Dialogový systém pro hlasové vytáčení
Název práce v češtině: | Dialogový systém pro hlasové vytáčení |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | A Dialogue System for Voice Dialing |
Klíčová slova: | dialogové systémy|hlasová aplikace|porozumění jazyku|zpracování přirozeného jazyka |
Klíčová slova anglicky: | dialogue systems|voice application|language understanding|natural language processing |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav formální a aplikované lingvistiky (32-UFAL) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. et Mgr. Ondřej Dušek, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 17.06.2021 |
Datum zadání: | 18.06.2021 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 29.06.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 10.09.2021 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 22.07.2021 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 22.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.09.2021 |
Oponenti: | Mgr. Michal Novák, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je implementovat dialogový systém pro hlasové vytáčení, schopný pracovat s telefonním seznamem a řešit víceznačnost dotazů.
Systém bude implementován jako aplikace pro operační systém Android s komunikací v češtině. Bude obsahovat moduly pro porozumění jazyku, řízení dialogu a generování odpovědi; hlasový vstup a výstup bude řešen pomocí externích nástrojů. Pro řízení dialogu a generování odpovědi budou použita pravidla nebo šablony. Modul porozumění jazyku bude komplexnější a použije 3 komponenty: 1) obecný klasifikátor intentu (cíle uživatelova sdělení) pomocí nástroje IBM Watson, 2) obecný statistický model pro vyhledání pojmenovaných entit (NER), 3) propojení výsledků NER s telefonním seznamem daného uživatele. Posledně jmenovaná komponenta integruje skloňování českých jmen a fuzzy vyhledávání, takže zvládne vyhledat různé morfologické formy jmen ze seznamu i jmen podobných (pro kompenzaci chyb z rozpoznávání řeči). Součástí práce bude jak implementace, tak vyhodnocení systému na testovací sadě i s testovacími uživateli. |
Seznam odborné literatury |
D. Jurafsky and J. H. Martin, “Chatbots and Dialogue Systems,” in Speech and Language Processing, 3rd ed. draft., 2020.
M. McTear, Conversational AI: Dialogue Systems, Conversational Agents, and Chatbots. Morgan & Claypool, 2021. M. McTear, Z. Callejas, and D. Griol, The Conversational Interface. Cham: Springer International Publishing, 2016. M. Straka, J. Straková, and J. Hajič, “Czech Text Processing with Contextual Embeddings: POS Tagging, Lemmatization, Parsing and NER,” in Text, Speech, and Dialogue, Ljubljana, Slovenia, Sep. 2019, pp. 137–150. J. Straková, M. Straka, and J. Hajič, “Open-Source Tools for Morphology, Lemmatization, POS Tagging and Named Entity Recognition,” in Proceedings of 52nd Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics: System Demonstrations, Baltimore, Maryland, Jun. 2014, pp. 13–18. V. I. Levenshtein, “Binary Codes Capable of Correcting Deletions, Insertions and Reversals,” Soviet Physics Doklady, vol. 10, no. 8, p. 707, 1966. |