Bakalářská práce se věnuje tématu vývojového vztahu lexikálních a fonologických schopností v předškolním věku. Fonematické povědomí je důležitou schopností pro vývoj počátečního čtení a psaní (Caravolas et al 2012). vývoj této schopnosti je v odborné literatuře nejčastěji spojován s rozvojem znalosti písmen (Seidlová Málková 2015, Castles and Coltheart 2004). Některé studie ovšem upozorňují na problematičnost úvah o kauzálním vztahu vývoje fonematického povědomí a znalosti písmen (Hulme et al 2005) a upozorňují, že vývoj fonematického povědomí není ve svých počátcích kauzálně spojen se znalostí písmen a je na místě ho spíše považovat za důsledek rozvoje širších jazykových, resp. řečových schopností dítěte (Seidlová Málková, Caravolas 2016). V tomto smyslu je proto studována souvislost rozvoje fonematického povědomí s dalšími jazykovými schopnostmi. Například teorie lexikálních restrukturalizace rozumí vývoji fonematického povědomí jako důsledku postupné reorganizace, zbohacování růstu lexikálních znalostí dítěte. (Metsala, Walley 1998). Tato bakalářská práce si klade za cíl testovat hypotézu vývojové souvislosti fonematického povědomí a lexikálních znalostí českých předškolních dětí. Výzkumná studie bude zpracovávat data získaná v průběhu projektu standardizace komplexní testové baterie jazykových schopností dětí předškolního a raně školního věku (www.bdtj.cuni.cz).