Sexuální identifikace jako součást výuky výchovy ke zdraví na střední škole
Název práce v češtině: | Sexuální identifikace jako součást výuky výchovy ke zdraví na střední škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Sexual identification as a part of high school health education |
Klíčová slova: | Homosexualita, právo, společnost, škola, vzdělání, manželství, gay, lesba, rodič |
Klíčová slova anglicky: | Sexual identification as a part of high school health education |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (41-KPG) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 24.02.2021 |
Datum zadání: | 24.02.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 24.05.2021 00:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R218, 218, 2. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 19.04.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.05.2021 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Struktura práce:
Část teoretická: Zdůvodnění výběru tématu. Vymezení základní terminologie. Popis problematiky homosexuality. Teorie vzniku homosexuality Vývoj práv homosexuálů. Homosexuální chování. Homosexuální identifikace. Homosexuální manželství a rodičovství. LGBT komunita. Homofobie. Problematika homosexuality jako součást vzdělávání na SŠ. Praktická část: Výzkumné šetření, typ kvantitativního šetření, Popis metody dotazníku. Stanovení cílů výzkumného šetření a výzkumných otázek. Popis skupiny respondentů. Vyhodnocení výzkumného šetření. Výstup pro pedagogickou praxi: Vytvoření didaktického prostředku pro výuku na SŠ z oblasti řešené problematiky. Závěr, zhodnocení splnění cílů práce. Část praktická – online dotazování studentů středních škol zaměřené na jejich znalosti a postoje v daném tématu v souvislosti s výukou, preventivními aktivitami na střední škole či podobně. Součástí praktické části je také zpracování pracovního listu pro studenty středních škol zabývající se právy homosexuálů. |
Seznam odborné literatury |
Bos, H., Knox, J., van Rijn, L. Gatrell, N. 2016. Same-Sex and Different-Sex Parent Households and Child Health Outcomes: Findings from the National Survey of Children's Health. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics
[online]. Dostupné z: https://journals.lww.com/jrnldbp/Abstract/2016/04000/Same_Sex_and_Different_Sex_Parent_Households_and.1.aspx Clarke, V., Ellis, J. S., Peel, E., Riggs, D. (2010). Lesbian, Gay, Bisexual, Trans and Queer Psychology An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press. Česká televize. Máte slovo – Adopce dětí homosexuálními páry. [online] 2014. Dostupné z: https://www.ceskatelevize.cz/porady/10175540660-mate-slovo-s-m-jilkovou/214411030520024? fbclid=IwAR17z4i5sAfO5YuIxKemgrzXMzM2lL_ZnuT3U9qtdl0sHTAZ0dmT5nwoO0o Gartrell, N., Bos, H., Koh, A. 2018. National Longitudinal Lesbian Family Study - Mental Health of Adult Offspring. The New England Journal of Medicine. Jsme fér - manželství pro všechny [online]. Dostupné z: https://www.jsmefer.cz/ Možný, Ivo. Rodina a společnost. Praha: Slon, 2008. 323 s. ISBN 978-80-86429-87-8. Pitoňák, M. 2018. Analýza rovnosti manželství ve světě [online]. Dostupné z: https://www.queergeography.cz/sexualni-obcanstvi/rovnost-manzelstvi-ve-svete/?fbclid=IwAR1mHkOW1dG0_VrLGS-5TRBr4rrurSiHRyVMuyk34_62s19ucD1AuEK5BFg Pitoňák M. 2016. LGBTQ Psychologie [online]. Dostupné z: https://www.queergeography.cz/lgbtq-psychologie/?fbclid=IwAR3EdpXI6nOuuVcIvRyDjkqM_tmsRsJW4RiwiIG4n8uvywblx6liurzw-K8 Pitoňák, M. 2017. Rozdíly v duševním zdraví mezi ne-heterosexuály a heterosexuály: přehledová studie. Československá psychologie, ročník LXI, číslo 6. Prague pride [online]. Dostupné z: https://www.praguepride.cz/cs/ Ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky. Ústavní zákon č. 2/1993 Sb., Listina základních práv a svobod. Všeobecná deklarace lidských práv. Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Zákon č 115/2006 Sb., o registrovaném partnerství. RVP GV, RVP SOV Weiss, P. Sexuologie. Grada 2010 |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce se zaměřuje na oblast vzdělávání studentů středních škol v kontextu problematiky homosexuality, zjištění, zda je toto téma běžnou součástí výuky či jiných školních aktivit a zda je touto součástí v dostatečné či nedostatečné míře (v závislosti na znalostech studentů).
Cíl práce: Na základě studia problematiky sexuální identifikace se zaměřením na homosexualitu v české společnosti a na základě výzkumného šetření zpracování didaktického prostředku pro studenty středních škol (lidsko-právní znalosti o homosexualitě) Charakteristika metod: Kvantitativní metody formou anonymního dotazování. Výstup pro pedagogickou praxi. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The diploma thesis focuses on the field of education of high school students in the context of homosexuality, finding out whether this topic is a common part of teaching or other school activities and whether it is a sufficient or insufficient part (depending on students' knowledge).
The aim of the work: On the basis of the study of the issue of sexual identification with a focus on homosexuality in Czech society and on the basis of a research survey, the elaboration of a didactic tool for secondary school students (human rights knowledge of homosexuality) Characteristics of methods: Quantitative methods in the form of anonymous questioning. Output for pedagogical practice. |