Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 384)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Učitelské organizace jako aktéři ve vzdělávací politice
Název práce v češtině: Učitelské organizace jako aktéři ve vzdělávací politice
Název v anglickém jazyce: Teachers' organizations as actors in educational policy
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra veřejné a sociální politiky (23-KVSP)
Vedoucí / školitel: Mgr. Magdalena Mouralová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 30.06.2021
Datum zadání: 30.06.2021
Datum a čas obhajoby: 08.06.2022 08:30
Místo konání obhajoby: Pekařská 16, JPEK301, 301, Malá učebna, 3.patro
Datum odevzdání elektronické podoby:03.05.2022
Datum proběhlé obhajoby: 08.06.2022
Oponenti: Mgr. Jakub Černý
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
1. KITZBERGER, Jindřich. Pedagogické iniciativy a jejich možná úloha v procesu školské reformy. Pedagogická orientace, 2018, 1.1: 114-117.
2. KALOUS, Jaroslav a Arnošt VESELÝ, ed. Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2006. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 80-246-1259-3.
3. KOWALCZYK, Robert Stephen. LOCAL TEACHER ORGANIZATIONS: THE RELATIONSHIP BETWEEN TEACHERS'PERCEPTIONS OF THEIR UNION AND JOB SATISFACTION. 1982. PhD Thesis. University of Michigan.
4. BRŮŽEK, L. A. Naše ústavy učitelské a jejich příští reforma. V Praze: Dědictví Komenského, 1904. Přednášky a rozpravy paedagogické.
5. MOURALOVÁ, Magdalena. Učitelé jako aktéři vzdělávací politiky: konceptualizace aktérů ve veřejné politice a aplikace vybraných přístupů na příklad učitelů. 2019.
6. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0. Dostupné také z: http://sfx.is.cuni.cz/sfxlcl3?sid=shorturl&isbn=80-7367-313-4
7. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
8. Felcmanová, A. (2016). Teachers as mighty stakeholders? - (Dis)empowering moments during advancement of 'inclusion' policies in education. Pedagogická orientace/Journal of the Czech Pedagogical Society, 26(4), 631–658.
9. PAZOUR, Michal; STRAKOVÁ, Jana. Využití metody Delphi pro identifikaci klíčových témat vzdělávací politiky. Pedagogika, 2020, 70.2.
10. ŘIHÁČEK, Tomáš, et al. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
11. FIALA, Petr. Definice zájmových skupin. K některým teoretickým problémům politologického výzkumu organizovaných zájmů. (A Definition of Interest Groups. Theoretical Problems of Organized Interests in the Research of Political Science.). Politologický časopis. Brno: MU, 1999, VI, No 1, p. 52-60. ISSN 1211-3247.
12. FIALA, Petr a Klaus SCHUBERT. Zájmové skupiny a zprostředkování zájmů v moderních demokraciích. In Politologický sborník III. 1. vyd. Brno: Mezinárodní politologický ústav, 1993. s. 5-20. ISBN 80-1211-324-7.
13. Česká školní inspekce (2018). Mezinárodní šetření TALIS 2018. Národní zpráva. Dostupné
z https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Mezin%c3%a1rodn%
c3%ad%20%c5%a1et%c5%99en%c3%ad/Narodni-zprava-z-setreni-TALIS-2018_web.
pdf
Předběžná náplň práce
B. Výzkumné otázky a cíle práce
B1. Výzkumné otázky:
Jaké zájmy/zájmy jakých učitelů reprezentují různé organizace? Jak se to projevuje v jejich vyjádření a jednání?
Jaké postoje mají učitelské organizace ke zjištěným tématům?
Jakou roli hrají učitelské organizace při daném tématu?

B2. Cíle práce:
Cílem práce je identifikovat témata týkající se struktury škol (maturitní x nematuritní obory, víceletá gymnázia, soukromé x veřejné školy atd.) rezonující za posledních 10 let mezi učiteli a specificky v učitelských organizacích, popsat postoje a způsob argumentace učitelských organizací k těmto tématům a identifikovat jaké zájmy v dané otázce organizace reprezentují.

C. Předběžný výzkumný design
C1. Data (např. druh, vzorek, terén)
1. kolo – tiskové zprávy, výroční zprávy, informace na webových stránkách, vyjádření v médiích
2. kolo – výstupy z polostrukturovaných rozhovorů se zástupci organizací

C2. Metody sběru dat
Metodou sběru dat bude v prvním kole shromažďování informací z webových stránek nebo médií. Ve druhém kole budou probíhat polostrukturované rozhovory se zástupci učitelských organizací. Metodou sběru dat by mohl být i krátký dotazník s částečně otevřenými otázkami adresovaný všem organizacím, které budu zkoumat.

C3. Metody analýzy dat
Jako vhodná analýza dat se mi zde jeví jako kvalitativní obsahová analýza.

C4. Diskuze validity
V první fázi budu pracovat s artefakty, autentickými dokumenty, které dobře a přesně vyjadřují jejich postoje. Tyto primární zdroje tak zvyšují validitu výzkumu, neboť jde o zdroje přímo z organizací. Polostrukturované rozhovory pak mají sloužit k zejména k dovysvětlení jejich argumentace k tématům.

C5. Etické souvislosti zvažovaného projektu
V tuto chvíli nevidím žádné problematické etické otázky.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
B. Research questions and goals of the work
B1. Research questions:
What interests / interests of which teachers do the different organizations represent? How does this affect their expression and actions?
What are the attitudes of teachers' organizations to the identified topics?
What role do teachers' organizations play in this topic?

B2. Objectives of the work:
The aim of the thesis is to identify topics related to the structure of schools (graduation x high school, multi-year grammar schools, private x public schools, etc.) resonating in the last 10 years among teachers and specifically in teacher organizations, describe attitudes and arguments of teachers' organizations on these topics and identify what interests the organization represents in the given issue.

C. Preliminary research design
NO. 1. Data (eg species, sample, terrain)
Round 1 - press releases, annual reports, information on the website, statements in the media
Round 2 - outputs from semi-structured interviews with representatives of organizations

C2. Data collection methods
The method of data collection in the first round will be to gather information from websites or media. In the second round, semi-structured interviews with representatives of teachers' organizations will take place. The method of data collection could also be a short questionnaire with partially open questions addressed to all organizations that I will research.

C3. Data analysis methods
As a suitable data analysis, it seems to me to be a qualitative content analysis.

C4. Validity discussion
In the first phase, I will work with artifacts, authentic documents that express their attitudes well and accurately. These primary resources thus increase the validity of the research, as they are resources directly from the organization. The semi-structured interviews are then intended to explain their arguments on the topics in particular.

C5. Ethical context of the considered project
I do not see any problematic ethical issues at this time.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK