Krátkodobý efekt používání chytrého telefonu na aktivní selektivní zrakovou pozornost
Název práce v češtině: | Krátkodobý efekt používání chytrého telefonu na aktivní selektivní zrakovou pozornost |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The short-time effect of smartphone usage on active selective visual atenttion |
Klíčová slova: | Pozornost, selektivní zraková pozornost, d2 test, chytrý telefon, sport |
Klíčová slova anglicky: | Attention, selective visual attention, d2 test, smartphone, sport |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Klinika rehabilitace a tělovýchovného lékařství (13-432) |
Vedoucí / školitel: | MUDr. Viktor Veselý |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 25.03.2021 |
Datum zadání: | 23.07.2021 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 24.05.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 16.06.2022 08:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 16.05.2022 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 16.05.2022 |
Do kdy má student odevzdat: | 16.05.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 16.06.2022 |
Oponenti: | Mgr. Klára Kučerová, Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
AL-FURAIH, Suad A. A. a Hamed M. AL-AWIDI, 2021. Fear of missing out (FoMO) among undergraduate students in relation to attention distraction and learning disengagement in lectures. Education and Information Technologies [online]. 26(2), 2355-2373 [cit. 2022-04-13]. ISSN 1360-2357. Dostupné z: doi:10.1007/s10639-020-10361-7
ARGIN, Gorsev, Burak PAK a Handan TURKOGLU, 2020. Between Post-Flâneur and Smartphone Zombie: Smartphone Users’ Altering Visual Attention and Walking Behavior in Public Space. ISPRS International Journal of Geo-Information [online]. 9(12), 1-26 [cit. 2022-04-15]. ISSN 2220-9964. Dostupné z: doi:10.3390/ijgi9120700 ATKINSON, Rita L., 1995. Psychologie. 1. vydání. Praha: Victoria Publishing. ISBN 80-856-0535-X. BAKER, Joseph M. et al., 2021. Evaluation of smartphone interactions on drivers’ brain function and vehicle control in an immersive simulated environment. Scientific Reports [online]. 11(1), 1-14 [cit. 2022-04-16]. ISSN 2045-2322. Dostupné z: doi:10.1038/s41598-021-81208-5 BAREŠ, Martin, 2011. Kognitivní evokované potenciály. Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie [online]. 2011(5), 508-517 [cit. 2022-04-10]. Dostupné z: https://www.csnn.eu/casopisy/ceska-slovenska-neurologie/2011-5-1/kognitivni-evokovane-potencialy-36052 BRÁZDIL, Milan, 2002. Neglect syndrom a "příznak skrytého vidění". Neurologie pro praxi [online]. (3), 146-148 [cit. 2022-04-29]. Dostupné z: https://www.neurologiepropraxi.cz/pdfs/neu/2002/03/08.pdf BRICKENKAMP, Rolf a Eric ZILLMER, Karel BALCAR, 2000. Test pozornosti d2. 1. vydání. Praha: Testcentrum, s.r.o. ISBN 80-86471-00-4. BROŽEK, Luba, 2017. Pozornost. KULIŠŤÁK, Petr. Klinická neuropsychologie v praxi. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, s. 97-118. ISBN 978-80-246-3068-7. CANALE, Natale et al., 2019. Emotion-related impulsivity moderates the cognitive interference effect of smartphone availability on working memory. Scientific Reports [online]. 9(1), 1-10 [cit. 2022-04-13]. ISSN 2045-2322. Dostupné z: doi:10.1038/s41598-019-54911-7 COHEN, Rhonda., 2016. Sport Psychology: Optimising Human Performance. London: Bloomsbury Publishing Plc, 1 online resource (225 pages). ISBN 1-4081-8217-3. COOPER, Eric a James JUOLA, 1990. The control of visual attention using multiple target features. Acta Psychologica [online]. 75(2), 139-151 [cit. 2022-03-20]. ISSN 00016918. Dostupné z: doi:10.1016/0001-6918(90)90083-R ČÁP, Jan, 2001. Psychologie pro učitele. 2. nezm. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-717-8463-X. DAVID, Prabu et al., 2015. Mobile phone distraction while studying. New media & society [online]. 17(10), 1661-1679 [cit. 2022-04-13]. ISSN 1461-4448. Dostupné z: doi:10.1177/1461444814531692 DORAZILOVÁ, Aneta, 2014. Psychologie obecná a osobnosti. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-441-0. DOZZA, Marco, Carol A.C. FLANNAGAN a James R. SAYER, 2015. Real-world effects of using a phone while driving on lateral and longitudinal control of vehicles. Journal of Safety Research [online]. 55, 81-87 [cit. 2022-04-16]. ISSN 00224375. Dostupné z: doi:10.1016/j.jsr.2015.09.005 ERIKSEN, Charles a James ST. JAMES, 1986. Visual attention within and around the field of focal attention: A zoom lens model. Perception & Psychophysics [online]. 40(4), 225-240 [cit. 2022-03-26]. ISSN 0031-5117. Dostupné z: doi:10.3758/BF03211502 EYSENCK, Michael a Mark KEANE, 2008. Kognitivní psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia. ISBN 978-80-200-1559-4. FABIANOVÁ, Martina, 2019. Souvislost mezi výkonem v Anti-saccade task a testech Go/No-go task a Stop-signal task. Brno. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Psychologický ústav. Vedoucí práce Mgr. Čeněk Šašinka, Ph.D. GABRHEL, Vít, 2014. Test pozornosti d2: Recenze metody. TESTFÓRUM [online]. 3(4), 31-36 [cit. 2022-05-01]. ISSN 1805-9147. Dostupné z: doi:10.5817/TF2014-4-26 GARCÍA-REDONDO, Patricia et al., 2019. Serious Games and Their Effect Improving Attention in Students with Learning Disabilities. International Journal of Environmental Research and Public Health [online]. 16(14), 1-12 [cit. 2022-04-15]. ISSN 1660-4601. Dostupné z: doi:10.3390/ijerph16142480 GEORGE, Madeleine J. et al., 2021. Frequency of Text Messaging and Adolescents' Mental Health Symptoms Across 4 Years of High School. Journal of Adolescent Health [online]. 68(2), 324-330 [cit. 2022-04-07]. ISSN 1054139X. Dostupné z: doi:10.1016/j.jadohealth.2020.06.012 GUPTA, Naveenta, Sonia GARG a Khushdeep ARORA, 2016. Pattern of mobile phone usage and its effects on psychological health, sleep, and academic performance in students of a medical university. National Journal of Physiology, Pharmacy and Pharmacology [online]. 6(2), 132-139 [cit. 2022-04-07]. ISSN 2320-4672. Dostupné z: doi:10.5455/njppp.2016.6.0311201599 HADAR, Aviad et al., 2017. Answering the missed call: Initial exploration of cognitive and electrophysiological changes associated with smartphone use and abuse. PLOS ONE [online]. 12(7) [cit. 2022-04-07]. ISSN 1932-6203. Dostupné z: doi:10.1371/journal.pone.0180094 HARTMANN, Matthias et al., 2020. Does a smartphone on the desk drain our brain? No evidence of cognitive costs due to smartphone presence in a short-term and prospective memory task. Consciousness and Cognition [online]. 86, 1-16 [cit. 2022-04-13]. ISSN 10538100. Dostupné z: doi:10.1016/j.concog.2020.103033 HUEMER, Anja Katharina et al., 2018. Systematic review of observational studies on secondary task engagement while driving. Accident analysis & prevention [online]. 119, 225-236 [cit. 2022-04-29]. ISSN 00014575. Dostupné z: doi:10.1016/j.aap.2018.07.017 CHALUPA, Bohumír, 1970. Problematika výzkumů pozornosti v současné psychologii. [Brno: Univerzita J.E. Purkyně]. CHEN, Ping-Ling a Chih-Wei PAI, 2018. Pedestrian smartphone overuse and inattentional blindness: an observational study in Taipei, Taiwan. BMC Public Health [online]. 18(1), 1-10 [cit. 2022-04-15]. ISSN 1471-2458. Dostupné z: doi:10.1186/s12889-018-6163-5 IFEANYI, Peter a Josua Ebere CHUKWUERE, 2018. The impact of using smartphones on the academic performance of undergraduate students. Knowledge Management & E-Learning [online]. 10(3), 290-308 [cit. 2022-04-07]. ISSN 20737904. Dostupné z: doi:10.34105/j.kmel.2018.10.017 KASSIN, Saul M., 2007. Psychologie. Vyd. 1. Brno: Computer Press. ISBN isbn978-80-251-1716-3. KASSIN, Saul M., 2007. Psychologie. Vyd. 1. Brno: Computer Press. ISBN isbn978-80-251-1716-3. KLEMPÍŘ, Ondřej, 2016. Analýza využití spektroskopie v blízké infračervené oblasti pro hodnocení tíže Parkinsonovy nemoci. Kladno. Diplomová práce. České vysoké učení technické, Fakulta biomedicínského inženýrství, Katedra přírodovědných oborů. Vedoucí práce Mgr. Radim Krupička, Ph.D. KOCYIGIT, Simge et al., 2021. Comparison of Smartphone Addiction Level, Temperament and Character and Parental Attitudes of Adolescents with and without Attention Deficit Hyperactivity Disorder. International Journal of Mental Health and Addiction [online]. 19(4), 1372-1384 [cit. 2022-04-15]. ISSN 1557-1874. Dostupné z: doi:10.1007/s11469-021-00494-2 KOLB, Bryan a Ian WHISHAW, 2015. Fundamentals of human neuropsychology. Seventh edition. New York: Worth Publishers, xxiv, 808 stran : ilustrace ; 26 cm. ISBN 978-1-4292-8295-6. KONOK, Veronika et al., 2021. Mobile use induces local attentional precedence and is associated with limited socio-cognitive skills in preschoolers. Computers in human behavior [online]. OXFORD: Elsevier Ltd, 120, 106758 [cit. 2022-04-07]. ISSN 0747-5632. Dostupné z: doi:10.1016/j.chb.2021.106758 KONOK, Veronika et al., 2021. Mobile use induces local attentional precedence and is associated with limited socio-cognitive skills in preschoolers. Computers in Human Behavior [online]. 120 [cit. 2022-04-07]. ISSN 07475632. Dostupné z: doi:10.1016/j.chb.2021.106758 KOUKOLÍK, František, 2012. Lidský mozek: [funkční systémy, norma a poruchy]. 3., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-771-4. KULIŠŤÁK, Petr, 2011. Neuropsychologie. 2., aktualiz. a přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-891-3. KULIŠŤÁK, Petr, 2017. Klinická neuropsychologie v praxi. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. ISBN 978-80-246-3068-7. KWON, Soo Jin, Yoonjung KIM a Yeunhee KWAK, 2022. Influence of smartphone addiction and poor sleep quality on attention-deficit hyperactivity disorder symptoms in university students: a cross-sectional study. Journal of American College Health [online]. 70(1), 209-215 [cit. 2022-04-15]. ISSN 0744-8481. Dostupné z: doi:10.1080/07448481.2020.1740228 LABERGE, David, 2001. Attention, consciousness, and electrical wave activity within the cortical column. International Journal of Psychophysiology [online]. 43(1), 5-24 [cit. 2022-03-26]. ISSN 01678760. Dostupné z: doi:10.1016/S0167-8760(01)00176-3 LEVÁKOVÁ, Merie, 2009. Zobecněné lineární smíšené modely. Brno. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Přírodovědecká fakulta. Vedoucí práce RNDr. Marie Forbelská, Ph.D. LEYNES, P. Andrew, James FLYNN a Brittany A. MOK, 2018. Event-Related Potential Measures of Smartphone Distraction. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking [online]. 21(4), 248-253 [cit. 2022-04-07]. ISSN 2152-2715. Dostupné z: doi:10.1089/cyber.2017.0630 LIEBHERR, Magnus et al., 2020. Smartphones and attention, curse or blessing? - A review on the effects of smartphone usage on attention, inhibition, and working memory. Computers in Human Behavior Reports [online]. 1, 1-8 [cit. 2022-04-29]. ISSN 24519588. Dostupné z: doi:10.1016/j.chbr.2020.100005 LINHARTOVÁ, Pavla a Tomáš KAŠPÁREK, 2017. Současné modely, testy a metodologické aspekty měření impulzivity v psychologii a psychiatrii. Československá psychologie [online]. 61(1), 29-42 [cit. 2022-04-13]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/profile/Pavla-Linhartova/publication/320957211_Current_models_tests_and_methodological_aspects_of_impulsivity_measuring_in_psychology_and_psychiatry/links/5a045e124585151f479465f9/Current-models-tests-and-methodological-aspects-of-impulsivity-measuring-in-psychology-and-psychiatry.pdf LIN, Ming-I Brandon a Yu-Ping HUANG, 2017. The impact of walking while using a smartphone on pedestrians’ awareness of roadside events. Accident analysis & prevention [online]. 101, 87-96 [cit. 2022-04-15]. ISSN 00014575. Dostupné z: doi:10.1016/j.aap.2017.02.005 LOGAN, Gordon D., 2002. An instance theory of attention and memory. Psychological Review [online]. 109(2), 376-400 [cit. 2022-03-20]. ISSN 0033-295X. Dostupné z: doi:10.1037//0033-295X.109.2.376 LUCHAVOVÁ, Lubica, 2017. KULIŠŤÁK, Petr. Klinická neuropsychologie v praxi. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, s. 786-802. ISBN 978-80-246-3068-7. MAHALINGHAM, Tamsin, Joel HOWELL a Patrick J.F. CLARKE, 2022. Attention control moderates the relationship between social media use and psychological distress. Journal of Affective Disorders [online]. 297(296), 536-541 [cit. 2022-04-07]. ISSN 01650327. Dostupné z: doi:10.1016/j.jad.2021.10.071 MITROFF, Stephen R. a Adam T. BIGGS, 2014. The Ultra-Rare-Item Effect. Psychological Science [online]. 25(1), 284-289 [cit. 2022-04-02]. ISSN 0956-7976. Dostupné z: doi:10.1177/0956797613504221 MOURRA, Gabrielle Naïmé et al., 2020. Using a smartphone while walking: The cost of smartphone-addiction proneness. Addictive Behaviors [online]. 106, 1-7 [cit. 2022-04-15]. ISSN 03064603. Dostupné z: doi:10.1016/j.addbeh.2020.106346 NAKONEČNÝ, Milan, 1995. Lexikon psychologie. 1. vydání. Praha: Vodnář. ISBN 80-852-5574-X. NAKONEČNÝ, Milan, 2015. Obecná psychologie. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton. ISBN 978-80-7387-929-7. OEI, Adam C a Michael D PATTERSON, 2013. Enhancing Cognition with Video Games: A Multiple Game Training Study. PloS one [online]. SAN FRANCISCO: PUBLIC LIBRARY SCIENCE, 8(3), 58546-58546 [cit. 2022-04-07]. ISSN 1932-6203. Dostupné z: doi:10.1371/journal.pone.0058546 OREL, Miroslav, 2012. Psychopatologie. 1. vydání. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3737-9. PAVEL, Honzik a Alena PAVLOVÁ, 2019. Mentální trénink v individuálních sportech. 2. vydání. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-0896-1. PERLMAN, David et al., 2019. The relative impact of smartwatch and smartphone use while driving on workload, attention, and driving performance. Applied Ergonomics [online]. 75, 8-16 [cit. 2022-04-16]. ISSN 00036870. Dostupné z: doi:10.1016/j.apergo.2018.09.001 PLHÁKOVÁ, Alena, 2004. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia. ISBN 978-80-200-1499-3. PORTUGAL, Ana Maria et al., 2021. Longitudinal touchscreen use across early development is associated with faster exogenous and reduced endogenous attention control. Scientific Reports [online]. 11(1), 2205-2217 [cit. 2022-04-07]. ISSN 2045-2322. Dostupné z: doi:10.1038/s41598-021-81775-7 ROSEN, Larry D. et al., 2018. The Role of Executive Functioning and Technological Anxiety (FOMO) in College Course Performance as Mediated by Technology Usage and Multitasking Habits. Psicología Educativa [online]. 24(1), 14-25 [cit. 2022-04-13]. ISSN 1135-755X. Dostupné z: doi:10.5093/psed2018a3 RYKLOVÁ, Barbora, 2015. Teorie mysli: dětské porozumění falešnému přesvědčení. Olomouc. Diplomová práce. Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta, Katedra psychologie. Vedoucí práce Prof. PhDr. Alena Plháková, CSc. ŘÍČAN, Pavel, 2013. Psychologie. Vyd. 4. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0532-6. SHIPP, Stewart, 2004. The brain circuitry of attention. Trends in cognitive sciences [online]. LONDON: Elsevier Ltd, 8(5), 223-230 [cit. 2022-03-26]. ISSN 1364-6613. Dostupné z: doi:10.1016/j.tics.2004.03.004 SCHMIDBAUER, Wolfgang, 1994. Psychologie: Lexikon základních pojmů. Praha: Naše vojsko. ISBN 80-206-0459-6. SCHWAIGER, Elizabeth a Rameen TAHIR, 2022. The impact of nomophobia and smartphone presence on fluid intelligence and attention. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace [online]. 16(1), 1-17 [cit. 2022-04-13]. ISSN 1802-7962. Dostupné z: doi:10.5817/CP2022-1-5 SLEPIČKA, Pavel, Václav HOŠEK a Běla HÁTLOVÁ, 2009. Psychologie sportu. Vyd. 2. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1602-5. STERNBERG, Robert J., 2002. Kognitivní psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál. ISBN 80-7178-376-5. SVOBODA, Mojmír, Eva ČEŠKOVÁ a Hana KUČEROVÁ, 2006. Psychopatologie a psychiatrie: pro psychology a speciální pedagogy. Vydání první. Praha: Portál. ISBN 80-7367-154-9. ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, Jitka, 2003. Přehled vývojové psychologie. 2. nezm. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 80-244-0629-2. ŠTĚRBA, Zbyněk et al., 2015. Selected Issues of Experimental Testing in Cartography. Muni press [online]. 1-115 [cit. 2022-04-09]. Dostupné z: doi:10.5817/CZ.MUNI.M210-7893-2015 TANIL, Clarissa Theodora, Min Hooi YONG a Barbara DRITSCHEL, 2020. Mobile phones: The effect of its presence on learning and memory. PLOS ONE [online]. 15(8), 1-12 [cit. 2022-04-13]. ISSN 1932-6203. Dostupné z: doi:10.1371/journal.pone.0219233 TANOTO, Kevin, Eva SURYANI a Satya JOEWANA, 2020. Relationship between Nomophobia and Attention among Medical Students in Jakarta. Althea Medical Journal [online]. 7(4), 211-115 [cit. 2022-04-13]. ISSN 23374330. Dostupné z: doi:10.15850/amj.v7n4.2033 TARIQ, Kalsoom et al., 2019. Effects of smartphone usage on psychological wellbeing of school going children in Lahore, Pakistan. Journal of the Pakistan Medical Association [online]. KARACHI: PAKISTAN MEDICAL ASSOC, 69(7), 955-958 [cit. 2022-04-07]. ISSN 0030-9982. Dostupné z: https://www.jpma.org.pk/PdfDownload/9227 VACÍNOVÁ, Marie a Marta LANGOVÁ, 2011. Vybrané kapitoly z psychologie. V Praze: Československý spisovatel. ISBN 978-80-7459-014-6. VÁGNEROVÁ, Marie, 2012. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání druhé, doplněné a přepracované. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2153-1. VÁGNEROVÁ, Marie, 2016. Obecná psychologie: dílčí aspekty lidské psychiky a jejich orgánový základ. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. ISBN 978-80-246-3268-1. WEINBERG, Robert S., 2011. Foundations of sport and exercise psychology. 5th ed. Champaign: Human Kinetics. ISBN 978-0-7360-8323-2. WELFORD, A., 1952. THE ‘PSYCHOLOGICAL REFRACTORY PERIOD’ AND THE TIMING OF HIGH-SPEED PERFORMANCE-A REVIEW AND A THEORY. British Journal of Psychology. General Section [online]. 43(1), 2-19 [cit. 2022-03-20]. ISSN 03732460. Dostupné z: doi:https://doi.org/10.1111/j.2044-8295.1952.tb00322.x WILMER, Henry H., Lauren E. SHERMAN a Jason M. CHEIN, 2017. Smartphones and Cognition: A Review of Research Exploring the Links between Mobile Technology Habits and Cognitive Functioning. Frontiers in Psychology [online]. 8, 1-16 [cit. 2022-04-16]. ISSN 1664-1078. Dostupné z: doi:10.3389/fpsyg.2017.00605 |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce se zabývá krátkodobým efektem používání chytrého telefonu na selektivní zrakovou pozornost. Cílem práce je zjistit, zda je po jednorázové expozici možné zjistit změnu aktivní selektivní zrakové pozornosti a zda sportovní organizace omezují používání mobilních telefonů svých cvičenců. V teoretické části práce shrnuje vývoj výzkumu pozornosti a popisuje závěry recentních studií zabývajících se tématem chytrého telefonu a pozornosti.
Metodika: Změna pozornosti byla měřena pomocí opakovaného Testu pozornosti d2. První měření proběhlo po 10 minutách používání chytrého telefonu, druhé bez použití telefonu. Dále byli telefonicky kontaktováni zástupci pražských sportovních organizací s otázkami zaměřenými na pravidla používání mobilních telefonů. Výsledky: Lepší výkon soustředění byl zjištěn u měření bez předchozího používání chytrého telefonu. V konfidenčním intervalu 95 % je výkon soustředění s telefonem v rozmezí 83 % – 95 % výkonu soustředění bez telefonu. Při porovnání prvních dvou řádků nebyly zjištěny statisticky významné rozdíly oproti zbytku testu. Kontaktováno bylo 85 zástupců 66 pražských sportovních organizací. Omezení používání mobilního telefonu během tréninků bylo zaznamenáno ve 42 případech, během soutěží ve 32 a v určitém časovém intervalu před těmito událostmi pouze v 6 případech. Závěr: Byl zjištěn statisticky významný vliv chytrého telefonu na selektivní zrakovou pozornost. Naopak nebylo prokázáno maximum tohoto negativního vlivu v intervalu prvních 40 sekund. Sportovní organizace částečně omezují používání mobilních telefonů, ale zjištěná omezení nejsou jednotná. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The diploma thesis deals with the short-term effect of a smartphone usage on selective visual attention. The aim of this work was to examine whether there is a change in active selective visual attention after a single exposure to smartphone. The second objective was to find out if the sports organizations somehow restrict the use of mobile phones prior to the athletes' performance. The theoretical part of the thesis summarizes the development in attention research and findings of recent studies, concerning smartphone effects and attention.
Methodology: For the assessment of changes in attention the d2 Attention Test was used. The first testing was performed after using a smartphone for 10 minutes, the following testing was done without prior phone usage. Representatives of Prague sports organizations were contacted to answer questions regarding the mobile phone restriction in their club. Results: Results show better concentration performance when testing without prior smartphone usage. The concentration performance after the smartphone usage is in the range of 83% - 95% of the concentration performance without prior exposition to the smartphone (with the 95% confidence interval). Additionally, there was no statistically significant difference observed between the first two rows and the rest of the test. 85 representatives of 66 Prague sports organizations were contacted. Restrictions on the mobile phones usage during training were recorded in 42 cases, during competitions in 32 cases and in strictly delimited interval before these events in only 6 cases. Conclusion: A statistically significant effect of the smartphone usage on selective visual attention was found. On the contrary, the maximum of this negative effect was not demonstrated in the interval of the first 40 seconds. Sports organizations partially restrict the use of mobile phones, but the restrictions are not consistent. |