Rozvoj psychosociálních dovedností u mimořádně intelektově nadaných dětí na prvním stupni základních škol
Název práce v češtině: | Rozvoj psychosociálních dovedností u mimořádně intelektově nadaných dětí na prvním stupni základních škol |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Development of Psycho-social Skills of Intellectually Gifted Children in Early Primary School |
Klíčová slova: | mimořádně intelektově nadané děti, základní škola, psychosociální dovednosti |
Klíčová slova anglicky: | intellectually gifted children, primary school, psychosocial skills |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | HTF - Katedra učitelství (28-08) |
Vedoucí / školitel: | PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 26.05.2021 |
Datum zadání: | 26.05.2021 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 26.05.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 21.06.2023 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 05.05.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.06.2023 |
Oponenti: | doc. Pavlína Janošová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se zabývá analýzou vybraných psychosociálních dovedností u mimořádně intelektově nadaných dětí na prvním stupni základní školy. Nejprve definuje pojmy inteligence, nadání, talent a mimořádně intelektově nadané děti z pohledu různých autorů. Následně se zaměřuje na typické charakteristické rysy mimořádně intelektově nadaných dětí a na specifika práce s mimořádně intelektově nadanými dětmi na prvním stupni základních škol s ohledem na jejich odlišnosti v oblasti psychosociální a emoční. Pozornost je věnována zejména schopnost těchto dětí pracovat s chybou, zapojovat se do skupinové práce, zvládat perfekcionismus, soutěživost a prohru. Na tyto psychosociální dovednosti se zaměřil i výzkum pěti mimořádně intelektově nadaných dětí v páté třídě základní školy ve druhé části bakalářské práce, který zahrnoval dvoutýdenní pozorování ve třídě a následné hloubkové rozhovory s žáky, jejich rodiči a učitelkou třídy. Výsledky pozorování a rozhovorů byly zpracovány pomocí metody interpretativní fenomenologické analýzy. |
Seznam odborné literatury |
ATKINSON, R. L.; ATKINSON R. C.; SMITH E. E., a kol. Psychologie. 2. aktualizované vydání, Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-640-3
Bailey, Richard a kol. Improving the Educational Achievement of Gifted and Talented Students: A Systematic Review. Talent Development and Excellence [online]. 2012, Volume 4, Number 1, 2012, s. 33-48 [cit. 2023-04-18] Centrum nadání. Fořtíkův seznam [online]. [cit. 2023-04-18]. Dostupné z:http://www.centrumnadani.cz/fortikuv-seznam/seznam-skol.html Drlíková, Lenka. Teorie mnohočetných inteligencí ve výuce anglického jazyka na 1. stupni ZŠ. Praha 2011. Diplomová práce. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy FOŘTÍKOVÁ, Jitka. Talent a nadání. Jejich rozvoj ve volném čase. Praha: Národní institut dětí a mládeže, 2009. ISBN 978-80-86784-75-5 FOŘTÍKOVÁ, Jitka. Jak učit nadané děti? Hlavně žádné úkoly navíc. Eduzin [online]. 20.5.2022. [cit. 2023-04-18]. Dostupné z:https://eduzin.cz/wp/2022/05/20/jak-ucit-nadane-deti-hlavne-zadne-ukoly-navic/ Fořtíková, Jitka a Václav Fořtík. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0969-0 FREEMAN, Joan. Emotional Problems of the Gifted Child. Journal of Child Psychology and Psychiatry [online]. 1983, Vol. 24, Issue 3, s. 481-485, [cit. 2023-04-18]. Dostupné z: https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1983.tb00123.x FREEMAN, Joan. The Emotional Development of Gifted and Talented Children, Gifted and Talented International [online]. 2006, Volume 21, Issue 2, s. 20-28, [cit. 2023-04-18]. Dostupné z: DOI: 10.1080/15332276.2006.11673472 FREEMAN, Joan. The long-term effects of families and educational provision on gifted children, Educational and Child Psychology [online]. 2013, Volume 30, Issue 2, s. 7-17, [cit. 2023-04-18]. Dostupné z: http://meganmullaney.weebly.com/uploads/2/2/1/8/22184284/lteffectsoffamilies.pdf GARN, Alex C. and Jennifer L. JOLLY. High Ability Student´s Voices on Learning Motivation. Journal of Advanced Academics [online]. 2013, Volume. 25, Issue 1. [cit. 2023-04-18]. Dostupné z:https://doi.org/10.1177/1932202X135132 Havigerová, Jana Marie. Pět pohledů na nadání. Praha: Grada, 2012. ISBN: 978-80-247-3857-4 HORNSTRA, Lisette, Anouke BAKX, Sven MATHIJSSEN and Jaap J.A. DENISSEN. Motivating gifted and non-gifted students in regular primary schools: A self-determination perspective. Learning and Individual Differences [online]. 2020, Volume 80, [cit. 2023-04-18]. Dostupné z:https://doi.org/10.1016/j.lindif.2020.101871 HŘÍBKOVÁ, Lenka. Základní témata problematiky nadaných. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2007, ISBN 978-80-86723-25-9 HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-1998-6 HŘÍBKOVÁ, Lenka. Kognitivní přístup k nadání: od L.M.Termana k modelu nadání R.J.Sternbera, Psychologické dny: Já & my a oni [online]. [cit. 2023-04-18]. Dostupné zhttps://cmpsy.cz/files/pd/2008/pdf/hribkova.pdf JURÁŠKOVÁ, Jana. Základy pedagogiky nadaných. Praha: Institut pedagogicko- psychologického poradenství ČR, 2003. ISBN 80-86856-19-4 Koncepce podpory rozvoje nadání a péče o nadané na období let 2014-2020 [online]. [cit. 2023-04-18]. Dostupné z:http://archiv-nuv.npi.cz/uploads/rovne_prilezitosti_..ve_vzdelavani/nadani/legislativa/koncepce_podpory_rozvoje_nadani_2014_2020.pdf Kovářová, Renata a Iva Klugová. Edukace nadaných dětí a žáků. Praha: Synergie, 2009. ISBN 978-80-7368-430-3 MACHŮ, Eva. Rozpoznávání a vzdělávání rozumově nadaných dětí v běžné třídě základní školy: příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-3979-5 MACHŮ, Eva. Nadaný žák. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-197-3 MENSA České Republiky. [online]. [cit. 2023-04-18]. Dostupné z:www.mensa.cz MÖNKS, Franz. J. a Irene H. YPENBURG. Nadané dítě. Praha: Grada, 2002. ISBN 8024704455 MUSIL, Miroslav. Cesty k nadaniu. Bratislava: Smena, 1985. ISBN 73-041-85 NEUMEISTER, Kristie Speirs. Perfectionism in gifted students: an overview of current research. Gifted Education International [online]. 2007, Volume 23, s. 254-263, [cit. 2023-04-18]. Dostupné z:https://doi.org/10.1177/026142940702300306 NPI. Nadané a mimořádně nadané děti – opomíjená skupina se speciálními vzdělávacími potřebami. NPI. Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi [online]. 14.7.2020, [cit. 2023-04-18]. Dostupné z:http://www.inkluzevpraxi.cz/kategorie-pedagog/2068-nadane-a-mimoradne-nadane-deti-opomijena-skupina-se-specialnimi-vzdelavacimi-potrebami NPI. Portál talentovani.cz. [online]. [cit. 2023-04-18]. Dostupné z:www.talentovani.cz ODYSSEA. Lekce OSV [online]. [cit. 2023-04-18]. Dostupné z:http://www.odyssea.cz/metodiky-osv/lekce-osv PLIČKOVÁ, Michaela. Pojetí nadání III: Tvůrčí talent, kognitivní nadání a další oblasti. Talentovani.cz [online]. 2013 [cit. 2023-04-18]. Dostupné z:https://talentovani.cz/o-nadani-a-nadanych/-/asset_publisher/wE1N/content/pojeti-nadani-iii-tvurci-talent-kognitivni-nadani-a-dalsi-oblasti PLÍHALOVÁ, Monika. Péče o nadané dítě. Olomouc. 2021. Diplomová práce. Katedra psychologie, Filosofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci PORTEŠOVÁ, Šárka. Multidimenzionální modely talentu a nadání. Nadané děti [online] 2021 [cit. 2023-04-18]. Dostupné zhttps://www.nadanedeti.cz/odborne-zdroje-clanky-modely-nadani PORTEŠOVÁ, Šárka a Ivana POLEDŇÁKOVÁ. Rozumově nadaní studenti s poruchou učení: Cesty od školních výkonových paradoxů k úspěchu. Brno: Masarykova univerzita, 2016 Qiido (n.d.). Kdo je MiND dítě. Qiido [online]. [cit. 2023-04-18] Dostupné z:https://www.qiido.cz/kdo-je-mind-dite/ RABOCH, Jiří a Pavel PAVLOVSKÝ. Psychiatrie. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-1985-9 ŘICHÁČEK, T., ČERMÁK, I. a R. HYTYCH. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita, 2013 SEJVALOVÁ, Jitka. Klíčové teorie nadání a jejich aplikace v práci s mimořádně nadanými žáky. Metodický portál, 2004 (a) [online]. [cit. 2023-04-18] Dostupné z: /https://clanky.rvp.cz/clanek/c/GUB/19/KLICOVE-TEORIE-NADANI-A-JEJICH-APLIKACE-V-PRACI-S-MIMORADNE-NADANYMI-ZAKY.html SEJVALOVÁ, Jitka. Proč by měl být učitel občanské výchovy informován o identifikaci nadání a nadprůměrné inteligenci?, NPI [online]. 30.6.2004 (2004 b), [cit. 2023-04-18] Dostupné z:https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/6/PROC-BY-MEL-BYT-UCITEL-OBCANSKE-VYCHOVY-INFORMOVAN-O-IDENTIFIKACI-NADANI-A-NADPRUMERNE-INTELIGENCI.html SMITH, Jonathan A., Paul FLOWERS and Michael LARKIN. Interpretative Phenomenological Analysis. Theory, Method and Research. London: Sage, Second Edition, 2009 STAŇKOVÁ, Zuzana. Metody a formy vzdělávání nadaných žáků. Praha, 2014. Disertační práce. Pedagogická fakulta. Univerzita Karlova v Praze ŠNAJDROVÁ, Lenka. Kolik existuje typů inteligence. MENSA ČR [online]. 2013 [cit. 2023-04-18]. Dostupné z:https://deti.mensa.cz/index.php?pg=home--aktualni-deni&aid=260 Společnost pro talent a nadání,www.talent-nadani.cz ŠTEFÁČKOVÁ, Andrea, Jak včas rozpoznat intelektově nadané dítě, Řízení školy online [online]. 25.2.2020. [cit. 2023-04-18]. Dostupné z:https://www.rizeniskoly.cz/aktuality/jak-vcas-rozpoznat-intelektove-nadane-dite.a-6423.html Stehlíková, Monika. Nadané dítě. Jak mu pomoci ke štěstí a úspěchu. Praha: Grada, 2022. ISBN 978-80-271-0512-0 VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1 VONDRÁKOVÁ, Eva. RVP ZV a zkušenosti s nadanými a mimořádně nadanými žáky na 1. stupni ZŠ, RVP. 7.7.2006, [online]. [cit. 2023-04-18]. Dostupné z:https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/630/rvp-zv-a-zkusenosti-s-nadanymi-a-mimoradne-nadanymi-zaky-na-1.-stupni-zs.html/ Vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných [online]. [cit. 2023-04-18]. Dostupné z:https://www.msmt.cz/uploads/Vyhlaska_c._272016_Sb._o_vzdelavani_zaku_se_specialnimi_vzdelavacimi_potrebami_a_zaku_nadanych.pdf WEBB, James T. Péče o socio-emoční vývoj nadaných dětí. Svět nadání, 2018, číslo 2, ročník VII., s. 2-30 WILLING, Carla. Introducing Qualitative Research in Psychology: Adventures in Theory and Method, Open University Press, 2001 Zákon č. 561/2004 Sb. Ze dne 24. září 2004 o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (Školský zákon) [online]. [cit. 2023-04-18]. Dostupné z:https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-561 |