Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Hmatám, chutnám, čichám, slyším, vidím, tvořím! Rozvíjení smyslové citlivosti výtvarnými aktivitami u žáků s mentálním postižením.
Název práce v češtině: Hmatám, chutnám, čichám, slyším, vidím, tvořím! Rozvíjení smyslové citlivosti výtvarnými aktivitami u žáků s mentálním postižením.
Název v anglickém jazyce: I feel, taste, smell, hear, see, create! Development of sensory sensitivity through artistic activities in pupils with mental disabilities.
Klíčová slova: speciální pedagogika, výtvarná výchova, žák/žákyně s mentálním postižením, rozvoj smyslové citlivosti
Klíčová slova anglicky: special pedagogy, art education, pupil with mental disability, development of sensory sensitivity
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Vedoucí / školitel: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 14.06.2021
Datum zadání: 22.06.2021
Datum a čas obhajoby: 07.09.2021 10:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R126, 126, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:12.07.2021
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2021
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
V teoretické části práce s oporou o současnou odbornou (teoretickou a didaktickou) literaturu uvede studentka význam smyslové citlivosti v dosahování vizuální gramotnosti u žáků s mentálním postižením. V didaktické části práce navrhne výtvarný projekt, jehož cílem bude rozvíjet smyslovou citlivost žáků s mentálním postižením. Projekt připraví a otestuje (v závislosti na situaci kolem nemoci Covid-19) ve vybrané základní škole speciální. Práce bude pojata jako kvalitativní deskriptivní sonda, základními metodami sběru dat bude pozorování a účast na výuce, archivace výtvarných prací žáků a záznamy žákovských výpovědí o jejich tvorbě, reflektivní bilance nebo deníky z výuky nebo z náslechů. Pro analýzu a vyhodnocení získaných dat použije metody konceptové analýzy. Studentka vybere a popíše konkrétní skupinu žáků, uvede charakteristiku jednotlivých dětí (při dodržení ochrany osobních údajů a etiky výzkumu) a pomocí pedagogické diagnostiky pro ně naformuluje vzdělávací cíle se zaměřením na rozvoj smyslové citlivosti. Realizované části projektu kriticky reflektuje a vyhodnotí.
Seznam odborné literatury
Finková, D. (2011). Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci.
Fulková, M. (2008). Diskurz umění a vzdělávání. Praha, H+H.
Roeselová, V. (1997). Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha, Sarah.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením: [se změnami provedenými k 1.9.2005]. (2006). [Praha]: Národní institut pro další vzdělávání.
Slavík, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově. Praha, Karolinum.
Slavík, J.; Dytrtová, K.; Fulková, M. (2010) Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Praha, Univerzita Karlova – Pedagogická fakulta
Šobáňová, P. et al. (2018) Tvoříme společně. Metodika pro výtvarnou výchovu s proinkluzivními přístupy k uměleckému vzdělávání. Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci.
Uždil, J. (2002). Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Portál.
Zicha, Z. (1981) Úvod do speciální výtvarné výchovy. Praha, Univerzita Karlova.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK