Finanční gramotnost žáků vybraných středních škol
Název práce v češtině: | Finanční gramotnost žáků vybraných středních škol |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Financial Literacy of Students in Selected Secondary Schools |
Klíčová slova: | finanční gramotnost, finance, zadluženost, rodinný rozpočet, bankovní produkty, vzdělávání |
Klíčová slova anglicky: | financial literacy, finances, indebtedness, family budget, bank products, education |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (41-KPG) |
Vedoucí / školitel: | prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 22.03.2021 |
Datum zadání: | 22.03.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2022 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R218, 218, 2. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 08.07.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2022 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | PhDr. Ondřej Papajoanu, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem výzkumu je srovnání vědomostí o finanční problematice žáků 9. třídy nižšího sekundárního vzdělávání s vědomostmi studentů vybraných středních škol (gymnázium, obchodní akademie a střední odborné učiliště).
Výzkumné šetření bude probíhat dotazníkovou formou. Participanti budou informováni o cíli výzkumu a budou moci kdykoli v průběhu výzkumu odstoupit. |
Seznam odborné literatury |
1) Atkinson, A., & Messy, F. (2012). Measuring Financial Literacy: Results of the OECD/International Network on Financial Education (INFE) Pilot Study. OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions, No. 15, Paris: OECD Publishing. ISSN 2079-7117. Dostupné z https://doi.org/10.1787/5k9csfs90fr4-en
2) Česká školní inspekce (2014). Mezinárodní šetření PISA 2012. Finanční gramotnost patnáctiletých žáků. (online) Dostupné z: https://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Ceska-skolni-inspekce-zverejnuje-zpravu-z-setreni 3) Dvořáková, Z., & Smrčka, L. (2011). Finanční vzdělávání pro střední školy: se sbírkou řešených příkladů na CD. 1. vyd. Praha: C.H. Beck, Beckovy ekonomické učebnice. ISBN 978-80-7400-008-9. 4) Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-185-0 5) Hesová, A., & Zelendová, E. (2011). Finanční gramotnost ve výuce: metodická příručka. Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV), divize VÚP. ISBN 978-80-86856-74-2 6) Janík, T., Knecht, P., & Najvarová, V. (2007). Příspěvky k tvorbě a výzkumu kurikula. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-153-9. Dostupné z: http://www.paido.cz/pdf/prispevky_k_tvorbe_kurikula.pdf 7) Kociánová, H. (2012). Finanční gramotnost v kostce, aneb, Co Vás neměl kdo naučit. Olomouc: ANAG. ISBN 978-80-7263-767-6 8) Kolář, Z. (2012). Výkladový slovník z pedagogiky: 583 vybraných hesel. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3710-2 9) Ministerstvo financí České republiky (2020). Strategie finančního vzdělávání. Národní strategie finančního vzdělávání 2.0. (online) Dostupné z: https://financnigramotnost.mfcr.cz/cs/pro-odborniky/strategicke-dokumenty 10) Ševčík, K. (2015). Apologetika finanční gramotnosti. Pedagogická orientace, 25(3), 465–471. ISSN: 1805-9511. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/3675/pdf_sevcik |
Předběžná náplň práce |
Srovnání finanční gramotnosti žáků 9. třídy po absolvování základního vzdělání s finanční gramotností žáků vybraných středních škol (gymnázia a obchodní akademie a středního odborného učiliště). Zjištění pokroku v přemýšlení nad finanční problematikou ve středních školách s maturitou a odborným učilištěm s výučním listem.
U žáků 9. třídy předpokládám znalost základních pojmů finanční gramotnosti a povědomí o problematice. U žáků SŠ a SOU navíc předpokládám schopnost aplikovat dané pojmy na různé situace a schopnost samostatného přemýšlení nad problematikou. Dále předpokládám, že mezi žáky SŠ a SOU budou určité rozdíly v odpovědích. Teoretická část Představení pojmu finanční gramotnost a její využití a postavení v běžném životě člověka Termíny z finančnictví – úvěry, dluhy a jejich možné řešení, bankovní produkty, začlenění finanční gramotnosti do vzdělávání a zastoupení v předmětech RVP (primárně vyšší sekundární vzdělávání) Empirická část Kvantitativní výzkum s pomocí dotazníku. Výzkumný vzorek je přibližně 100 respondentů (z každého stupně vzdělávání jedna třída okolo 25 žáků/studentů). |