Distanční vzdělávání z pohledu pedagoga na 1. stupně ZŠ
Název práce v češtině: | Distanční vzdělávání z pohledu pedagoga na 1. stupně ZŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Teacher Perspective on Distance Learning at Primary School |
Klíčová slova: | Distanční vzdělávání, e-learning, akční výzkum, informační systém, reflexe |
Klíčová slova anglicky: | Distance education, e-learning, action research, information system, reflection |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 06.06.2021 |
Datum zadání: | 06.06.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2021 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Myslíkova 7, Praha 1, M209, pedagogická laboratoř |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2021 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se zabývá tématem distančního vzdělávání, a to formou akčního výzkumu (vybraná základní škola, 4.-5. ročník). Budou popsány struktury řízení distančního vzdělávání, vybrané metody výuky, jako jsou tvorba studijní materiálů (distančních opor), zpřístupnění těchto materiálů žákům a získávání oboustranné zpětné vazby, tedy pedagogickým a didaktickým aspektům distančního vzdělávání včetně srovnání odlišností mezi obdobím jarní distanční výuky (březen až červen 2020) a podzimní fází distanční výuky (říjen až prosinec 2020). V práci bude porovnáváno období počátku distanční výuky (jaro 2020) s dobou druhé fáze distanční výuky (podzim 2020). Budou zde porovnány výkony dvou vybraných žáku a vliv distanční výuky na jejich výkon od ledna 2020 do prosince 2020.
V rámci zachování triangulace dat bude využito několik metod sběru dat (analýza dokumentů, dotazník pro rodiče, pozorování, sebereflexe). Autorka bude pravidelně konzultovat pojetí a výsledky své práce. |
Seznam odborné literatury |
ČERNÝ, Michal, Dagmar CHYTKOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ a Gabriela ŠIMKOVÁ. Distanční vzdělávání pro učitele. Brno: Flow, 2015. ISBN 978-80-905480-7-7.
ČERNÝ, Michal. Technika překonala všechny vzdálenosti, avšak nevytvořila žádnou blízkost. Pedagogická orientace, [S.l.], v. 30, n. 2, p. 287–295, dec. 2020. ISSN 1805-9511. Dostupné na: <https://journals.muni.cz/pedor/article/view/14148>. Datum přístupu: 06 june 2021 doi:http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2020-2-287. FRK, B.:E-learning a online vzdelávanie. In:Pedagogika.sk [online], 2010,roč. 1, č. 2,s.107-122. Dostupné z: < http://www. casopispedagogika.sk > ISSN 1338-0982 FROMBERGEROVÁ, Anna. Distanční vzdělávání v době pandemie pohledem čtyř účastníků vzdělávacího procesu. Pedagogická orientace, [S.l.], v. 30, n. 2, p. 221–230, dec. 2020. ISSN 1805-9511. Dostupné na: <https://journals.muni.cz/pedor/article/view/14141>. Datum přístupu: 06 june 2021 doi:http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2020-2-221. KOPECKÝ, K.: E-learning (nejen) pro pedagogy.1 vyd. Olomouc: Hanex, 2006. ISBN 80-85783-50-9. MINAŘÍKOVÁ, Eva. Uzavření škol: jiný příběh se stejným nadpisem? Zkušenosti ze tří zemí. Pedagogická orientace, [S.l.], v. 30, n. 2, p. 302–307, dec. 2020. ISSN 1805-9511. Dostupné na: <https://journals.muni.cz/pedor/article/view/14150>. Datum přístupu: 06 june 2021 doi:http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2020-2-302. MŠMT. METODICKÉ DOPORUČENÍ PRO VZDĚLÁVÁNÍ DISTANČNÍM ZPŮSOBEM. Praha:MŠMT, 2020. MŠMT, Principy a zásady úspěšného vzdělávání na dálku: https://t.ly/TZed MŠMT, Informace o mimořádných prostředcích na ICT: https://t.ly/r31f 9 věcí, kterými by se online výuka měla lišit od běžné výuky ve třídě: https://t.ly/fcjA NEUMAJER, O. Vzdělávání na dálku přináší zmatky v pojmech. Řízení školy. Praha: Wolters Kluwer, 2020, roč. 17, č. 11, s. 15–17. ISSN 1214-8679. ROKOS, Lukáš; VANČURA, Michal. Distanční výuka při opatřeních spojených s koronavirovou pandemií – pohled očima učitelů, žáků a jejich rodičů. Pedagogická orientace, [S.l.], v. 30, n. 2, p. 122–155, dec. 2020. ISSN 1805-9511. Dostupné na: <https://journals.muni.cz/pedor/article/view/14136>. Datum přístupu: 06 june 2021 doi:http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2020-2-122. ZOUNEK, J.: E-learning –jedna zpodob učení vmoderní společnosti.Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5123-2ZOUNEK, J., SUDICKÝ, P.: E-learning: učení (se) sonline technologiemi. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2012. ISBN 978-80-7357-903-6 |