Badatelsky orientované žákovské práce na základní škole
Název práce v češtině: | Badatelsky orientované žákovské práce na základní škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Research-oriented student work at primary school |
Klíčová slova: | badatelsky orientovaná výuka, žákovské „Závěrečné práce", čtení a psaní odborného textu, klíčové kompetence, 1. stupeň ZŠ |
Klíčová slova anglicky: | Inquiry based education, pupils final theses, writing and reading academic texts, key competencies, primary school |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 30.06.2021 |
Datum zadání: | 30.06.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 09.09.2021 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R210, 210, 2. patro, vlevo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 23.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 09.09.2021 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Petra Vallin, Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
Čteme a píšeme naučné texty, 4. třída / Renee Biermannová, Cindie Farleyová, Lisa Vitarisiová Mathewsová ; z anglického originálu Text-based writing nonfiction (Grade 4) ... přeložily a upravily Martina Horská a Kateřina Šafránková. (2019). V R. (. Biermann, Čteme a píšeme naučné texty, 4. třída . Dobříš : Šafrán.
Ginnis, P. (2017). Efektivní výukové nástroje pro učitele. V P. Ginnis, Efektivní výukové nástroje pro učitele. Bánská Bystrica: Čtení pomáhá, EDUkační LABoratoř. RVP ZV. (2021). Praha: MŠMT. Tomková, A., Kašová, J., & Dvořáková, M. (2009). Učíme v projektech. Praha: Portál. Zavádění formativního hodnocení. (nedatováno). V D. W. Leahyová. EDUkační LABoratoř . Mgr. Jan Berki, P., & Ing. Jindra Drábková, P. (2020). Základy informatiky pro 1. stupeň základní školy. Technická univerzita v Liberci. Literatura BOV: Votápková, Dana, ed. (2013). Badatelé.cz: průvodce pro učitele badatelsky orientovaným vyučováním. Praha: Sdružení Tereza. *Blanka Barvíková, P. B. (2019). V Pět kroků: PŘÍRUČKA PRO BADATELE, KTEŘÍ CHTĚJÍ MĚNIT SVĚT. Praha 1: Vzdělávací centrum TEREZA. Svobodová, H. (2018). V Hodnocení v badatelsky orientovaném vyučování: PRAKTICKÉ TIPY A ZKUŠENOSTI OD UČITELŮ. Praha 1: Vzdělávací centrum TEREZA. Rozvoj psaní/pisatelství: Příručka pro novináře střední a východní Evropy. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, [1994]. ISBN 80-7106-045-3. BIERMANN, Renee, Cindie FARLEY a Lisa VITARISI MATHEWS, ŠAFRÁNKOVÁ, Kateřina, ed. Čteme a píšeme naučné texty: 2. třída. Ilustroval Ruth J. FLANIGAN, ilustroval Richarc HOFER. Dobříš: Šafrán, 2016. HAUSENBLAS, Ondřej. Čeština doopravdy: návrh didaktického pojetí výuky vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura na 1. stupni ZŠ. [Praha]: Nákladem vlastním, [2015]. Steele, J. L. (2007). V Čtením a psaním ke kritickému myšlení. od sebevyjádření k písemné argumentaci / Příručka VIII, Dílna psaní. Praha: Kritické myšlení. Dále doplním o texty a články z https://www.imysleni.cz/ (digitální gramotnost) Zkušenosti pedagogů ZŠ Kunratice |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce se zabývá konceptem “závěrečných bakalářských prací žáků 5. tříd“ na základní škole v kontextu badatelsky orientovaného vyučování. Práce si klade za cíl popsat celý proces vzniku takovéto závěrečné práce a popsat jeho souvislosti s badatelsky orientovaným vyučováním a rozvojem klíčových kompetencí.
Autor v teoretické části vysvětluje jednotlivé kroky badatelsky orientovaného vyučování, definuje klíčové kompetence a přibližuje problematiku psaní a čtení odborného textu. V praktické části v kontextu badatelsky orientovaného vyučování pak analyzuje jednotlivé fáze procesu tvorby žákovské práce od výběru tématu až po závěrečnou obhajobu. Při analýze vychází ze zkušeností pedagogů základní školy a doplňuje ji o konkrétní ukázky ze žákovských prací. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The thesis is looking into the concept of “final theses of 5th-grade pupils” attending primary school in the Czech Republic in the context of inquiry-based learning. The thesis aims to describe the whole process of creating such pupils' thesis and explain its links to inquiry-based learning and the development of key competencies.
The author explains individual steps of inquiry-based learning, defines key competencies, and describes the process of writing and reading academic texts. He analyzes individual steps of the process of creating pupils’ theses in the context of inquiry-based learning, starting with the topic selection and ending with the defense. The analysis is enriched with real-life experience from teachers, who use this concept and with excerpts of the theses. |