Didaktické zpracování tématu struktura společnosti v rámci občanského a společenskovědního základu na středních školách
Název práce v češtině: | Didaktické zpracování tématu struktura společnosti v rámci občanského a společenskovědního základu na středních školách |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Didactic elaboration the topic structure of society in the social sciences at upper secondary school |
Klíčová slova: | analýza, konstruktivismus, kurikulum, sociální třída, struktura společnosti |
Klíčová slova anglicky: | analysis, constructivism, curriculum, social class, structure of society |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF) |
Vedoucí / školitel: | Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 11.02.2021 |
Datum zadání: | 11.04.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 24.05.2021 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R208, 208, 2. patro, vlevo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 17.04.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.05.2021 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Ondřej Lánský, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce představí zakotvení tématu v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia a analyzuje jeho rozpracování ve vybraných školních vzdělávacích programech a učebnicích. Představí pojetí tématu ve vybraných zahraničních kurikulech vyšší sekundární školy a porovná je s naší vzdělávací praxí. S využitím podnětů ze zahraničí a výsledků výzkumů české společnosti navrhne vlastní vyučovací postup pro střední školy. |
Seznam odborné literatury |
DVOŘÁK, Dominik, Jakub HOLEC a Michaela DVOŘÁKOVÁ. Kurikulum školního vzdělávání: zahraniční reformy v 21. století. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. ISBN 978-80-7603-017-6.
GIDDENS, Anthony. Sociologie. Praha: Argo, 2013. ISBN 978-80-257-0807-1. KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 9788073675714. KOLÁŘOVÁ, Marta a Kateřina VOJTÍŠKOVÁ. Vnímání a utváření sociálních distancí a třídních nerovností v české společnosti. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2008. ISBN 978-80-7330-155-2. PROKOP, Daniel. Slepé skvrny: o chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. Druhé, rozšířené vydání. Brno: Host, 2020. ISBN 978-80-275-0308-7. PROKOP, Daniel, Paulína TABERY a Martin BUCHTÍK, ed. Rozděleni svobodou. Česká společnost po 30 letech. Praha: Radioservis, a.s., 2019. ISBN 978-80-88286-08-0. SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7. ŠAFR, Jiří. Životní styl a sociální třídy: vytváření symbolické kulturní hranice diferenciací vkusu a spotřeby. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2008. ISBN 978-80-7330-154-5. HAMPLOVÁ, Dana a Tomáš KATRŇÁK, ed. Na vzdělání záleží: jak vzdělanostní rozdíly ovlivňují osudy lidí v české společnosti. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2018. Sociologická řada. ISBN 978-80-7325-457-5. |