Cesty vedoucí ke zvýšení všímavosti
Název práce v češtině: | Cesty vedoucí ke zvýšení všímavosti |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Ways of improving mindfulness |
Klíčová slova: | všímavost|MBCT|MBSR|FFMQ|koučování |
Klíčová slova anglicky: | mindfulness|MBCT|MBSR|FFMQ|coaching |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. MUDr. Mgr. Radvan Bahbouh, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 17.02.2021 |
Datum zadání: | 17.02.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 23.03.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 31.01.2022 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.12.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 31.01.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Katarína Loneková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se zabývá způsoby, které vedou ke zvýšení všímavosti. Teoretická část zahrnuje stručnou historii konceptu všímavosti, standardizované výcviky všímavosti a jejich srovnání. Zmíněny budou i méně standardizované nebo nestandardizované postupy zvyšování všímavosti, jako jsou výcviky v koučování, tréninky emoční senzitivity, jóga, vzdělávání, aj. Práce se zároveň bude zabývat rozdílem mezi tím, jak pojmu všímavost rozumí laici, a jak odborníci.
Praktická část zahrnuje 1 kvalitativní a 3 kvantitativní výzkumy, s pomocí dotazníku The Five Facet Mindfulness Questionnaire (FFMQ). Kvalitativní výzkum se zabývá tím, jak pojmu všímavost rozumí laici a jaké vidí cesty jejího zvyšování. 1. kvantitativní výzkum má za cíl standardizaci testu prostřednictvím administrace reprezentativnímu vzorku a zpětného překladu testu. 2. kvantitativní výzkum bude between group, tedy srovnáním kontrolní skupiny (reprezentativního vzorku) se skupinou studentů psychologie. 3. kvantitativní výzkum bude within group, srovnávat skupiny účastníků výcviků v koučování před absolvováním výcviku a po jeho dokončení. Záměrem diplomové práce je uvést přehled formálních i neformálních způsobů zvyšování všímavosti, přispět k výzkumu všímavosti, a zformulovat doporučení pro ty, co by svou všímavost rádi kultivovali. |
Seznam odborné literatury |
Baer, R. A. (2014). Practising Happiness: How Mindfulness Can Free You From Psychological Traps and Help You Build the Life You Want. Hachette UK.
Baer, R. A., Smith, G. T., Hopkins, J., Krietemeyer, J., & Toney, L. (2006). Using self-report assessment methods to explore facets of mindfulness. Assessment, 13(1), 27-45. Baer, R. A., Smith, G. T., Lykins, E., Button, D., Krietemeyer, J., Sauer, S., ... & Williams, J. M. G. (2008). Construct validity of the five facet mindfulness questionnaire in meditating and nonmeditating samples. Assessment, 15(3), 329-342. Bowlin, S. L., & Baer, R. A. (2012). Relationships between mindfulness, self-control, and psychological functioning. Personality and Individual Differences, 52(3), 411-415. Brown, K. W., Creswell, J. D., & Ryan, R. M. (Eds.). (2015). Handbook of mindfulness: Theory, research, and practice. New York: The Guilford Press. Feldman, C., & Kuyken, W. (2019). Mindfulness: Ancient wisdom meets modern psychology. Guilford Publications. Hall, L. (2013). Mindful coaching: How mindfulness can transform coaching practice. Kogan Page Publishers. Kabat‐Zinn, J. (2003). Mindfulness‐based interventions in context: past, present, and future. Clinical psychology: Science and practice, 10(2), 144-156. Kuyken, W., Watkins, E., Holden, E., White, K., Taylor, R. S., Byford, S., ... & Dalgleish, T. (2010). How does mindfulness-based cognitive therapy work?. Behaviour research and therapy, 48(11), 1105-1112. Palmer, S., & Whybrow, A. (2019). Handbook of coaching psychology: a guide for practitioners. London: Routledge. Reb, J., & Atkins, P. W. (Eds.). (2015). Mindfulness in organizations: Foundations, research, and applications. Cambridge University Press. Williams, M., & Penman, D. (2011). Mindfulness: A practical guide to finding peace in a frantic world. Hachette UK. |