Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Historický vývoj primárního vzdělávání v Polné ve světle archivních pramenů.
Název práce v češtině: Historický vývoj primárního vzdělávání v Polné ve světle archivních pramenů.
Název v anglickém jazyce: Historical development of primary education in Polná in the light of archival sources.
Klíčová slova: historický vývoj, primární vzdělávání, školské zákony, archivní materiály (školní kroniky, pamětnice), Polná, rozhovory s pamětníky
Klíčová slova anglicky: historical development, primary education, education acts, archival materials (school chronicles, memorial books), Polná, dialogues with contemporary witnesses
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 28.05.2021
Datum zadání: 28.05.2021
Datum a čas obhajoby: 18.05.2022 10:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1
Datum odevzdání elektronické podoby:16.04.2022
Datum proběhlé obhajoby: 18.05.2022
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
 
 
 
Ocenění:Práce byla navržena na ocenění
Zásady pro vypracování
1. Historický kontext obce a regionu.
2. Legislativa k primárnímu školství ve sledovaném období.
3. Historie školství v regionu.
4. Vývoj školy v Polné na základě primárních pramenů, zvláště školních kronik.
5. Konkrétní specifika školY
a) počet žáků, počet tříd, ředitelé, učitelský sbor
b) zdravotní péče o žáky
c) oslavy a výročí, mimořádné události ve škole
6. Rozhovory s pamětníky.
Seznam odborné literatury
VANĚK, M., MÜCKE, P. Třetí strana trojúhelníku: teorie a praxe orální historie. Praha: Fakulta humanitních studií UK v Praze,
2011. ISBN 978-80-87398-22-7.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6
ČEJKA, J. a kol. Polná 1242-1992. Polná: Městský úřad v Polné, 1992.
POJMON, F. Polná. Popis dějepisný, místopisný a statistický. Polná, 1991.
VÁŇOVÁ, R. Vývoj počátečního školství v českých zemích. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986.
Další prameny:
SOA v Jihlavě - fond školy v Polné
Městské muzeum Polná -fond Staré školy, pozůstalosti učitelů)
Předběžná náplň práce
Diplomová práce je historického charakteru. Zabývá se vývojem primárního vzdělávání ve městě Polná v letech 1873–1952. Práce se skládá ze dvou částí. V teoretické části práce je zmapován historický vývoj primárního stupně školy v Polné v letech 1873–1952, vývoj školy je zasazen do historického vývoje města, potažmo regionu, a jsou zde uvedena historická specifika primárního stupně školy na základě školních kronik a dalších pramenů archivní povahy. Metodologicky se teoretická část práce opírá o historickou metodu, historicko-srovnávací metodu, práci s dokumenty, analýzu a syntézu. V teoretické části práce autorka vychází z materie, kterou uchovává ve své odborné knihovně a sbírkovém fondu jak Městské muzeum Polná, tak i Státní okresní archiv Jihlava. Diplomová práce rovněž vychází z odborné literatury, která byla historii města v průběhu času věnována. Teoretická část práce je podpořena praktickou částí, která je tvořena rozhovory s pamětníky žáky, kteří školu v Polné v závěrečné etapě sledovaného období navštěvovali, a pamětníkem učitelem, který ve škole ve sledované době učil. Vzpomínky pamětníků umožňují nahlédnout do vybraného úseku historie polenské školy na základě vzpomínek narátorů. Praktická část diplomové práce je založena na kvalitativním výzkumu. Pro získání vzpomínek pamětníků byla využita metoda orální historie, konkrétně se v práci pracuje s řízenými rozhovory pamětníků. Žijící pamětníci jsou však schopni dosvědčit pouze závěrečnou etapu sledované historie polenské školy.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The diploma thesis is of a historical character. It deals with the development of primary education in Polná in the years 1873–1952. The thesis consists of two parts. The theoretical part describes the historical development of the primary school in Polná in the chosen historical period and how it was influenced by the historical development of the town Polná and the region. Included in this part are the historical specifics of the school based on the school chronicles and other archival materials. The methodology of the theoretical part is based on the historical method, the historical-comparative method, work with documents, analysis, and synthesis. In the theoretical part of the thesis, the materials that are preserved in the library and collection of the Museum Polná were used, as well as the materials preserved in the State District Archive Jihlava. The diploma thesis is also based on the expert literature which was written about the history of the town over time. The theoretical part is supported by the practical part, which is composed of interviews with contemporary witnesses, pupils who attended school in Polná in the final phase of the observed period and a teacher who taught at this school in the chosen period. These narrators provide us with insight into the history of the school based on their experiences and memories. The practical part is based on qualitative research. The oral history method was used to obtain the memories of the contemporary witnesses, generally by using structured interviews. The living witnesses are only able to attest to the final phase of the history of the Polná school in the chosen period.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK