Fenomén akademické peregrinace jako téma moderní středoevropské historiografie: příklad českých a moravských studentů na vybraných kalvínských vzdělávacích institucích (1575-1620)
Název práce v češtině:
Fenomén akademické peregrinace jako téma moderní středoevropské historiografie: příklad českých a moravských studentů na vybraných kalvínských vzdělávacích institucích (1575-1620)
Název v anglickém jazyce:
The „peregrinatio academica“ Phenomenon as a topic of modern Middle-European Historiography: An Example of Czech and Moravian Students at Selected Calvinist Education Institutions (1575-1620)
Klíčová slova:
Akademická peregrinace – historiografie – vzdělávání – evropské univerzity – raný novověk – české a moravské školství – seznamy studentů
Klíčová slova anglicky:
Academic peregrination – historiography – education – European universities – Early Modern Period – Czech and Moravian education – lists of students
Diplomová práce se bude zabývat otázkou akademické peregrinace na přelomu 16. - 17. století, jež jsou v jistém smyslu „zlatým věkem“ zahraničním studijních cest období raného novověku. Z relativně vysokého množství zahraničních vzdělávacích institucí univerzitního či akademického charakteru bylo vybráno pět škol, které jsou historiky charakterizovány jako „kalvinistické“. Jedná se o univerzity v Heidelberku, Basileji a Marburku a akademie v Ženevě a Herbornu. Dosavadní studium charakterizovalo sledované období jako dobu konfesionalizace univerzit. Práce se pokusí zodpovědět na otázku, zda je možné na základě příkladu českých a moravských studentů mluvit o specifické „kalvinistické peregrinaci“, a to v širším kontextu středovýchodní Evropy. Pro tyto účely bude v práci nastíněn vývoj moderního výzkumu raně novověké akademické peregrinace v české, slovenské, maďarské a polské historiografii. Ke sledování konkrétních osobností bude potřeba užít metody prosopografie, kvantitativního sběru dat a následnou analýzu a komparaci. Práce bude opatřena obsáhlým přílohovým aparátem sestávajícím z tabulek a grafů. Ty by měly lépe osvětlit v dosavadním bádání nedostatečně tematizované trendy ve vzdělávání na kalvínských vzdělávacích institucích.