Hortiterapie u jedinců s poruchou autistického spektra
| Název práce v češtině: | Hortiterapie u jedinců s poruchou autistického spektra |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | Horticultural therapy in individuals with autism spectrum disorder |
| Klíčová slova: | Děti, vzdělávání, zahrádkářství, rehabilitace, relaxace, PAS, autismus, školství, volnočasová aktivita, formy uvolnění |
| Klíčová slova anglicky: | Children, garden, education, rehabilitation, special needs, relaxation, autism spectrum disorder, autism, school, freetime activities, form of relaxation |
| Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
| Typ práce: | bakalářská práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | Zdravotní TV a tělovýchovné lékařství (51-500300) |
| Vedoucí / školitel: | PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA |
| Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
| Datum přihlášení: | 01.07.2021 |
| Datum zadání: | 20.01.2022 |
| Datum a čas obhajoby: | 16.06.2022 08:30 |
| Místo konání obhajoby: | FTVS UK, José Martího 269/31, Praha 6, P8, E3 -224, Posluchárna TVL |
| Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.05.2022 |
| Datum odevzdání tištěné podoby: | 31.05.2022 |
| Datum proběhlé obhajoby: | 16.06.2022 |
| Oponenti: | Mgr. Ilona Pavlová, MBA |
| Konzultanti: | Mgr. Markéta Křivánková |
| Mgr. Anna Majerová | |
| Zásady pro vypracování |
| Cíl: cílem této práce je pomocí dotazníku vlastní konstrukce zkoumat vzdělávání v přírodním prostředí u dětí s PAS na školách a ve volnočasových organizacích v ČR se zvláštním zaměřením na terapeuticko-pedagogické využití zahrad, tzv. hortiterapii.
Metody sběru dat: Pro sběr dat bude využit dotazník vlastní konstrukce pro pedagogy škol, které zahrnují inkluzi a do speciálních organizací starající se o jedince s PAS. |
| Seznam odborné literatury |
| 1. Bazalová, Barbora. Autismus v edukační praxi. 1. vydání, Praha: Portál s.r.o., 2017. 207 s. ISBN 978-80-262-1195-2.
2. GILLBERG, Chris, PEETERS, Theo. Autismus – zdravotní a výchovné aspekty. 3. vydání, Praha: Portál s.r.o., 2003. 122 s. ISBN 978-80-7367-498-4. 3. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Základní teorie a aplikace. 4. vydání, Praha: Portál s.r.o., 2016. 440 s. ISBN 978-80-262-0982-9. 4. MARCUS, Clare, Cooper, BARNES, Marni. Healing gardens: Therapeutic benefits and design recommendations. Wiley series in healthcare and senior living design. 3. vydání. USA: John Wiley & Sons, 1999. 610 s. ISBN 0-471-19203-1 5. MÜLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice. 2. vydání, Praha: Grada, 2014. 512 s. ISBN 978-80-247-4172-7. 6. RIBES, Anne. Toucher la terre: Jardiner avec ceux qui souffrent. 1. vydání, Paris: Éditions Médicis, 2006. 219 s. ISBN 2-85327-189-7. 7. SCARTAZZA, Andrea, MANCINI, Maria, Luisa, PROIETTI, Simona, MOSCATELLO, Stefania, MATTIONI, Claudia, COSTANTINI, Federica, DI BACCIO, Daniela, VILLANI, Fiorella, MASSACCI, Angelo. Caring local biodiversity in a healing garden: Therapeutic benefits in young subjects with autism. Urban forestry & Urban greening, Led 2020, vol. 47, p. 1-9. 8. SLÁDEČKOVÁ, Soňa, SOBOTKOVÁ, Irena. Dětský autismus v kontextu rodinné resilience. 1. vydání, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. 226 s. ISBN 978-80-244-4219-8. 9. STRASSMANN, Renato. Stromy léčí: Stromová terapie v praxi, léčivá moc, mýty a magie stromů. 1. vydání, Olomouc: Fontána, 2008. 293 s. ISBN 978-80-7336-425-0. 10. THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. 1. vydání, Praha: Portál s.r.o., 2006. 456 s. ISBN 80-7367-091-7. |
| Předběžná náplň práce |
| Obsah:
1. Teoretická část: 1. Úvod 2.Teoretická část 2. 1. PAS definice, klasifikace dle WHO, ICD, ICF příznaky, charakteristika diagnostické metody specifika u dětí speciálně pedagogické metody podpory 2.2. Hortiterapie Definice, Charakteristika Historie Využití u různých skupin Specifika využití hortiterapie u jedinců s PAS 3. Praktická část 4. Výsledky 5.Diskuze 6. Závěr 7. Literatura 8. Přílohy |
- zadáno vedoucím/školitelem