Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Finanční gramotnost žáků vybraných středních škol
Název práce v češtině: Finanční gramotnost žáků vybraných středních škol
Název v anglickém jazyce: Financial Literacy of Students in Selected Secondary Schools
Klíčová slova: finanční gramotnost, finance, zadluženost, rodinný rozpočet, bankovní produkty, vzdělávání
Klíčová slova anglicky: financial literacy, finances, indebtedness, family budget, bank products, education
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Vedoucí / školitel: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 22.03.2021
Datum zadání: 22.03.2021
Datum a čas obhajoby: 08.09.2022 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R218, 218, 2. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:08.07.2022
Datum proběhlé obhajoby: 08.09.2022
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti: PhDr. Ondřej Papajoanu, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem výzkumu je srovnání vědomostí o finanční problematice žáků 9. třídy nižšího sekundárního vzdělávání s vědomostmi studentů vybraných středních škol (gymnázium, obchodní akademie a střední odborné učiliště).
Výzkumné šetření bude probíhat dotazníkovou formou. Participanti budou informováni o cíli výzkumu a budou moci kdykoli v průběhu výzkumu odstoupit.
Seznam odborné literatury
1) Atkinson, A., & Messy, F. (2012). Measuring Financial Literacy: Results of the OECD/International Network on Financial Education (INFE) Pilot Study. OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions, No. 15, Paris: OECD Publishing. ISSN 2079-7117. Dostupné z https://doi.org/10.1787/5k9csfs90fr4-en
2) Česká školní inspekce (2014). Mezinárodní šetření PISA 2012. Finanční gramotnost patnáctiletých žáků. (online) Dostupné z: https://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Ceska-skolni-inspekce-zverejnuje-zpravu-z-setreni
3) Dvořáková, Z., & Smrčka, L. (2011). Finanční vzdělávání pro střední školy: se sbírkou řešených příkladů na CD. 1. vyd. Praha: C.H. Beck, Beckovy ekonomické učebnice. ISBN 978-80-7400-008-9.
4) Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-185-0
5) Hesová, A., & Zelendová, E. (2011). Finanční gramotnost ve výuce: metodická příručka. Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV), divize VÚP. ISBN 978-80-86856-74-2
6) Janík, T., Knecht, P., & Najvarová, V. (2007). Příspěvky k tvorbě a výzkumu kurikula. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-153-9. Dostupné z: http://www.paido.cz/pdf/prispevky_k_tvorbe_kurikula.pdf
7) Kociánová, H. (2012). Finanční gramotnost v kostce, aneb, Co Vás neměl kdo naučit. Olomouc: ANAG. ISBN 978-80-7263-767-6
8) Kolář, Z. (2012). Výkladový slovník z pedagogiky: 583 vybraných hesel. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3710-2
9) Ministerstvo financí České republiky (2020). Strategie finančního vzdělávání. Národní strategie finančního vzdělávání 2.0. (online) Dostupné z: https://financnigramotnost.mfcr.cz/cs/pro-odborniky/strategicke-dokumenty
10) Ševčík, K. (2015). Apologetika finanční gramotnosti. Pedagogická orientace, 25(3), 465–471. ISSN: 1805-9511. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/3675/pdf_sevcik
Předběžná náplň práce
Srovnání finanční gramotnosti žáků 9. třídy po absolvování základního vzdělání s finanční gramotností žáků vybraných středních škol (gymnázia a obchodní akademie a středního odborného učiliště). Zjištění pokroku v přemýšlení nad finanční problematikou ve středních školách s maturitou a odborným učilištěm s výučním listem.

U žáků 9. třídy předpokládám znalost základních pojmů finanční gramotnosti a povědomí o problematice. U žáků SŠ a SOU navíc předpokládám schopnost aplikovat dané pojmy na různé situace a schopnost samostatného přemýšlení nad problematikou. Dále předpokládám, že mezi žáky SŠ a SOU budou určité rozdíly v odpovědích.


Teoretická část
Představení pojmu finanční gramotnost a její využití a postavení v běžném životě člověka
Termíny z finančnictví – úvěry, dluhy a jejich možné řešení, bankovní produkty, začlenění finanční gramotnosti do vzdělávání a zastoupení v předmětech RVP (primárně vyšší sekundární vzdělávání)

Empirická část
Kvantitativní výzkum s pomocí dotazníku.
Výzkumný vzorek je přibližně 100 respondentů (z každého stupně vzdělávání jedna třída okolo 25 žáků/studentů).


 
Univerzita Karlova | Informační systém UK