Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 392)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Hortiterapie u jedinců s poruchou autistického spektra
Název práce v češtině: Hortiterapie u jedinců s poruchou autistického spektra
Název v anglickém jazyce: Horticultural therapy in individuals with autism spectrum disorder
Klíčová slova: Děti, vzdělávání, zahrádkářství, rehabilitace, relaxace, PAS, autismus, školství, volnočasová aktivita, formy uvolnění
Klíčová slova anglicky: Children, garden, education, rehabilitation, special needs, relaxation, autism spectrum disorder, autism, school, freetime activities, form of relaxation
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Zdravotní TV a tělovýchovné lékařství (51-500300)
Vedoucí / školitel: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 01.07.2021
Datum zadání: 20.01.2022
Datum a čas obhajoby: 16.06.2022 08:30
Místo konání obhajoby: FTVS UK, José Martího 269/31, Praha 6, P8, E3 -224, Posluchárna TVL
Datum odevzdání elektronické podoby:31.05.2022
Datum odevzdání tištěné podoby:31.05.2022
Datum proběhlé obhajoby: 16.06.2022
Oponenti: Mgr. Ilona Pavlová, MBA
 
 
 
Konzultanti: Mgr. Markéta Křivánková
Mgr. Anna Majerová
Zásady pro vypracování
Cíl: cílem této práce je pomocí dotazníku vlastní konstrukce zkoumat vzdělávání v přírodním prostředí u dětí s PAS na školách a ve volnočasových organizacích v ČR se zvláštním zaměřením na terapeuticko-pedagogické využití zahrad, tzv. hortiterapii.
Metody sběru dat:
Pro sběr dat bude využit dotazník vlastní konstrukce pro pedagogy škol, které zahrnují inkluzi a do speciálních organizací starající se o jedince s PAS.
Seznam odborné literatury
1. Bazalová, Barbora. Autismus v edukační praxi. 1. vydání, Praha: Portál s.r.o., 2017. 207 s. ISBN 978-80-262-1195-2.
2. GILLBERG, Chris, PEETERS, Theo. Autismus – zdravotní a výchovné aspekty. 3. vydání, Praha: Portál s.r.o., 2003. 122 s. ISBN 978-80-7367-498-4.
3. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Základní teorie a aplikace. 4. vydání, Praha: Portál s.r.o., 2016. 440 s. ISBN 978-80-262-0982-9.
4. MARCUS, Clare, Cooper, BARNES, Marni. Healing gardens: Therapeutic benefits and design recommendations. Wiley series in healthcare and senior living design. 3. vydání. USA: John Wiley & Sons, 1999. 610 s. ISBN 0-471-19203-1
5. MÜLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice. 2. vydání, Praha: Grada, 2014. 512 s. ISBN 978-80-247-4172-7.
6. RIBES, Anne. Toucher la terre: Jardiner avec ceux qui souffrent. 1. vydání, Paris: Éditions Médicis, 2006. 219 s. ISBN 2-85327-189-7.
7. SCARTAZZA, Andrea, MANCINI, Maria, Luisa, PROIETTI, Simona, MOSCATELLO, Stefania, MATTIONI, Claudia, COSTANTINI, Federica, DI BACCIO, Daniela, VILLANI, Fiorella, MASSACCI, Angelo. Caring local biodiversity in a healing garden: Therapeutic benefits in young subjects with autism. Urban forestry & Urban greening, Led 2020, vol. 47, p. 1-9.
8. SLÁDEČKOVÁ, Soňa, SOBOTKOVÁ, Irena. Dětský autismus v kontextu rodinné resilience. 1. vydání, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. 226 s. ISBN 978-80-244-4219-8.
9. STRASSMANN, Renato. Stromy léčí: Stromová terapie v praxi, léčivá moc, mýty a magie stromů. 1. vydání, Olomouc: Fontána, 2008. 293 s. ISBN 978-80-7336-425-0.
10. THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. 1. vydání, Praha: Portál s.r.o., 2006. 456 s. ISBN 80-7367-091-7.
Předběžná náplň práce
Obsah:
1.
Teoretická část:
1. Úvod
2.Teoretická část
2. 1. PAS
definice, klasifikace dle WHO, ICD, ICF
příznaky, charakteristika
diagnostické metody
specifika u dětí
speciálně pedagogické metody podpory
2.2. Hortiterapie
Definice,
Charakteristika
Historie
Využití u různých skupin
Specifika využití hortiterapie u jedinců s PAS

3. Praktická část
4. Výsledky
5.Diskuze
6. Závěr
7. Literatura
8. Přílohy
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK