Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 384)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Interpretace díla Šťastná babyka Daisy Mrázkové žáky druhého stupně ZŠ
Název práce v češtině: Interpretace díla Šťastná babyka Daisy Mrázkové žáky druhého stupně ZŠ
Název v anglickém jazyce: Secondary school pupils‘ interpretation of the text Šťastná babyka by Daisy Mrázková
Klíčová slova: Interpretace, čtenářská gramotnost, výuka literatury na ZŠ, literatura pro děti a mládež, analýza textu, Daisy Mrázková.
Klíčová slova anglicky: Interpretation, reading literacy, teaching of literature on secondary school, literature for children and youth, text analysis, Daisy Mrázková.
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra české literatury (41-KCL)
Vedoucí / školitel: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 23.06.2021
Datum zadání: 23.06.2021
Datum a čas obhajoby: 05.09.2022 13:30
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R217, 217, 2. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:08.07.2022
Datum proběhlé obhajoby: 05.09.2022
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: Mgr. Filip Komberec, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá interpretací vybraného díla literatury pro děti a mládež žáky osmého ročníku základní školy. Dílo Šťastná babyka autorky Daisy Mrázkové bylo zvoleno s ohledem na věk žáků a jejich čtenářské schopnosti. Práce je rozdělena na dvě části – teoretickou a empirickou.
Cílem teoretické části je ukotvit pojem interpretace ve školním prostředí. Důraz je kladen na pojem čtenářská gramotnost – na jeho vytyčení a na otázku, jakým způsobem úroveň čtenářské gramotnosti ovlivňuje interpretační schopnosti žáků.
Empirická část je koncipována jako kvalitativní výzkum, který bude odpovídat na konkrétní výzkumné otázky zahrnující interpretaci hlavních postav, vyznění povídky a pojmenování dojmů z četby. K dosažení vytyčeného cíle je jako metoda sběru dat zvolen polostrukturovaný rozhovor v ohniskových skupinách s vybranými žáky, následně je použito otevřeného kódování dat. Své čtenářské zázemí každý účastník charakterizoval prostřednictvím dotazníku. Součástí empirické části práce je analýza kurikulárních dokumentů ukotvujících pojem interpretace (RVP ZV) ve vztahu k naplánované lekci, během které je výzkum uskutečněn.
Seznam odborné literatury
BÍLEK, P. A. Hledání jazyka interpretace: k modernímu prozaickému textu. Brno: Host, 2003. Teoretická knihovna.
CUMMINS, S., STREIFF, M., & CEPRANO, M. Understanding and applying the QAR Strategy to Improve Test Scores. Journal of Inquiry & Action in Education. 2012, 4(3), s. 18–26.
ČAPKOVÁ, D. Inference z hlediska psychologie a lingvistiky. Časopis pro moderní filologii. 1998, 80(1), s. 26 –34.
Čtenářská gramotnost ve výuce. Metodická příručka. Praha: NÚV, 2011.

DOLEŽALOVÁ, J. Čtenářská gramotnost: (Práce s textovými informacemi napříč kurikulem). Hradec Králové: Gaudeamus, 2014.
FREDERKING, V., HENSCHEL, S., MEIER, CH., ROICK, T., STANAT, P., & DICKHÄUSER, O. Beyond functional aspects of reading literacy: Theoretical structure and empirical validity of literacy literacy. Educational Studies in Language and Literature. 2012, 12, s. 35–56.
Gramotnosti ve vzdělávání. Soubor studií. Praha: VÚP, 2011.
HAMAN, A. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Jinočany: Nakladatelství H & H, 1999.
HAUSENBLAS, O. Velké myšlenky ve výuce literatury na ZŠ a SŠ. Kritické listy [online]. 2006, 24 (podzim), s. 40-44. Dostupné z: https://kritickemysleni.cz/wp-content/uploads/2020/05/KL24_web.pdf
HNÍK, O. Didaktika literatury: výzvy oboru. Praha: Karolinum, 2014.
HNÍK, O. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany, Nakladatelství H & H, 2007.
KOŠŤÁLOVÁ, H. a HAUSENBLAS, O.: Plánování pozpátku. Kritické listy [online]. 2004, 16 (podzim), s. 13-16. Dostupný z: https://kritickemysleni.cz/wp-content/uploads/2020/05/KL16_web.pdf
KOŠŤÁLOVÁ, H. Čteme si a přemýšlíme o tom nahlas. Kritické listy [online]. 2002, 6 (zima), s. 12-17. Dostupné z: https://kritickemysleni.cz/wp-content/uploads/2021/01/KL_6_web.pdf
LAUFKOVÁ, V. Čtenářská gramotnost z pohledu rámcových a školních vzdělávacích programů. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání [online]. [b.r.], 2(1), 29—61. Dostupné z: https://pages.pedf.cuni.cz/sc25/files/2020/01/%c4%8cten%c3%a1%c5%99sk%c3%a1-gramotnost-z-pohledu-r%c3%a1mcov%c3%bdch-vzd%c4%9bl%c3%a1vac%c3%adch-a-%c5%a1koln%c3%adch-program%c5%af.pdf
METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. Čtenářská gramotnost z lingvodidaktického hlediska. V Ostravě: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2008.
MOCNÁ, D., PETERKA, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha, Litomyšl: Paseka 2004. (hesla k žánrům LPDM)
NEBESKÁ, I. Úvod do psycholingvistiky. Praha: H & H, 1992.
PETERKA, J. Teorie literatury pro učitele. Jíloviště: Mercury Music & Entertainment, 2007.
RABUŠICOVÁ, M. Gramotnost: staré téma v novém pohledu. Brno: Georgetown, 2002.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Praha: NÚV, 2021. Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/4982/
RAPHAELOVÁ, T. E., a AUOVÁ, K. H. QAR: Lepší porozumění a testování poznatků napříč věkovými kategoriemi a obsahovou náplní. Kritické listy [online]. 2006, 24 (podzim). Dostupné z http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=24
RIBOVICH, J. K. Developing comprehension of content material through strategies other than questioning. Paper presented at the International Reading Association Annual Convention, Miami Beach, Florida, May 2-6 1977 [online]. (ERIC Document Number ED 141 786). Dostupný z: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED141786.pdf
STARÝ, K. a LAUFKOVÁ, V. Kde žáci v polovině základního vzdělávání selhávají při porozumění čtenému polemickému textu. Pedagogika: časopis pro pedagogickou theorii a praxi [online]. Praha: Státní nakladatelství učebnic 1951-, 2015, 65(4), s. 392-412. Dostupné z: http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?attachment_id=11370&edmc=11370
ŠLAPAL, M., KOŠŤÁLOVÁ, H. a HAUSENBLAS, O. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. KVIC: Nový Jičín, 2012. [online]. Dostupné z www: http://www.kvic.cz/aktualita/2370/Metodika_rozvoje_ctenarstvi_a_ctenarske_gramotnosti
TOMPKINS, G. E. Literacy for the 21st Century. A Balanced Approach. USA: Pearson Edu-cation, 2006.
VAN DIJK, T. A., & KINTSCH, W. Strategies of Discourse Comprehension. New York: Acade-mic Press, 1983.
ZÍTKOVÁ, J. Tvořivá interpretace jako způsob poznávání literatury na základní škole. In Aktuální otázky literatury pro děti a mládež a její reflexe. Slavkov u Brna: BM Typo, 2007. Ladění (BM Typo).
Zprávy z mezinárodních výzkumů PIRLS a PISA - web ČŠI [online]. Dostupné z: https://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/PIRLS; https://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/PISA); PIACC - https://www.piaac.cz/
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK