Montesori metody vzdělávání a jejich aplikace při výuce přírodovědných předmětů.
Název práce v češtině: | Montesori metody vzdělávání a jejich aplikace při výuce přírodovědných předmětů. |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Montessori methods of education and their application in teaching science |
Klíčová slova: | Marie Montessori, příroda, pomůcka, samostatnost, sebekontrola, dospívající, Děti Země, sekundární škola, druhy stromů a keřů |
Klíčová slova anglicky: | Marie Montessori, nature, tool, independence, self-control, teenagers, Children of the Earth, secondary school, species of trees and bushes |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | HTF - Katedra učitelství (28-08) |
Vedoucí / školitel: | PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 15.03.2021 |
Datum zadání: | 15.03.2021 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 15.03.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 20.09.2022 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 05.05.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.09.2022 |
Oponenti: | Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Zpracování rešerše odborných pramenů k řešené tematice
Studium a analýza odborné literatury Návrh průzkumu ve školním prostředí Zpracování teoretické části práce Zpracování praktické části práce Průzkum ve školním terénu - ověřování navržených materiálů Vyhodnocení výzkumného šetření Zpracování závěrů práce Anotace Diplomová práce se v teoretické části zaměřuje na význam přírody v pedagogice Marie Montessori. V této části práce je také vysvětlena důležitost pomůcek, připraveného prostředí a možnosti sebekontroly při práci s pomůckou. V dalších kapitolách je rozpracovaný návrh reformy vzdělávání na sekundárním stupni škol, kterému se Marie Montessori věnovala. Základem praktické části je grafický návrh a tvorba pomůcky podle zásad pedagogiky Marie Montessori. Jde o pomůcku nazvanou Stromové pexeso, která slouží k výuce druhů stromů a keřů. Součástí praktické části je i metodika, jak pomůcku využít na 2. stupni ZŠ, SOŠ a OU se zahradnickým zaměřením. Práce s pomůckou, byla ověřena při modelové hodině se studenty. Cílem bylo zjistit, jak funguje pomůcka v praxi a zda její používání může mít vliv na lepší zapamatování probrané látky. |
Seznam odborné literatury |
Seznam odborné literatury
DENERVAUD, Solange, Jean‐françois KNEBEL, Mary Helen IMMORDINO‐YANG a Patric HAGMANN. Effects of Traditional Versus Montessori Schooling on 4‐ to 15‐Year Old children's Performance Monitoring. Mind, brain and education [online]. Hoboken, USA: Wiley Subscription Services, 2020, 14(2), 167-175 [cit. 2022-05-02]. ISSN 1751-2271. Dostupné z: doi:10.1111/mbe.12233 BEE, Rachel, Montessori for Teens. The Green Parent [online]. East Hoathly, UK: The Green Parent 15th October 2020, [cit. 2022-04-21]. ISSN 1479-2575. Dostupné z: https://thegreenparent.co.uk/articles/read/equip-kids-for-real-life HAINSTOCK, Elizabeth. Metoda Montessori a jak učit doma: školní léta. Praha: Pragma, 1999, 166 s. ISBN 80-7205-662-X. HURYCH, Václav. Okrasné dřeviny pro zahrady a parky. Praha: KVĚT, 1996. 183 s. ISBN 80-85-362-19-8. LUDWIG, H. a kolektiv. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou. Praha: Univerzita Pardubice, 2000. 132 s. ISBN 80-7194-266-9. MONTESSORI, Maria. Londýnské přednášky. Praha: Portál, 2019, 304 s. ISBN 978-80-262-1539-4. MONTESSORI, Maria. Objevování dítěte. Vydání druhé, v Portále první, revidované. Praha: Portál, 2017, 352 s. ISBN 978-80-262-1234-8. MONTESSORI, Maria. Od dětství k dospívání. Praha: Triton, 2011, 117 s. ISBN 978-80-7387-478-0. PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012, 191 s. ISBN 978-80-7178-999-4. RÝDL, Karel. Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori: (učební pomůcka pro veřejnost). Praha: Public History, 1999, 63 s. ISBN 80-902193-7-3. ZELINKOVÁ, Olga. Pomoz mi, abych to dokázal: pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Praha: Portál, 1997, 107 s. ISBN 80-7178-071-5. Další elektronické zdroje naturedetectives.org.uk https://create.kahoot.it https://crosswordlabs.com |