Výtvarka on-line a doma? Role rodičů ve výtvarném vzdělávání během distanční výuky.
Název práce v češtině: | Výtvarka on-line a doma? Role rodičů ve výtvarném vzdělávání během distanční výuky. |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Art education online and at home? The role of parents in art education during distance learning. |
Klíčová slova: | výtvarná výchova, distanční výtvarná výchova, rodič, učitel, žák, umění, kultura, spolupráce |
Klíčová slova anglicky: | art education, distance art education, parent, teacher, pupil, art and culture, cooperation |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
Datum přihlášení: | 10.02.2021 |
Datum zadání: | 10.02.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2022 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.07.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2022 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | MgA. Adam Vačkář |
Konzultanti: | MgA. Helena Blašková |
Zásady pro vypracování |
Studentka ve své práci popíše alespoň tři případy rolí rodičů (nebo jiných zákonných zástupců) při distančním výtvarném vzdělávání. Cílem práce je popis různých přístupů a postojů rodičů v době koronavirové pandemie ke vzdělávání v oblasti umění a kultura se zaměřením na výtvarnou výchovu.
V teoretické části práce s oporou v odborné literatuře stručně zpracuje roli rodičů ve vzdělávacím systému ČR. Bude uvažovat o vztahu rodičů k výtvarné výchově a o jeho vlivu na postoje dítěte k předmětu. Pokusí se na podkladě rozhovorů s vytipovanými rodiči a jejich dětmi popsat roli rodičů v distančním výtvarném vzdělávání. Práce bude mít charakter kvalitativní výzkumné sondy s využitím metod případové studie a etnografie. Studentka také vyhledá a vybere umělecké projekty, jejichž smyslem je propojování laické veřejnosti a umění, mezigenerační spolupráce v oblasti umění apod. Vybrané projekty popíše a využije jako inspiraci a kontext pro návrh vlastního didaktického projektu - jak zapojit rodiče do výuky výtvarné výchovy/distanční VV. Ve výtvarné části práce představí cyklus ilustrativních kreseb/maleb/grafik na téma vztahu rodičů a dětí při výtvarné tvorbě, vyjde z vlastní zkušenosti a rodinné situace - jak moji rodiče chápou výtvarnou výchovu, jak ovlivnili můj vztah k umění a kultuře? Nebo graficky upraví materiály k didaktickému projektu (propagační, informační materiály, blog / web, apod,). |
Seznam odborné literatury |
Fulková, M.: Diskurz umění a vzdělávání. H+H, Praha, 2008, ISBN 978-80-7319-076-7
Hendl, J.: Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Portál, Praha, 2005, ISBN 80-7367-040-2 Liessmann, C., P.: Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Academia, Praha, 2008, ISBN 978-80-200-1677-5 Pavelková, I.: Motivace žáků k učení. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha, 2002, ISBN 80-7290-092-7 Rabušicová, M.; Šeďová, K.; Trnková, K.; Čiháček, V.: Škola a (versus) rodina. MUNI, Brno, 2004, ISBN 80-210-3598-6 Zálešák, J.: Umění spolupráce. Akademie výtvarných umění, Praha, 2011, ISBN 978-80-87108-26-0 |
Předběžná náplň práce |
Práce zpracuje roli rodiče ve výtvarném vzdělávání v průběhu distanční výuky. V teoretické části práce bude popsána role rodičů ve vzdělávacím systému ČR, v souvislosti s výtvarnou výchovou bude téma nahlíženo z mnoha úhlů. Následně bude zpracováno i v kontextu distanční výuky.
Na podkladě rozhovorů s rodiči dětí, jako součást empirické části práce, bude situace vylíčena detailněji pohledem respondentů. V didaktické části práce budou popsány projekty, které prostřednictvím svých programů sehrály důležitou roli na poli distanční výuky výtvarné výchovy a zároveň se snaží o propojování laické veřejnosti a umění, či mezigenerační spolupráci. Součástí bude také popis prací jednotlivých autorů. Následně budou uvedené práce inspirací pro tvorbu vlastního didaktického návrhu aktivity. Práce bude zakončena výtvarnou částí, jejímž obsahem bude cyklus jednoduchých ilustrativních kreseb tematizující vlastní zkušenost s výtvarnou výchovou a vztahem k umění. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The thesis elaborates the role of the parent in art education during distance learning. In the theoretical part of the thesis the role of parents in the educational system of the Czech Republic will be described, in connection with art education. The topic will be viewed from many angles. Subsequently, it will be treated in the context of distance education.
On the basis of interviews with parents of children, as part of the empirical part of the thesis, the situation will be depicted in more detail from the respondents' point of view. The didactic part of the thesis will describe projects that have played an important role in the field of distance learning in art education through their programmes, while at the same time trying to connect the general public and art, or intergenerational cooperation. It will also include descriptions of the work of individual authors. Subsequently, these works will be used as inspiration for own didactic activity. The work will conclude with an artistic part, which will consist of a series of simple illustrative drawings thematizing own experience of art education and relationship to art. |