skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení:
06.03.2021
Datum zadání:
06.03.2021
Datum a čas obhajoby:
06.09.2022 00:00
Místo konání obhajoby:
M. Rettigové 4, Praha 1, R201, 201, seminární místnost chemie, 2. patro, vpravo
Datum odevzdání elektronické podoby:
10.07.2022
Datum proběhlé obhajoby:
06.09.2022
Předmět:
Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti:
RNDr. Kateřina Chroustová, Ph.D.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá implementací metod dramatické výchovy ve výuce chemie jako všeobecně vzdělávacího předmětu v tematickém celku Chemické reakce. V teoretické části bude analyzován tematický celek Chemické reakce v RVP ZV a RVP G, jeho rozpracování v ŠVP vybraných škol včetně identifikace možností využití prvků dramatické výchovy. Zpracována bude literární rešerše, která se zaměří na přehled využití metod dramatické výchovy v přírodovědných předmětech. Ve výzkumné části budou zjišťovány názory učitelů chemie na problémy výuky tohoto tematického celku a na možnosti využití dramatické výchovy. Na základě teoretické části a analýzy rozhovorů s učiteli budou navrženy a zpracovány konkrétní aktivity propojující metody dramatické výchovy a tematický celek Chemické reakce. Připravené aktivity budou následně ověřeny ve školní praxi, tj. bude zjišťován jejich přínos jak k osvojení učiva, tak k zvyšování motivace k učení.
Seznam odborné literatury
KOLÁŘ, Karel, BÍLEK, Martin, RYCHTERA, Jiří, MACHKOVÁ, Veronika a Kateřina CHROUSTOVÁ. Chemické reakce jako kritické místo učiva chemie na základní škole. Biologie-Chemie-Zeměpis, 28(4), 2019, 2-11.
MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007.
MARUŠÁK, Radek, Olga KRÁLOVÁ a Veronika RODRIGUEZOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: využití metod a technik. Praha: Portál, 2008.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada).
Předběžná náplň práce
Diplomová práce se zabývá implementací metod dramatické výchovy ve výuce chemie jako všeobecně vzdělávacího předmětu v tematickém celku Chemické reakce. V teoretické části bude analyzován tematický celek Chemické reakce v RVP ZV a RVP G, jeho rozpracování v ŠVP vybraných škol včetně identifikace možností využití prvků dramatické výchovy. Zpracována bude literární rešerše, která se zaměří na přehled využití metod dramatické výchovy v přírodovědných předmětech. Ve výzkumné části budou zjišťovány názory učitelů chemie na problémy výuky tohoto tematického celku a na možnosti využití dramatické výchovy. Na základě teoretické části a analýzy rozhovorů s učiteli budou navrženy a zpracovány konkrétní aktivity propojující metody dramatické výchovy a tematický celek Chemické reakce. Připravené aktivity budou následně ověřeny ve školní praxi, tj. bude zjišťován jejich přínos jak k osvojení učiva, tak k zvyšování motivace k učení.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Diploma thesis deals with the implementation of methods of drama education in chemistry education as a general education subject, in the thematic unit Chemical reactions. In the theoretical part, there will be analysed the thematic unit Chemical reactions in Framework Educational Programmes for Secondary Education (RVP ZV and RVP G), its elaboration in school educational programmes (ŠVPs) of chosen schools, including the identification of possibilities of using the elements of drama education. Literary research will be processed, which will focus on overview of using methods of drama education in science subjects. In the research part, opinions of chemistry teachers on problems of teaching this thematic unit and on possibilities of using drama education will be detected. Based on the theoretical part and the analysis of interviews with teachers, specific activities interconnecting methods of drama education and thematic unit Chemical reactions will be proposed and processed. Prepared activities will be subsequently verified in school practice, i.e. their benefit both for acquisition the content and for increase the motivation to learn will be detected.