Doplněk - komparace odborného a školského pojetí
Název práce v češtině: | Doplněk - komparace odborného a školského pojetí |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Complement - The Comparison of Academic and School Conception |
Klíčová slova: | český jazyk, doplněk, komunikačně pojatá výchova, konstruktivismus, výuka doplňku, návrh lekcí |
Klíčová slova anglicky: | Czech language, complement, communicative teaching, constructivism, teaching of complement, lesson plans |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra českého jazyka (41-KCJ) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 27.05.2021 |
Datum zadání: | 27.05.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2023 08:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R216, 216, 2. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.07.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2023 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | doc. PhDr. Milada Hirschová, DSc. |
Zásady pro vypracování |
Student provede samostatnou rešerši odborných zdrojů a sestaví databázi literatury.
Provede excerpci literatury pro teoretickou a metodologickou část a vyvodí závěry ve vztahu k práci. Práce bude podrobena důkladné jazykové a formální korektuře. Student provede důkladnou kontrolu citačního aparátu. Diplomant zodpovídá za to, že veškerá použitá literatura je řádně citována v textu a v seznamu literatury. |
Seznam odborné literatury |
Čechová, M., Styblík, V. (1998). Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a pro studenty učitelství. Praha: SPN-pedagogické nakladatelství.
Daneš, František, a kol. (1987). Mluvnice češtiny III. Praha: Academia. Grepl, M., Karlík, P. (1986). Skladba spisovné češtiny. SPN, Praha. Grepl, M., Karlík, P. (2008). Skladba češtiny. Olomouc: Votobia Grepl, M., Karlík, P. (1998). Skladba češtiny. Olomouc: Votobia. Hirschová, M. (1993). Postavení tzv. doplňku ve stavbě věty a v soustavě větných členů. In Komenda, S. (ed.), Studia Bohemica 6, 71–75. Mátlová, V. & Štěpáník, S. (2020). Kognitivně-komunikační pojetí výuky českého jazyka na střední škole. In Greger, D., Simonová, J., Chvál, M. & Straková, J. ed., Když výzkum mění praxi: deset příběhů učitelů a akademiků zapojených do akčního výzkumu (s. 111–126) Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. Dostupné online: https://pages.pedf.cuni.cz/uvrv/files/2021/01/Kdyz_vyzkum_meni_praxi_text_knihy.pdf Panevová, J. a kol. (2014):Mluvnice současné češtiny 2. Praha: Karolinum Příruční mluvnice češtiny (1995). Praha, NLN. Svoboda, K. (1969). Poznámky k problematice doplňku. SaS 30, 309–320. Šmejkalová, M. (2015). Didaktika českého jazyka. In Stuchlíková, I., Janík, T. & Beneš, Z. et al. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy (s. 17–40). Brno: Masarykova univerzita. Štěpáník, S. (2018/2019). Kognitivně-komunikační princip jako základní východisko výuky českého jazyka: Communicative and Functional Principles as a Ground for Teaching Czech. Český jazyk a literatura. 1950-, 69(5), 214-223. Štěpáník, S. (2019). Společné výzvy, společná řešení, společné prespektivy – závěr. In Štěpáník, S., Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi. (s. 212–218) Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. Štěpáník, S. (2019). Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi. Praha: Karolinum. Štěpáník, S. (2020a) Konstruktivistické a kognitivně-komunikační paradigma jako východisko koncepce výuky českého jazyka: A constructivist and cognitive-communicative paradigm as the basis of the conception of Czech language instruction. Pedagogika: časopis pro pedagogickou theorii a praxi.70(1), 5-28. Štěpáník, S. (2020b). Výuka češtiny mezi tradicí a inovací. Praha: Academia. Uličný, O. (1969). K syntaktické a transformační charakteristice doplňku. SaS 30, 11–22. Uličný, O. (1970). Ještě k pojetí doplňku. SaS 31, 271–278. |
Předběžná náplň práce |
Prostudování možných informačních zdrojů.
Vymezení výzkumného problému a stanovení cílů. Stanovení a příprava výzkumných nástrojů. Realizace výzkumu, analýza získaného materiálu, vyvození závěrů. |