují ujetí od dopravní nehody a nebezpečnou jízdu.
Čtvrtá kapitola nabízí stručný exkurz do právní úpravy trestných činů v dopravě v Polské republice. Polský trestní zákoník v hlavě XXI. obsahuje soustředěnou úpravu trestných činů v dopravě. Rozbor polské právní úpravy umožňuje zhodnotit, zda je zavedení samostatné hlavy do českého trestního zákoníku potřebné či zda je česká současná právní úprava vyhovující.
Pátá kapitola obsahuje kritiku nedostatků současné české právní úpravy a praktické problémy, které z ní vyplývají. Autor vychází z vlastních poznatků a svá tvrzení opírá
o konkrétní judikaturu, kterou následně kriticky právně analyzuje. Autor také nabízí úvahy de lege ferenda o možném budoucím řešení těchto nedostatků.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This rigorous thesis deals with the legal regulation of road traffic offences
in the Czech Republic. It is a specific criminal activity. The perpetrators are usually persons with a good repute, who live an orderly life and are not inclined to criminal activity.
Criminal liability is often incurred by causing a traffic accident with serious consequences. Yet, driving a motor vehicle is an everyday part of life for most of the adult population.
This issue can therefore affect any of us. There is no separate title in the Special Part
of the Criminal Code which contains specific legislation on road traffic offences.
Conduct that undermines road safety is punishable under the general offences,
which can be committed in other than road transport-related circumstances.
The aim of this thesis is to provide the reader with an analysis of the legal regulation of road traffic offences from the perspective of substantive criminal law, to highlight current practical problems and to offer de lege ferenda considerations on possible solutions
to the shortcomings of the current legislation. This should be achieved by analysing legal literature and case law.
The thesis is divided into five chapters. The first chapter deals with the definition
of road transport offences. It then analyses the legal features of the offences. More attention is paid to the subjective aspect of the offence, which is the most complex issue in assessing the culpability of road traffic accidents. The second chapter deals with the interpretation
of important concepts that are closely related to road transport crime.
The third chapter discusses the grounds of road transport offences. The theoretical part is supplemented by numerous case law and findings from professional practice.
It also offers de lege ferenda considerations on the possible introduction of new criminal offences of hit-and-run and dangerous driving.
The fourth chapter offers a brief excursion into the legal regulation of traffic offences in the Republic of Poland. The Polish Criminal Code in Title XXI contains a concentrated regulation of traffic offences. The analysis of the Polish legislation allows to assess
whether the introduction of a separate title into the Czech Criminal Code is necessary
or whether the current legislation is satisfactory.
The fifth chapter contains a critique of the shortcomings of the current legislation
and the practical problems arising from it. The author draws on his own knowledge and bases his statements on specific case law, which he then critically analyses in legal terms.
The author also offers de lege ferenda considerations on possible future solutions to these shortcomings.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK